سلامت نیوز :رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این‌كه درصد قابل توجهی از مفاد قانون مترقی مبارزه با مواد دخانی اجرایی نشده است، گفت: عزم و اراده جدی برای اجرای این قانون وجود ندارد.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا در آستانه هفته مبارزه با دخانیات قانون مصوب مبارزه با مواد دخانی در سال 85 را یكی از افتخارات جمهوری اسلامی دانست و تصریح كرد: ایران جزو چند كشور اول دنیاست كه قانون مبارزه با مواد مترقی را به تصویب رسانده است.

وی با تاكید بر این‌كه قانون مبارزه با مواد دخانی دارای مفاد مترقی بسیار حائز اهمیتی است، گفت: اما متاسفانه خیلی از مفاد این قانون هنوز به مرحله اجرا درنیامده است؛ از جمله قلیان‌ها، متاسفانه اگرچه 5 سال از تصویب این قانون سپری می‌شود اما هنوز هم قلیان در رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌های سنتی، تفریح‌گاه‌ها و تفرجگاه‌های خارج از شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رییس كمیسیون بهداشت با تاكید بر این‌كه عوارض قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، اظهار كرد: اما متاسفانه دولت به دلیل این‌كه ممكن است دو سه هزار نفر مشكل اشتغال پیدا كنند این ماده از قانون مترقی مبارزه با مواد دخانی را اجرا نكرد و این جای سوال دارد كه آیا سلامت مردم مهم‌تر است یا بیكار شدن عده‌ای؟

شهریاری عدم فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و عدم فروش سیگار به صورت نخی را از دیگر مفاد حائز اهمیت این قانون دانست و خاطرنشان كرد: اما متاسفانه این مفاد هم مورد بی‌اهمیتی واقع شده است.

وی ضمن ابراز نارضایتی از عدم مصور شدن پاكت‌های سیگار به تصاویر هشدار دهنده گفت: قرار بود برای ایجاد بازدارندگی، پاكت‌های سیگار به تصاویر هشدار دهنده از بیمار‌ی‌هایی كه به موجب استعمال دخانیات بوجود می‌آید منقش شوند كه متاسفانه این كار هم به بهانه‌های مختلف از جمله افزایش قاچاق انجام نشده است.

به گفته رییس كمیسیون بهداشت، مبارزه جدی با قاچاق سیگار و مشخص شدن محل توزیع سیگار یعنی عدم توزیع آن در فروشگاه‌ها یا كیوسك‌های روزنامه‌فروشی از مفاد دیگر این قانون است كه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است لذا متاسفانه روزانه شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه هستیم كه به دلیل استعمال دخانیات به بیماری‌های مختلف ریوی، قلبی و عروقی و سرطان دچار شده و جان خود را از دست می‌دهند.

شهریاری درباره استفاده كمیسیون از اهرم‌های نظارتی در خصوص بررسی چرایی عدم اجرای قانون مبارزه با مواد دخانی گفت: چندین بار عدم اجرای قانون مبارزه با مواد دخانی در كمیسیون مورد بحث و پیگیری قرار گرفت اما وقتی مجوز استفاده از قلیان توسط دولت ارایه می‌شود چكار می‌توان كرد.

وی درباره عملكرد وزارت بهداشت در خصوص اجرای قانون مبارزه با مواد دخانی تصریح كرد: وزارت بهداشت پیگیر اجرای این قانون است اما متاسفانه این قانون هم مانند صدها قانون دیگر بر اساس روح قانون به خوبی اجرا نشده است.

شهریاری با تاكید بر این‌كه دستگاه‌های مختلفی در اجرای این قانون نقش دارند، گفت: قوه قضاییه در برخورد با متخلفان، صدا و سیما در جهت آموزش و اطلاع‌رسانی، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم هم دستگا‌ه‌هایی هستند كه با ایجاد همكاری بین‌بخشی جدی می‌توانند زمینه‌های اجرای صحیح این قانون را فراهم كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha