کشاورزان و باغداران ماه‌ها روی زمین کار می‌کنند. چشم‌شان به آسمان است تا باران ببارد و همه توان خود را به‌کار می‌گیرند تا بهترین محصول را به‌دست آورند؛ اما درنهایت، بی‌تدبیری موجب می‌شود تا دسترنج ماه‌ها زحمت‌شان زیر تیغ آفتاب حیف شود.

بی‌تدبیری در عرصه کشاورزی تولید محصول و بازار را نیز دچار نوسان کرده است

سلامت نیوز:کشاورزان و باغداران ماه‌ها روی زمین کار می‌کنند. چشم‌شان به آسمان است تا باران ببارد و همه توان خود را به‌کار می‌گیرند تا بهترین محصول را به‌دست آورند؛ اما درنهایت، بی‌تدبیری موجب می‌شود تا دسترنج ماه‌ها زحمت‌شان زیر تیغ آفتاب حیف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،شاید شما هم تاکنون فیلم‌ها و تصاویری از نابودی محصول سیب باغات ارومیه یا گوجه‌فرنگی مزرعه‌داران را دیده باشید؛ اتفاقی تلخ که می‌توان با مدیریت درست جلوی آن را گرفت.مردم هنوزهم ماجرای کمبود و گرانی گوجه‌فرنگی و پیاز را از یاد نبرده‌اند که سال گذشته مسأله‌ساز شده بود. گرانی گوجه‌فرنگی و پیاز تا کیلویی 7 و حتی 10هزار تومان اتفاقی عجیب بود که کسی آن را باور نمی‌کرد.

گرانی گوجه‌فرنگی حتی موجب شد قیمت هر کیلو رب به‌عنوان محصولی که کارخانه‌ها تولید می‌کردند، تا قوطی‌ای 18هزار تومان هم برسد. این امر یکی از مصادیق ناتوانی در کنترل بازار تولید و عرضه محصولات کشاورزی بود.

افزایش قیمت گوجه‌فرنگی موجب شد امسال کشاورزان بسیاری رو به کاشت این محصول بیاورند؛ اما فراوانی کاشت این محصول و نبود توازن بین مقدار تولید و نیاز بازار موجب شده است بسیاری از کشاورزانی متضرر شوند که امسال گوجه‌فرنگی تولید کرده‌اند.

آقای جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در‌این‌باره با بیان اینکه کشاورزان غرب کشور محصول گوجه‌فرنگی خود را برداشت نکرده‌اند، گفت: ارزان‌بودن قیمت باعث می‌شود کشاورزان سال آینده کمتر به‌سمت کشت محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی بروند. وی درباره خرید توافقی و حمایتی 240هزار تن گوجه‌فرنگی به‌قیمت 950 تومان گفت:

قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی حداقل یک‌هزار و 500 تومان است. کشاورزان عمدتا به‌صورت خانوادگی روی مزرعه کار می‌کنند و درصورت محاسبه قیمت نیروی کار، کشت گوجه‌فرنگی صرفه اقتصادی ندارد. نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گوجه‌فرنگی باید با قیمت حدودا یک‌هزار و 500 تا دوهزار تومان از کشاورزان خریده شود، ادامه داد: حجم گوجه‌فرنگی خریده‌شده در قالب خرید حمایتی و توافقی باتوجه‌به میزان تولید این محصول کافی نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امکان خرید محصولات کشاورزی بیشتری باتوجه‌به امکانات سازمان تعاونی روستایی وجود دارد، عنوان کرد: تناژ گوجه‌فرنگی خریده‌شده به‌صورت حمایتی و توافقی 10درصد از محصول تولید شده و باقی‌‌مانده روی دست کشاورزان است.


انگورها مشتری ندارند

در شمال‌شرق کشور نیز باغداران خراسان‌شمالی دچار مشکل شده‌اند.به‌گفته آقای علی اکبری، دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در‌حال‌حاضر کشورهایی که در گذشته محصول تولیدی تاکستان‌های استان خراسان‌شمالی را می‌خریدند، تعرفه واردات این محصول از ایران را افزایش داده‌اند و این مسأله موجب بروز مشکلاتی برای باغداران شده است.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس با بیان اینکه در حوزه باغ‌داری و در فصل برداشت محصولاتی مانند سیب و انگور با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم، گفته است:

در استان خراسان‌شمالی حدود 10هزار هکتار باغستان انگور وجود دارد که محصول تولیدی آن‌ها در‌حال‌حاضر روی دست باغداران مانده است. این انتظار وجود دارد با اقدامات فرابخشی و ورود وزارت اقتصاد و تنظیم تعرفه‌های صادراتی و وارداتی، محصول باقی‌مانده روی دست باغداران انگور صادر شود. وی درادامه با بیان اینکه متأسفانه صنایع تبدیلی انگور در منطقه با وجود سطح بسیار زیاد زیر کشت این محصول بسیار ضعیف و در حد صفر است، گفت:

نبود امکان صادرات و صنایع تبدیلی باعث شده محصول باغداران روی دست آن‌ها باقی بماند.آقای نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس هم درباره مشکلات باغدارانی که سیب برداشت می‌کنند، گفته است: قیمت ۸۰۰ تومان تعیین‌شده برای خرید حمایتی هر کیلوگرم سیب درختی صنعتی در‌صورتی‌که هزینه جعبه برعهده کشاورز نباشد، راضی‌کننده است؛ وگرنه باغداران دچار زیان می‌شوند.

وی همچنین درباره تعیین قیمت خرید حمایتی سیب درختی صنعت، گفت: امسال در استان آذربایجان‌غربی براساس برآوردها، حداقل یک‌میلیون و 300هزار تن سیب درختی برداشت می‌شود که حدود چهارهزار تن آن در کارخانه‌های تولید کنسانتره مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم سیب درختی برای کشاورزان یک‌هزار و 800 تومان است، ادامه داد: دولت با انجام هماهنگی با کشورهای همسایه و آزادسازی صادرات سیب درختی و تهاتر آن با واردات سایر محصولات بخش زیادی از مشکلات باغداران را می‌تواند برطرف کند. قاضی‌پور با تأکید بر اینکه براساس برآوردهای صورت‌گرفته با کارشناسان جهاد کشاورزی و اتاق کشاورزی قیمت سیب درختی صنعتی یک‌هزار تومان پیشنهاد شده بود، عنوان کرد: کشاورزان باید هزینه تولید، برداشت، جعبه، کاغذ و نگهداری در سردخانه را پرداخت کنند که مجموع این هزینه‌ها رقم بسیار زیادی است.


از باغداران حمایت کنید

مشکلات اینچنینی هرساله برای باغداران و کشاورزان تکرار می‌شود. این در حالی است که می‌توان با کنترل بازار، برنامه‌ریزی برای تولید محصولات کشاورزی و نیز بازاریابی برای صادرات محصولات مازاد هم به درآمدزایی و هم اشتغال‌زایی در گسترده وسیعی از کشور فکر کرد. این در حالی است که اتفاقات روی داده فعلی نشان می‌دهد برای این مسأله فکری نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره مشکلات باغدارانی که محصول سیب تولید می‌کنند، گفت: این انتظار وجود داشت که سیب صنعتی با قیمت بیشتری از باغداران خریده می‌شد؛ اما تحقق این موضوع و پرداخت به‌موقع مطالبات کشاورزان حداقل حمایتی است که دولت می‌تواند از فعالان این بخش کند. آقای علی اکبری درباره تعیین نرخ خرید حمایتی سیب صنعتی گفت: قیمت 800 تومان در‌نظر‌گرفته‌شده برای خرید سیب‌های درجه‌سه و با کیفیت پایین است و محصولات باکیفیت‌تر با قیمت بیشتری از باغداران خریده شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر میزانی که محصولات کشاورزی و باغی با قیمت بیشتری به‌دست دولت در قالب خریدهای حمایتی و تضمینی خریده شود، منصفانه است؛ زیرا مالیات پنهانی به‌صورت نامحسوس به بخش کشاورزی تحمیل می‌شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کشاورزان و باغداران کشور با وجود هزینه بسیار زیاد تولید حداقل درآمد را دارند، عنوان کرد:

امیدواریم دولت و سازمان تعاون روستایی بتوانند میزان سیب صنعتی پیش‌بینی‌شده برای مصرف در صنایع تبدیلی را در جریان خرید حمایتی از باغداران بخرند تا دچار زیان نشوند و محصولات روی دست آن‌ها باقی نماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha