یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 283306

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ورزش کردن با شکم خالی اثرات مثبت "عمیقی" بر سلامتی داشته و به افراد کمک می‌کند تا میزان قند خون خود را در مقایسه با ورزش کردن بعد از خوردن غذا بیشتر بتوانند کنترل کنند.

مبارزه با دیابت نوع دو با ورزش کردنِ ناشتا

سلامت نیوز:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ورزش کردن با شکم خالی اثرات مثبت "عمیقی" بر سلامتی داشته و به افراد کمک می‌کند تا میزان قند خون خود را در مقایسه با ورزش کردن بعد از خوردن غذا بیشتر بتوانند کنترل کنند.


به گزارش سلامت نیوزبه  نقل از ایسنا، بدن افرادی که با شکم خالی و پیش از خوردن غذا ورزش می‌کنند در استفاده از انسولین کارآمدتر می‌شود که این امر به اصطلاح "حساسیت به انسولین" خوانده شده و به طور کلی به عنوان نشانه‌ای از سلامتی در نظر گرفته می‌شود.


کنترل انسولین امکان مبارزه با دیابت نوع دو و سایر بیماری‌های متابولیک را فراهم می‌آورد.
این مطالعه در دانشگاه‌های "باث" و "بیرمینگهام" انگلیس صورت گرفته و شامل ۳۰ مرد در طبقه‌بندی‌های چاق یا دارای اضافه وزن بوده است.
در این مطالعه افراد به دو گروه تقسیم شده بودند و به مدت شش هفته یک گروه پیش از ورزش و گروه دیگر پس از ورزش صبحانه خوردند. همه شرکت‌کنندگان نیز هنگام شب، قبل از ساعت ۸ شام ‌می‌خوردند.


صبحانه این افراد شامل مقادیر بالایی از کربوهیدرات بود. به شرکت‌کنندگان هم‌چنین پیش یا پس از ورزش، بسته به آن که در کدام گروه قرار داشتند، نوشیدنی‌های دارونما داده می‌شد.
ورزش‌ها نیز شامل سه بار در هفته دوچرخه‌سواری و هر بار به مدت ۵۰ دقیقه و با نظارت یک محقق بوده است. هم‌چنین هیچ قاعده‌ای در مورد رژیم غذایی این افراد غیر از محدودیت زمانی صبحانه و شام وجود نداشت.
نمونه‌ای از بافت ماهیچه‌ای افراد شرکت‌ کننده بعد از تمرین‌ها نشان داد عضلات در گروهی که پیش از صبحانه ورزش کرده‌اند نسبت به افرادی که پس از آن ورزش کرده‌اند، نسبت به انسولین بیشتر جواب می‌دهند. این بدان معنی است که این افراد برای کاهش سطح قند خون به مقادیر کمتری انسولین نیاز دارند که این امر به اصطلاح "حساسیت به انسولین" خوانده می‌شود.
افرادی که حساسیت به انسولین پایینی دارند که به آن "مقاومت به انسولین" نیز گفته می‌شود به مقادیر بیشتری از انسولین نیاز داشته و ممکن است دچار دیابت شوند. این افراد هم‌چنین می‌توانند به مشکلاتی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا نیز دچار شوند.
به گفته متخصصان افرادی که حساسیت به انسولین بیشتری دارند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو و افرادی که مقاومت به انسولین دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.


اگر چه هر دو گروه در این مطالعه به یک میزان وزن کم کرده و به یک میزان به تناسب اندام دست یافتند اما حساسیت به انسولین در گروهی که پیش از صبحانه ورزش می‌کردند، بیشتر تقویت شده بود. این امر در حالی رخ داده بود که تفاوت بین دو گروه تنها در زمان مصرف وعده غذایی بوده است.
این مطالعه هم‌چنین نشان داد که عضلات افرادی که در گروه ورزش ناشتا قرار دارند، دارای پروتئین‌های کلیدی بیشتری در انتقال گلوکز از جریان خون به عضلات هستند. این افراد هم‌چنین دو برابر بیشتر از گروهی که پس از صبحانه ورزش می‌کردند، چربی‌سوزی داشته‌اند. این بدان معناست که چربی بیشتری را به عنوان سوخت مصرف می‌کنند، زیرا سطح انسولین آن‌ها پایین‌تر است.


متخصصان اظهار داشته‌اند که این امر تاثیری در کاهش وزن افراد نداشته است اما می‌تواند فواید زیادی در استفاده از انسولین بدن آن‌ها داشته باشد. 
بنا بر نوشته روزنامه دیلی میل، متخصصان اعلام کرده‌اند قرار است در مرحله بعدی این مطالعه را بر روی زنان اجرا و نتایج آن را بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha