یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 283269

چاقی به سرعت در اکثر جوامع رو به رشد است که سبب افزایش نگرانی‌های متعددی در پیش‌بینی بروز بیماری‌های متعدد در آینده‌ای نه چندان دور شده است.

برای چاقی کودکمان چه کنیم؟

سلامت نیوز:چاقی به سرعت در اکثر جوامع رو به رشد است که سبب افزایش نگرانی‌های متعددی در پیش‌بینی بروز بیماری‌های متعدد در آینده‌ای نه چندان دور شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آفتاب یزد ، چاقی خود می‌تواند سنگ بنای ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌های متعدد مانند بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، انواع سکته‌های مغزی و قلبی، بیماری‌های کبدی و سایر بیماری‌ها باشد.

از آنجا که سنین رشد و کودکی در بسترسازی سلامتی و بیماری فرد دارای اهمیت ویژه‌ای است، کنترل چاقی و اضافه وزن در این سنین از اهمیتی دو چندان برخوردار بوده و باید مورد توجه والدین باشد.

با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر رویا کلیشادی ، استاد گروه اطفال دانشکده پزشکی و رییس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت و گو کرده است .وی در این باره می‌گوید :

اضافه وزن و چاقی کودکان نشانه سلامتی نمی باشد لذا برای رفع این مشکل می‌توان به وسیله راهکارهای مختلف از جمله ایجاد جنب و جوش برای کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن که در بیشتر موارد علاقه ای به تحرک ندارند، گامی‌مهم به سوی سلامتی آنها برداشت.

دکتر کلیشادی اظهار کرد: عکس‌العمل مناسب درمورد رفتار غذایی نادرست فرزندان نیز می‌تواند در رسیدن کودکان به وزن مناسب مفیدباشد لذا باید به کودکان بیاموزند که اینعکس العمل چگونه و چطور اتفاق می افتد و نباید آنهارا سرزنش کرد بلکه باید ایشان را با عادات صحیح غذایی آشنا نمود و ایشان را در این راستا تشویق و حمایت نمود.

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماریهای غیر واگیر عنوان کرد : فراهم بودن مواد غذایی سالم و آماده استفاده (مانند میوه یا سبزی شسته شده) در یخچال تا هر زمان فرد احساس گرسنگی کرد بتواند از آنها استفاده کند و به مواد غذایی چرب و شیرین رو نیاورد نیز برای رسیدن به وزن مناسب برای کودکان مفید است.

وی اظهار کرد : فراهم کردن مواد غذایی سالم برای کودکان دارای اضافه وزن به جای انواع مضر (به عنوان مثال تهیه ساندویچ سالم در منزل به جای انواع رستورانی، استفاده از ماست و افزودنی‌های سالم مانند میوه یا سبزی خرد شده به جای بستنی و ...)، منع کردن کودک و نوجوان از مصرف مواد غذایی تاثیر منفی بر روحیه و عملکرد وی خواهد داشت، به جای آن باید از جایگزین‌های سالم و خوشمزه استفاده کرد.

دکتر کلیشادی بیان کرد: کودکان و نوجوانان باید بیاموزند که مسائل را درک نموده و نیازهای خود را بیان کنند و در زمان احساس ناراحتی و اضطراب به غذا خوردن رو نیاورند بلکه به جای آن چند نفس عمیق کشیده و آب بنوشند.

این متخصص بیماری‌های کودکان ابراز داشت : تنظیم نحوه غذا خوردن هنگام گرسنگی ونشان دادن عکس العمل به احساس سیری برای کودکان مفید است زیرا برخی از کودکان حتی اگر سیر شده باشند به غذا خوردن ادامه می دهند .وی توصیه کرد :

برای رسیدن به وزن مناسب باید والدین به کودکان برخی نکات را بیاموزند از جمله اینکه آرام غذا بخورند، غذا خوردن در یک زمان و یک مکان ،تقویت اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن در اینکه می‌توانند وزن اضافی خود را از دست بدهند.

دکتر کلیشادی ادامه داد : تشویق مداوم کودک و نوجوان برای موفقیت‌های هرچند کوچک در کاهش وزن و حتی عدم افزایش وزن و همچنین تشویق به تداوم پیروی از شیوه زندگی سالم برای پیشگیری از بازگشت اضافه وزن ( در صورت موفقیت در کاهش وزن ) برای کاهش وزن کودکان دارای اضافه وزن مفید است .

این متخصص در پایان گفت: با افزایش فعالیت بدنی و تحرک روزانه از یک سو و بهسازی عادت غذایی مانند کاهش مصرف چربی‌های اشباع، قندهای ساده، اسیدهای چرب ترانس، نمک مصرفی ضمن کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان می‌توان از خطر ابتلا به بسیاری از بیماریها هم در کودکی و هم در بزرگسالی به طرز چشمگیری پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha