یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 283285

یک کارشناس تغذیه می‌گوید به دنبال توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، و ترکیبی از رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک موجب تغییر در عادات و رفتار غذایی افراد و افزایش نرخ چاقی شده است.

رمز تغذیه سالم چیست؟

سلامت نیوز:یک کارشناس تغذیه می‌گوید به دنبال توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، و ترکیبی از رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک موجب تغییر در عادات و رفتار غذایی افراد و افزایش نرخ چاقی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،آذین صبوری، کارشناس تغذیه و مشاور رژیم های درمانی  عنوان کرد: در دهه‌های اخیر به دنبال توسعه شهرنشینی، صنعتی شدن و زندگی ماشینی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، عادات و رفتار غذایی افراد تغییرات چشمگیری داشته است. در کشور ما تغییر الگوی مصرف مواد غذایی، از مصرف غذاهای فصلی به خصوص گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهای با کربوهیدرات تصفیه شده، قند و چربی و نمک زیاد و غذاهای فراوری شده، گوشت و فراورده های حیوانی و مصرف پایین سبزی، میوه، شیر و مواد لبنی بوده است.


وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۹، افزود: روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محروم هستند.


مشاور رژیم های درمانی با تاکید بر بر اهمیت داشتن جهانی بدون گرسنگی با تغذیه سالم گفت: جهان برای رسیدن به حذف گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ به چالش کشیده شده و هر یک از افراد جامعه در این جریان نقشی دارند.


جایی که گرسنگی و چاقی با هم زندگی می‌کنند!
صبوری با بیان اینکه اقدامات و فعالیت های ما، آینده ی ما هستند، بیان کرد: در روز جهانی غذا سازمان های بین المللی به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می کنند.


این کارشناس تغذیه تاکید کرد: ترکیبی از رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک موجب افزایش نرخ چاقی شده که نه تنها شامل کشورهای توسعه یافته، بلکه در کشورهای کم درآمد و جایی که گرسنگان و چاق‌ها اغلب با هم زندگی می‌کنند، نیز وجود دارد.
وی اضافه کرد: بر اساس آخرین داده های سازمان ملل در سال ۲۰۱۶، حدود ۸۱۵ میلیون نفر یعنی ۱۱ درصد از جمعیت جهان هنوز از گرسنگی رنج می برند و از سوی دیگر در حالی که میلیون ها نفر گرسنه هستند، ۶۷۲ میلیون نفر از چاقی رنج می‌برند و ۱.۳ میلیارد نفر دارای اضافه وزن هستند.


نکاتی برای بهبود تغذیه خانواده
آذین صبوری خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک مصرف کننده و عضوی از جامعه برای بهبود تغذیه خانواده خود باید نکاتی را رعایت کنیم. برای نمونه دریافت میوه، سبزی، حبوبات، آجیل و غلات سبوس دار را افزایش دهیم و مصرف مواد خوراکی که برای تولید نیاز بالایی به منابع طبیعی مانند آب دارند را کاهش دهیم.
مشاور رژیم های درمانی با تاکید بر فعالیت بدنی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، ادامه داد: همچنین باید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی قندهای تصفیه شده به میزان زیاد، چربی‌های اشباع و نمک را کاهش دهیم.


وی عنوان کرد: تا حدامکان مواد خوراکی کامل (قهوه ای) را جایگزین انواع تصفیه شده (سفید) کنیم، مثلا برنج قهوه ای به جای برنج سفید، آرد گندم کامل به جای آرد سفید و نان های سبوس دار به جای انواع نان سفید.


غذاهای بومی منطقه را بشناسیم
این کارشناس تغذیه توصیه کرد: مصرف روغن ها و چربی های سالم مانند روغن ذرت، سویا، کانولا، زیتون، دانه‌های روغنی و ماهی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهیم و به میزان مصرف چربی‌های اشباع حیوانی مثل گوشت های چرب، کره و چربی های ترانس موجود در غذاهای صنعتی و سرخ شده توجه کنیم.
صبوری یادآور شد: ماهی را به عنوان منبع خوب پروتئین، ویتامین، املاح، امگا ۳ در رژیم غذایی خود قرار دهیم و تا حد امکان مواد غذایی را تازه مصرف کنیم و مصرف خوراکی‌های خارج از فصل را کمتر کنیم.
کارشناس رژیم درمانی اظهار کرد: با کمک دانش و تجربه افراد محلی، غذاهای بومی منطقه را بشناسیم و در برنامه روزانه خود قرار دهیم. اگر شاغل هستیم و ناچاریم وعده های غذایی را خارج از منزل مصرف کنیم خوراک را در منزل تهیه و در محل کار سرو کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha