یك روانپزشك فرهنگی- اجتماعی گفت: رانندگی در جاده‌های یكنواخت باعث ابتلای رانندگان به «هیپنوتیزم جاده» شده در نتیجه فرد به حالت خلسه دچار می‌شود. بنابراین تنها بودن راننده در این شرایط ممكن است به بروز اتفاقات خطرناكی منجر شود.

سلامت نیوز :یك روانپزشك فرهنگی- اجتماعی گفت: رانندگی در جاده‌های یكنواخت باعث ابتلای رانندگان به «هیپنوتیزم جاده» شده در نتیجه فرد به حالت خلسه دچار می‌شود. بنابراین تنها بودن راننده در این شرایط ممكن است به بروز اتفاقات خطرناكی منجر شود.

دكتر مهدی حسن زاده در گفت وگو با  ایسنا، افزود: برخورداری راننده از هوشیاری كامل از مهمترین عوامل رانندگی ایمن است و فاصله بین دیدن یك جسم در مقابل خودرو و فشار دادن پدال ترمز، شش دهم ثانیه است بنابراین هر عاملی كه باعث كاهش سرعت عكس‌العمل راننده شود بروز تصادفات را درپی دارد.

وی اضافه كرد: استفاده از تلفن همراه و جرو بحث راننده با سرنشینان هنگام رانندگی، مصرف مواد مخدر و مشروب از جمله عوامل اختلال در هوشیاری است.

این روانپزشك فرهنگی - اجتماعی با بیان اینكه مرگبارترین تصادفات در ایران و جهان بر اثر اختلالات خواب رخ می‌دهد، اظهار كرد: به رانندگان توصیه می‌كنیم كه اصول بهداشت خواب را رعایت كنند. در این جهت لازم است آنان دست‌ كم شب قبل از مسافرت 6 ساعت بخوابند.

وی با بیان اینكه بسیاری از داروهای پزشكی باعث كاهش سطح هوشیاری راننده می‌شود، گفت: علاوه بر داروهای اعصاب و روان، داروهایی مانند استامینوفن و شربت‌های ضد سرفه نیز موجب كاهش هوشیاری راننده می‌شود. بنابراین پیش از مصرف داروها قبل از رانندگی باید روی برچسب دارو را بخوانیم تا از خواب‌آور نبودن آن‌ها مطمئن شویم.

حسن‌زاده خستگی را یكی دیگر از عوامل خواب‌آلودگی و كاهش سطح هوشیاری هنگام رانندگی دانست و اظهار كرد: راننده به ازای هر دو ساعت رانندگی باید در یك مكان مطمئن كنار جاده توقف و 10 دقیقه استراحت كند. او باید از خودرو پیاده شود تا خون به خوبی در بدن او جریان پیدا كند علاوه بر آن می‌تواند چای یا قهوه بنوشد و چند حركت كششی انجام دهد.

وی افزود: متاسفانه در برخی از جاده‌ها، استراحتگاه‌های معمولی وجود ندارد بنابراین رانندگان نمی‌توانند پس از دو ساعت رانندگی استراحت كنند.

این روانپزشك فرهنگی - اجتماعی با بیان اینكه بیشترین تصادفات در30 كیلومتری مقصد رخ می‌دهد، گفت: خستگی راننده و كاهش سطح هوشیاری و تمركز او باعث بروز تصادفات می‌شود.

وی توصیه كرد: رانندگان از عاداتی كه برای كاهش حالت خواب آلودگی خود دارند می‌توانند بیشتر بهره ببرند به عنوان نمونه برخی از آنها برای حفظ سطح هوشیاری خود تخمه می‌خورند و برخی دیگر شیشه ماشین خود را پایین می‌كشند.

حسن زاده با بیان اینكه افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی بیشترین جرایم رانندگی را مرتكب می‌شوند، اظهار كرد: افراد ضد اجتماعی به اخلاق پایبند نیستند و قانون گریزی می‌كنند. این افراد در اتوبان‌ها و جاده‌ها لایی می‌كشند و سپر خودروی خود را به سپر خودروی مقابل خود می‌چسبانند.

وی افزود: در زمینه برخورد با افراد دچار شخصیت ضداجتماعی اتفاقات خوبی رخ داده است كه از جمله آن‌ها به دادن امتیاز منفی به رانندگان متخلف و راه‌اندازی گشت كنترل سلامت روان می‌توان اشاره كرد البته لازم است با افرادی كه از سرعت مجاز تخطی می‌كنند برخوردهای شدیدتری صورت گیرد.

حسن‌زاده در پایان در پاسخ به این پرسش كه آیا می‌توان علاوه بر در نظر گرفتن جریمه برای رانندگان دچار شخصیت ضد اجتماعی آنان را ملزم به مراجعه به روانپزشك كرد، گفت: مراجعه مبتلایان به اختلالات شخصیتی ضد اجتماعی به روانپزشك در درمان آنان چندان موثر نیست چون این گروه در بیشتر موارد به درمان جواب نمی‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha