سلامت نیوز :معاون وزیر بهداشت گفت: سند ملی آمایش رشته‌های علوم پزشكی تدوین و در مرحله تصویب نهایی است. بر اساس آن ظرفیت پذیرش و نحوه پذیرش در برخی رشته‌ها مانند مامایی و پزشكی عمومی تغییر می‌كند و حتی برخی رشته‌های غیر ضرور تعطیل یا محدود می‌شوند.

محمد علی محققی در گفت‌و‌گو با فارس، درباره برنامه‌های جدید حوزه آموزش پزشكی وزارت بهداشت افزود:‌ امسال سال مهمی در حوزه آموزش پزشكی است از یك طرف سند جامع علمی كشور و سند علمی سلامت كشور تدوین شده و باید اجرا شود، از طرفی نیز در اولین سال اجرای برنامه توسعه پنجم هستیم بنابراین برنامه‌های آموزش پزشكی بر اساس این سندهای ملی بالادستی تنظیم شده و اجرا می‌شود.

وی گفت:‌ ظرفیت‌های جدیدی در این برنامه‌ها برای حوزه آموزش پزشكی كشور ایجاد شده است كه بر اساس آن با هماهنگی معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت دانشجویی و فرهنگی 22 برنامه راهبردی طراحی شده و در اولویت كاری وزارت بهداشت قرار گرفته است.

معاون وزیر بهداشت افزود: یكی از ابعاد مهم این برنامه‌ها توسعه هدفمند علوم پزشكی بر اساس سند ملی آمایش سرزمین است كه با توجه به مطالعات جغرافیایی و جمعیت شناسی، مزایای محلی و مأموریت‌های تعریف شده برای دانشگاهها با توجه به مزیتهای هر كدام و سایر مولفه‌ها برای نظم بخشیدن به توسعه‌های بعدی تدوین شده است.

وی گفت: سند آمایش سرزمین در علوم پزشكی یك سند ملی است كه هم به جنبه‌های كمی و هم كیفی آموزش پزشكی توجه كرده است و بر اساس مطالعات علمی، نیازسنجی‌ها و ضرورتهای بومی و محلی نیروهای انسانی شاخص‌های توسعه را در هر منطقه تعریف كرده است.

محققی ادامه داد: این سند ملی اكنون به شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت رفته تا از این طریق به شورای گسترش دانشگاه‌ها برای تصویب نهایی ارسال شود و از این پس ملاك توسعه آموزش پزشكی كشور خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت گفت: از این پس هر گونه توزیع امكانات، تأسیس مراكز جدید آموزش عالی پزشكی، توسعه مراكز موجود، ظرفیت دانشگاه‌ها و مأموریتهای محوله بر اساس این سند ملی اجرا می‌شود و عادلانه شدن نظام آموزش پزشكی به این معنا كه هر چیز در جای خودش قرار گیرد نیز از اهداف اجرای این سند ملی است.

وی افزود: لازمه اجرای این سند ملی تعطیل كردن برخی رشته‌ها یا مقاطع تحصیلی است و توسعه بسیاری از مراكز موجود است كه بر اساس مأموریت‌های محوله و تعریف شده و نیز سند دیگری كه رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشكی است، عملی می‌شود.

وی گفت: این سیاست‌های جدید نه تنها شامل همه دانشگاه‌های علوم پزشكی بر اساس ظرفیت و توان آنها و نیز شرایط نیروی انسانی بومی آنها می‌شود بلكه شامل همه دانشگاه‌های غیر دولتی از جمله دانشگاه آزاد هم می‌شود.

محققی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس كه چه رشته یا مقاطعی محدود یا تعطیل می‌شوند، توضیح داد: رشته‌ها یا مقاطع مختلفی مطرح هستند اما به طور كلی در رشته‌هایی كه از نظر بازار كار اشباع شده باشند یا ضرورتی به ادامه تربیت نیرو ومتخصص در آن رشته در كشور نباشد یا بازار كار تعریف شده و مشخصی نداشته باشند، این اقدام انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: به عنوان مثال در برخی مراكز تربیت كاردان یا كارشناس مامایی تربیت نیروی انسانی به شیوه قبلی لازم نیست و ممكن است این مراكز به جای تربیت این نیروها یا به ارتقا و توانمندسازی فارغ التحصیلان قبلی بپردازند مثلاً كاردان‌های مامایی را به مقطع كاشناسی وارد كنند یا تغییر كاربری بدهند.

وی گفت: یا مثلاً برای رشته كارشناسی ارشد مامایی كه از چند سال پیش اجرایی شده است هنوز بازار كار مشخصی تعریف نشده است بنابراین برای متخصصان این رشته یا باید بازار كار تعریف شود یابد باید ماهیت این رشته تغییر كند به نحوی كه بازار كار آن هم تعریف شده باشد.

محققی ادامه داد: برنامه دیگر تأمین نیروی انسانی مورد نیاز طرح ملی پزشك خانواده است كه در حال توسعه به شهرهای بزرگتر است بر این اساس توسعه رشته پزشكی عمومی به شكل فعلی ضرورت ندارد به خصوص اینكه در بسیاری از شهرهای بزرگ از نظر پزشك عمومی به اشباع رسیده‌ایم.

وی افزود: بر این اساس پذیرش پزشك عمومی بیشتر به سمت بومی گزینی و تربیت پزشك خانواده برای اجرای این طرح ملی خواهد بود و ظرفیت‌های آزاد خارج از این طرح كم می‌شود البته یك نیاز كیفی هم وجود دارد و آن اقبال روزافزون نخبگان علوم پزشكی و رقابتی است كه بین رشته‌های پزشكی، داروسازی و دندانپزشكی دانشگاه‌های بزرگ و مطرح وجود دارد و بیشتر هدف آن بر نخبه پروری و دانشمندپروری برای كارهای علمی، آموزشی و پژوهشی خواهد بود و حفظ و ارتقای ماهیت رقابتی این دانشگاهها حتماً مد نظر خواهد بود.

وی گفت: اقدام دیگر ایجاد شیوه‌های تحول یافته مانند پذیرش دانشجوی پزشكی عمومی از لیسانس است كه دوره آزمایشی آن در دانشگاه علوم پزشكی تهران در حال اجراست و بر اساس نتایج این دوره در صورتی كه مفید بودن و اثربخش بودن آن ثابت شود می تواند به عنوان یكی از روشهای پذیرش دانشجو با توجه به اینكه ورودی آن افرادی با تجارب و معلومات متنوع است، مورد توجه قرار گیرد و گسترش یابد و در آینده نیز تحول آفرین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha