یک متخصص فیزیوتراپی گفت: پاچنبری یکی از ناهنجاری‌های شایع هنگام تولد است که بیشتر در بین پسران دیده می‌شود.

اختلال مادزادی که در کمین پسران است+ تشخیص و درمان

سلامت نیوز:یک متخصص فیزیوتراپی گفت: پاچنبری یکی از ناهنجاری‌های شایع هنگام تولد است که بیشتر در بین پسران دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،فرناز المعی‌نژاد متخصص فیزیوتراپی   درباره پاچنبری یا کلاب‌فوت اظهار کرد: پاچنبری یکی از ناهنجاری‌های شایع هنگام تولد است که عضلات و استخوان‌های مچ پا را درگیر می‌کند. در این عارضه انگشتان صاف رو به جلو و عمود بر راستای ساق پا نیستند و به سمت داخل چرخیده‌اند. این چرخش موجب می‌شود که انگشتان پا روبروی پای مقابل قرار بگیرند.


او بیان کرد: پاچنبری ممکن است یک یا دو طرفه باشد اما دردناک نیست و زمانی که کودک ایستادن و راه رفتن را آغاز می‌کند، مشکلات دیگر را موجب می‌شود؛ زیرا با وجود این انحراف در پا، کودک قادر به وزن اندازی روی پاهایش نیست، بنابراین بسیار مهم است که هر چه سریعتر در فاصله یک تا دو هفته پس از تولد، نوزاد تحت درمان و اصلاح قرار بگیرد.


 علل ایجاد پاچنبری

المعی نژاد افزود: علت شناخته شده ای برای پاچنبری وجود ندارد اما بروز آن در نوزادان پسر و با سابقه فامیلی شایع‌تر است. حدود هفته بیستم بارداری از طریق سونوگرافی می‌توان پاچنبری را تشخیص داد در غیر این صورت این عارضه در بدو تولد مشخص می‌شود.


 مؤثرترین روش‌های درمان پاچنبری

این متخصص فیزیوتراپی تأکید کرد: پاچنبری خود به خود بهبود پیدا نمی‌کند. در گذشته برای اصلاح این ناهنجاری نوزاد تحت عمل جراحی ارتوپدی قرار می‌گرفت اما امروزه پزشکان از روش گچ‌گیری‌های پشت سر هم (سریالی)، تمرین‌های دامنه حرکتی و کششی در خلاف جهت ناهنجاری و استفاده از بریسی که هنگام ایستادن و راه رفتن پا را در وضعیت صحیح نگه می‌دارد، استفاده می‌کنند که به روش پونستی معروف است.
پاچنبری در کمین پسران +تشخیص و درمان
 
 مراحل روش پونستی

او تصریح کرد: روش پونستی دارای مرحله ۲ جداگانه گچ‌گیری و پوشیدن بریس یا کفش اصلاحی است، مرحله گچ‌گیری از هفته اول تا دوم تولد نوزاد آغاز می‌شود و جراح ارتوپد پای نوزاد را در راستای صحیح گچ می‌گیرد. پس از یک هفته گچ باز و حرکات آرام برای کشش عضلات و بافت نرم مفصل روی پای نوزاد انجام سپس دوباره پا گچ گرفته می‌شود. گچ جدید پای نوزاد را کمی بیشتر به سمت سالم و صحیح می‌چرخاند و نگه می‌دارد. در اغلب موارد این روش گچ‌گیری سریالی، در هفته‌ها و ماه‌های بعدی پنج تا  هفت بار تکرار می شود.


 مرحله پوشیدن بریس

المعی نژاد گفت: وقتی پا در وضعیت صحیح قرار گرفت، جراح ارتوپد پای نوزاد را در یک کفش اصلاحی قرار می دهد. متخصص ارتز و پروتز بریس را متناسب با پای کودک می سازد. رشد پا در سال‌های اول تولد خیلی سریع است، بنابراین اگر نوزاد بریس نپوشد، پاچنبری دوباره عود می‌کند، بریس تا سه ماه در تمام طول شبانه‌روز حتی در خواب باید بسته شود اما پس از این مدت اغلب شب‌ها و مواقعی که کودک خوابیده است، بسته می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی بیان کرد: اصلاح دائمی پاچنبری اغلب سال‌ها زمان می برد که در طول این سال‌ها باید از بریس برای جلوگیری از چرخش مجدد و انحراف پا استفاده شود، زیرا در غیر این صورت ناهنجاری کامل بهبود پیدا نمی‌کند و مشکلات روانی و جسمانی بیشتری به کودک تحمیل می‌شود.

او افزود: اصلاح پاچنبری به مراقبت دائمی و همراهی والدین کودک با تیم ارتوپدی و فیزیوتراپی نیاز دارد. کودکان دچار این عارضه جهت انجام حرکت‌های اصلاحی برای کشش عضلات و بافت نرم پا تحت درمان فیزیوتراپی قرار می‌گیرند.


المعی نژاد درباره درمان‌های فیزیوتراپی پاچنبری یادآوری کرد: فیزیوتراپیست با بهره‌گیری از تکنیک‌های حسی و حرکتی و وزن‌اندازی صحیح روی پای درگیر، تا انتهای مرحله پوشیدن بریس، کودک را همراهی می کند؛ او همچنین حرکات کششی را به والدین آموزش می‌دهد تا در زمان‌هایی که بریس کودک باز می‌شود، والدین حرکات کششی را برای اصلاح راستای پا و رفع خشکی و خستگی مفصل انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha