یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 283264

متخصص روماتولوژی با بیان اینکه تا دهه سوم زندگی استخوان‌ها به حداکثر استحکام خود می رسند، گفت: مصرف لبنیات، داشتن فعالیت بدنی مناسب و عدم مصرف دخانیات و الکل از جمله عوامل موثر در کاهش آسیب به استخوان‌هاست.

چگونه دچار پوکی «استخوان» نشویم؟

سلامت نیوز:متخصص روماتولوژی با بیان اینکه تا دهه سوم زندگی استخوان‌ها به حداکثر استحکام خود می رسند، گفت: مصرف لبنیات، داشتن فعالیت بدنی مناسب و عدم مصرف دخانیات و الکل از جمله عوامل موثر در کاهش آسیب به استخوان‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،عبدالرحمن رستمیان، متخصص روماتولوژی و استاد دانشگاه  درباره «راه‌های محافظت از استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان»، اظهار داشت: اگر تا دوران جوانی مصرف کلسیم و ویتامین D به خوبی مصرف کنیم و فعالیت بدنی مناسب داشته باشیم تا دهه سوم زندگی به حداکثر استحکام استخوان می رسد.


وی ادامه داد: بعد از دهه سوم زندگی سالی یک درصد از  استحکام استخوان کاسته می شود.
این متخصص روماتولوژی گفت: اگر در این مدت فعالیت مناسب بدنی نداشته باشیم مقدار مناسب لبنیات مصرف نکنیم، استحکام استخوان به حداکثر خود نمی‌رسد و در اثر این کم‌توجهی میزان کاهش استحکام استخوان به جای یک درصد در سال، به 3 درصد می‌رسد.


رستمیان گفت:‌ در کشور ما مانند بسیار کشورها دیگر به دلیل کمبود نور آفتاب و زندگی در محیط بسته ویتامین D کم است. در خانم‌ها ریسک پوکی استخوان زیاد است و به همین دلیل مراکز بهداشت به صورت ماهیانه به خانم‌ها ویتامین D می‌دهند.


وی در پاسخ به این پرسش که «چه عواملی سبب آسیب به استخوان‌ها می‌شود؟»، تصریح کرد: مصرف دخانیات یکی از علل عمده آسیب رسیدن به استخوان‌ها است؛ چرا که وقتی سیگار مصرف می‌کنیم اثر استروژن در استخوان را کاهش می‌دهد؛ به دلیل اینکه اثر منفی آن باعث می‌شود سلول‌های استخوان‌ساز آسیب دیده و فرد دچار پوکی استخوان شود.


این متخصص روماتولوژی مصرف الکل را یکی دیگر از عوامل مؤثر در پوکی استخوان بیان کرد و گفت: اگر نتوانیم در هفته 150 دقیقه روی پای خود ایستاده و یا حرکت داشته باشیم بالانس منفی استخوان‌سازی ایجاد می‌شود.


رستمیان افزود: کمبود هورمون‌ها علت دیگر آسیب‌رسانی به استخوان‌‌ها هستند؛ خانم‌هایی که هورمون استروژن‌شان از بین می‌رود یا مردانی که ممکن است دچار کمبود هورمون باشند، این عوامل باعث آسیب به استخوان‌ها می‌شود؛ چرا که هورمون‌ها برای استخوان‌سازی بسیار مفید هستند. باید این کمبود هورمون‌ها را شناسایی کنیم و برای آن جایگزین داشته باشیم.


وی در پاسخ به این پرسش که «آیا پوکی استخوان درمان قطعی دارد؟»، خاطرنشان کرد: متأسفانه پوکی استخوان درمان کامل و قطعی ندارد؛ چرا که پوکی استخوان شکستگی ایجاد می‌کند؛ برای نمونه اگر فردی در ناحیه ستون فقرات دچار شکستگی شود، دچار قوز در ناحیه کمر می‌شود.


این متخصص روماتولوژی متذکر شد: مصرف داروها تا 50 درصد می‌تواند کاهش شکستگی ایجاد کند اما به صورت 100 درصد نمی‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند؛ ضمن اینکه برخی داروها نیز تا 10 درصد می‌توانند قدرت استخوانی را افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha