عارف چراغی - قصه صف‌های طولانی مردم استان سیستان‌وبلوچستان برای تهیه کپسول‌های گاز و وعده‌هایی که هیچ‌گاه عملی نشده، قصه جدیدی نیست.

صف‌های طولانی مردم سیستان‌وبلوچستان برای تهیه کپسول‌های گاز/وعده هایی که هیچگاه عملی نشد

سلامت نیوز:- قصه صف‌های طولانی مردم استان سیستان‌وبلوچستان برای تهیه کپسول‌های گاز و وعده‌هایی که هیچ‌گاه عملی نشده، قصه جدیدی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،با وجود اینکه حدود سه سال از وعده روحانی، رییس‌جمهوری؛ مبنی بر گازکشی شهر زاهدان می‌گذرد اما تاکنون حدود 30درصد از این شهر گازرسانی شده است. با وجود اینکه گاز به برخی مناطق شهر زاهدان رسیده است اما بالابودن هزینه لوله‌کشی در منازل مردم را دلسرد کرده است.

در حال حاضر به مردم این مناطق برای فصل سرما نفت داده می‌شود که هر ماه حدود 100 لیتر است. همچنین نوید برهان‌زهی می‌گوید: «تا سال گذشته که چهار دختر بچه دانش‌آموز در اثر آتش‌سوزی دچار آسیب‌دیدگی شدند، عملیات گازکشی این شهر متوقف شده بود و پس از این ماجرا دوباره به جریان افتاد.»

ند و مردم به فکر برپا کردن بخاری و روشن کردن شوفاژ خانه‌های خود هستند. موج سرما البته زودتر از استان‌های مرکزی کشور، از استان‌های شمال غربی و جنوب شرقی وارد ایران شده و به همین دلیل چند هفته‌ای است که برف و باران مهمان خانه‌های مردم این استان‌ها شده است.

استان‌های آذربایجان و گیلان در هفته‌های گذشته با بارش باران دست و پنجه نرم کردند و حالا نیز با ورود اولین سامانه از سمت جنوب شرقی کشور استان سیستان و بلوچستان نیز با کاهش دما روبه‌رو شد.

آغاز فصل سرما اما برای مردم این استان قصه دیگری دارد. سوز پاییز اگر برای همه در کافه‌گردی و پوشیدن لباس‌های زمستانه خلاصه می‌شود، برای مردم استان سیستان و بلوچستان صف‌های طولانی پر کردن کپسول‌های گاز را در پی دارد. 

مردمی که هنوز شهرها و روستاهایشان از گاز شهری بی‌بهره است و مجبورند برای تامین گرمایش مورد نیاز خانه‌های خود از نفت یا کپسول‌های گاز استفاده کنند. از جمله مشکلاتی که این موضوع برای مردم ایجاد کرده، ایمن نبودن سیستم‌های گرمایشی است. دقیقا همان مساله‌ای که سبب بروز آتش‌سوزی در یکی از مدارس این استان و سوختن چندین دانش‌آموز شده است.

اسفند سال 95 بود که دکتر روحانی برای افتتاح چندین پروژه عمرانی و صنعتی به استان سیستان‌و‌بلوچستان سفر کرد. یکی از برنامه‌های این سفر، بهره‌برداری از پروژه اتصال خطوط اصلی لوله‌های گاز به شهر زاهدان بود که انجام شد.

گاز در سال‌92 از عسلویه به ایرانشهر رسید و مردم جنوب شرق کشور هم از این نعمت برخوردار شدند. خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان در طول سال‌های ‌94 و 95 به‌طول 260 کیلومتر کشیده شد و در همان زمان تیم رییس‌جمهوری وعده داد که تلاش می‌شود کل استان تا دو سال آینده به شبکه گاز کشور متصل شود.

حالا حدود سه سال از آن روزها گذشته است و مردم شهرهای مختلف این استان برای تهیه گاز در صف می‌ایستند تا کامیون از راه برسد و آن‌ها کپسول‌های خالی را بدهند و کپسول پر بگیرند.

این درحالی است که هنوز این استان به صورت جدی وارد فصل سرما نشده و صف‌های طولانی تازه آغاز ماجراست.با وجود این گفته می‌شود گاز بعد از تحویل به شرکت‌های توزیع‌کننده به دلیل نبود نظارت به دست دلالان می‌رسد و در شهر می‌توان کپسول گاز را به‌راحتی با قیمت آزاد تهیه کرد. یکی از مردم این شهر در صف پر کردن کپسول گاز مقابل دوربین صداوسیما می‌گوید: «ماشین حمل کپسول‌های گاز اگر ذره‌ای تاخیر کنند، تجمع زیاد مردم تبدیل به صف می‌شود.

این موضوع با سردتر شدن هوا بیشتر می‌شود چرا که تقاضا برای استفاده از این کپسول‌ها بیشتر می‌شود اما عرضه همچنان به همان میزان است.» یکی دیگر از شهروندان با اشاره به نرخ دولتی پر کردن کپسول گاز ادامه می‌دهد:

«تهیه کپسول گاز در بازار آزاد به راحتی ممکن است اما چرا برای یک سیلندر گاز به نرخ دولتی باید ساعت‌ها در صف ماند؟» توزیع گاز در این استان به دو صورت انجام می‌شود یا به صورت اشتراکی است که در درب منازل تحویل داده می‌شود یا حضور در ایستگاه توزیع؛ با این حال مشترکین با از تماس‌های مکرر به نتیجه نرسیدند. 

نرخ سیلندر گاز امسال به قیمت  هفت هزار و 700 تومان به دست مردم می‌رسد؛ با این حال بسیاری از مردم گلایه‌مند هستند که اگر این وضعیت سامان‌دهی نشود، فصل زمستان، فصل سودجویی دلالان می‌شود.آقای علی سیستانی،  شهروند و خبرنگار استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: «استان سیستان و بلوچستان به دو بخش گرمسیری و سردسیری تقسیم می‌شود که بخش جنوبی آن گرمسیری است و به همین دلیل در اولویت گازکشی قرار ندارد؛ اما نیمه شمالی استان که شامل شهرهای ایرانشهر، زاهدان، میرجاوه، سراوان، خاش و زابل است، سردسیر به شمار می‌آیند و چون سرد هستند، استفاده از کپسول‌های گاز در فصل زمستان افزایش می‌یابد.»

وی ادامه می‌دهد: «خطوط لوله گاز به ایرانشهر رسیده و تقریبا کل شهر و تعدادی از روستاهایش گازکشی شده‌اند. این خط لوله را تا زاهدان انتقال داده‌اند و در اسفند 95 که روحانی رییس‌جمهوری مشعل گاز را در شهر زاهدان روشن کرد، هیچ خانه‌ای در این شهر از نعمت گاز شهری بهره‌مند نبود. با اینکه اکنون سه سال از آن روز می‌گذرد، حدود 30 درصد از این شهر گازکشی شده است.»


وام برای گازرسانی به منازلاین شهروندخبرنگار سیستانی می‌افزاید: «البته یکی از مشکلاتی که این روزها مردم استان سیستان و بلوچستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ هزینه گازکشی در منازل است.

این نرخ که ظاهرا حدود هشت میلیون تومان است از عهده بسیاری از مردم این مناطق خارج است. با وجود اینکه دولت وامی پنج میلیونی برای گازکشی منازل برای هر خانوار در نظر گرفته است اما مردم رغبتی به گرفتن وام ندارند و ترجیح می‌دهند با همان شرایط دشوار همیشگی زمستان را از سر بگذرانند. این یکی از عواملی است که این پروژه کند پیش می‌رود.»

او می‌گوید: «شمال استان سیستان و بلوچستان برعکس جنوب آن از تراکم جمعیت بالایی برخوردار است به طوری که جمعیت همان پنج شهر شمالی به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد و این صف‌های طولانی تعویض کپسول گاز اغلب برای همین مناطق است؛ اما در جنوب استان، شهرها و روستا از هم فاصله زیادی دارند.» وی ادامه می‌دهد:

«به غیر از ایرانشهر و زاهدان؛ بقیه شهرهای استان گازی ندارند، اما پروژه زابل را مدتی است کلنگ‌زنی کرده‌اند تا زودتر گاز شهری به این شهر برسد، زیرا این شهر نیز از شهرهای سردسیر به شمار می‌آید.

با این حال هنوز به مردم شهرهای این استان کوپن نفت داده می‌شود تا خانه‌های خود را با وسایل گرمایشی نفتی گرم کنند. هر خانوار ماهانه 100 لیتر در ماه‌های سرد سال نفت دریافت می‌کند.» وی در خصوص تشکیل این صف‌های طولانی می‌نویسد: «نحوه توزیع کپسول در سطح شهر به‌طور مرتب و به‌موقع انجام نمی‌شود؛ به همین دلیل سبب بروز این نابسامانی‌ها در شهر می‌شود.»

آقای نوید برهان‌زهی نیز یکی دیگر از خبرنگاران محلی در استان سیستان و بلوچستان است. وی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» درباره این موضوع می‌گوید: «فقط چند ماه بعد از سفر، تقریبا پروژه گازرسانی در شهر زاهدان متوقف شد و فقط 6درصد از مردم زاهدان گاز داشتند. این موضوع ادامه داشت تا سال گذشته که چهار دختربچه دانش‌آموز در اثر آتش‌سوزی دچار آسیب‌دیدگی شدند.

این موضوع سبب شد دوباره عملیات گازکشی در این شهر به جریان بیفتد.» وی ادامه می‌دهد: «به گفته فرماندار زاهدان از سال گذشته تا کنون گازکشی شهری رشد زیادی داشته و به حدود 30 درصد رسیده است. همچنین مسوولان سال گذشته گفته بودند که مهر جاری نوبت به زابل می‌رسد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha