یک روانشناس گفت: افسردگی روحی و روانی ناشی از مسائل مادی در دوران دانشجویی با مشاوره حل می‌شود.

رفع افسردگی دوران دانشجویی با مشاوره

سلامت نیوز:یک روانشناس گفت: افسردگی روحی و روانی ناشی از مسائل مادی در دوران دانشجویی با مشاوره حل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان،قربانعلی تنگ‌شیر، نایب رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران و استاد دانشگاه وروانشناس  در خصوص افسردگی دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند با مشورت کردن و از بین بردن مشکلات خود، از به وجود آمدن افسردگی پیشگیری کنند.

او افزود: عواملی همچون دوگانگی محیط خانواده و تحصیل، نداشتن شناخت کافی از دانشگاه و تضاد‌های فرهنگی با سایر دانشجویان، مشکلات خانوادگی، اجتماعی و اخلاقی و مشکلات روحی، روانی و اجتماعی ناشی از تحصیل در دانشگاه‌های دور از محل زندگی نیز به ناهنجاری و آسیب‌های هرچه بیشتر در بین دانشجویان می‌انجامند که یکی از این موارد افسردگی است. تنگ شیر گفت: در همین راستا کارشناسان و متخصصان علم روانشناسی معتقدند حفظ بهداشت روانی در دانشجویان اهمیت بسیاری دارد چراکه از این طریق دانشجو توانایی‌های خود را بازمی‌شناسد و می‌تواند با استرس‌ها و فشار‌های معمول زندگی شخصی یا دانشجویی‌اش کنار بیاید.


او ادامه داد: یافته‌ها نشان می‌دهند که افسردگی شایع‌ترین نوع اختلالات روانی در بین دانشجویان است؛ به طوری که میزان افسردگی در بیش از یک‌پنجم دانشجویان در سطحی بالاتر از متوسط قرار دارد.


نایب رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران تصریح کرد: نبودن آگاهی در انتخاب رشته تحصیلی و محل تحصیل، نداشتن امنیت شغلی و آینده مبهم و کمبود امکانات رفاهی می‌تواند سبب مشکلات اعصاب و روان و حتی افسردگی در دانشجویان شود.


او ادامه داد: در آمار‌های رسمی افسردگی دانشجویان در حدود ۴۰درصد است که نسبت به ۲ سال قبل رشد تصاعدی پیدا کرده است.
تنگ شیر با اشاره به اینکه دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته جامعه، در آینده مسئولان کشور را تشکیل می‌دهند ابراز کرد: شیوع افسردگی در دانشجویان با توجه به آیند آنها، واقعاً اسف‌بار است.


او افزود: به اعتقاد من تمام این مسائل به مشکلات و بحران‌های مادی در جامعه برمی‌گردد.
این استاد دانشگاه گفت: بیشتر آسیب‌هایی که در سطح دانشگاه‌ها وجود دارد و منجر به ناهنجاری‌های روحی در بین دانشجویان می‌شود، در ۲ زمینه هویتی و سازگاری است.


او با اشاره به ضرورت حضور مشاوره در دانشگاه اظهار کرد: کارشناسان علوم رفتاری و مشاوره معتقدند که در هر مقطع زمانی ممکن است یک شخص چه دانشجو و چه کارمند یا خانه‌دار، برای شناخت بهتر خود و مواجهه با نگرانی‌هایش، به کمک یک مشاور یا درمانگر نیازمند شود.


او ادامه داد: یکی از مراحل اصلی مشاوره زمانی است که دانشجو برای اولین بار به مشاور مراجعه می‌کند، یعنی «تصمیم به رفتن به مشاوره» در حقیقت گام اولیه در فرآیند تغییر در ذهن و کاهش میزان افسردگی فرد مراجعه‌کننده است، اما همین که این تصمیم گرفته شود فرآیند مشاوره آغاز می‌شود و به دنبال آن دانشجو به عنوان مشاوره‌پذیر در جریان تغییر قرار می‌گیرد و دیگر دچار افسردگی این دوران نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha