سلامت نیوز :یك فوق تخصص گوارش كودكان عنوان كرد: فریز كردن غذا در از بین رفتن نیتریت داخل غذا و میكروب اچ. پایلوری موثر است. اگر این میكروب از بین نرود، منجر به ایجاد سرطان معده می‌شود.

دكتر فرید ایمان زاده در گفت‌وگو با  ایسنا، درباره بیماریهای شایع گوارشی در كودكان اظهار كرد: بیماری‌های گوارشی و دردهای شكمی در كودكان شایع هستند. میكروب اچ. پایلوری از جمله علل ایجاد برخی از زخم‌های معده و زخم‌های اثنی عشر و ورم‌های معده‌ای است كه به درمان‌های معمول ضد اسید پاسخ نمی‌دهند.

وی اضافه كرد: این میكروب در جوامعی كه از نظر اقتصادی پایین‌تر هستند، بیشتر مشاهده می‌شود و قابل انتقال از فرد به فرد، از راه بوسیدن و غذا خوردن است. شیوع این میكروب دركشورهای در حال توسعه به مراتب بالاتر است.

این متخصص كودكان، راههای یافتن علت ایجاد دردهای شكمی را اینگونه عنوان كرد: آزمایش خون، آندوسكوپی، نمونه گیری از مدفوع و نمونه‌ گیری تنفسی از جمله روش‌های تشخیص علل ایجاد دردهای شكمی در كودكان هستند.

دكتر ایمان زاده گفت: درمان‌های مختلفی برای از بین بردن میكروب اچ. پایلوری وجود دارد. آنتی بیوتیك‌ها چون آزیترومایسین، آموكسی سیلین و كلاترومایسین و داروهای جدید ضد اسید در این موارد تجویز می‌شوند. دو آنتی بیوتیك و یك ضد اسید به مدت 10 تا 14 روز می‌توانند تا 95 درصد میكروب‌ها را از بین ببرند.

وی همچنین به تورم معده در كودكان اشاره و اظهار كرد: تورم معده شایع‌تر از زخم معده در كودكان است ولی از سن 9 سالگی به بالا ابتلا به زخم اثنی عشر هم مشاهده می‌شود.

دكتر ایمان زاده ادامه داد: در دو سوم موارد، یكی از والدین هم حامل میكروب هلیكوباكترپایلوری است كه در این موارد درمان والدین هم لازم می‌شود.

این فوق تخصص گوارش كودكان مصرف لبنیات و ویتامین سی را در كاهش میزان این میكروب كه از جمله عامل ایجاد كننده سرطان معده است، موثر دانست و پروبیوتیك‌ها كه به مقدار فراوانی در ماست وجود دارند را مفید معرفی كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha