چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 28337
سلامت نیوز : تنباكو همراه با كاغذ و فیلتر و برخی افزودنی‌ها، مواد تشكیل دهنده سیگار هستند. در واقع سوختن این مواد با هم موجب پدید آمدن بیش از چهار هزار ماده سمی و 80 ماده سرطان‌زا می‌شود. شواهد علمی نشان می‌دهند كه تمام انواع محصولات دخانی به هر شكلی مضر بوده و مرگ و میر و ناتوانی را سبب می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دود سیگار دارای دو جریان اصلی و فرعی است؛ جریان اصلی هنگام پك زدن، وارد دهان و ریه فرد سیگاری می‌شود و جریان فرعی كه بسیار خطرناك‌تر است در فاصله پك زدن‌ها از نوك سیگار انتشار یافته و در محیط پخش می‌شود كه هم اطرافیان فرد سیگاری از این دو استنشاق می‌كنند و هم در تنفس بعدی وارد ریه فرد سیگاری می‌شود.

دود قلیان نیز از این امر مستثنی نیست و آسیب‌های فراوانی را به همین ترتیب بر فرد مصرف كننده و اطرافیان وی وارد می‌كند.

با مصرف هر نخ سیگار، فرد سیگاری با سه نوع پدیده اصلی بیماری زا در سیگار روبرو می‌شود؛ سمیت حاد یا فوری مانند تنگی نفس بعد از سیگار كشیدن، سمیت مزمن یا طولانی مدت مانند سرطان ریه و اعتیاد به ماده موجود در سیگار یا اعتیاد به نیكوتین.

نیكوتین موجود در دود سیگار موجب افزایش واضح ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود. در اثر استعمال دخانیات قلب مجبور به كار بیشتر شده و اكسیژن بیشتری نیاز دارد.

بنابر اعلام دبیرخانه ستاد كشوری كنترل و مبارزه ملی با دخانیات، بیماری‌های قلبی عروقی، سكته‌های مغزی، بیماری‌های تنفسی و بسیاری از بیماری‌های كشنده در اثر استعمال دخانیات دیر یا زود در افراد سیگاری و افرادی كه با آنها زندگی می‌كنند اتفاق می‌افتد.

سیگار عامل حداقل 14 سرطان مختلف در بدن انسان است كه مهم‌ترین آنها عبارتند از سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان پستان، سرطان حنجره، سرطان كبد و سرطان روده بزرگ.

به نظر می‌رسد مرگ و میر زنان و مردان بر اثر سرطان ریه بیشتر از مجموع سرطان‌های پروستات، پستان و روده بزرگ است.

سیگار كشیدن مادران نه تنها در دوران بارداری و بعد از آن برای خودشان مضر است، بلكه دارای اثرات طولانی مدت بر روی نوزادان و فرزندانشان است. بسیاری از این بیماری‌ها مانند بیماری‌های تنفسی و یا كاهش كاركرد تنفسی در نوزادان و كودكان نیز اتفاق می‌افتد و سیگار كشیدن هر كدام از والدین شدت این بیماری‌ها را وخیم‌تر می‌كند. سرطان‌های لب، زبان و دهان نیز در اثر جویدن تنباكو حاصل می‌شود.

استعمال دخانیات روند آترواسكلروز یا تصلب شرایین را تسریع می‌كند. آترواسكلروز ممكن است باعث باریك شدن شریان‌های پا و در نتیجه درد در حین راه رفتن شده و ادامه مصرف دخانیات می‌تواند موجب گانگرن (سیاه شدن) عضو و قطع شدن انگشتان پاها و اندام شود. مطالعات بی شمار نشان داده‌اند كه مهم‌ترین علت قطع اندام تحتانی، بیماری‌های عروق محیطی است كه قوی‌ترین عامل خطر آن مصرف دخانیات است.

استعمال دخانیات عامل 90 درصد سرطان‌های ریه، 80 درصد برونشیت مزمن و 25 درصد بیماری‌های ایسكمیك قلبی است، به طور كلی سیگار كشیدن بر روی تمام قسمت‌های بدن آثار سوء خود را می‌گذارد؛ از پوست كه باعث تیرگی و چین و چروك و پیری زودرس در آن شده تا استخوان‌ها كه باعث استئوپروز (پوكی استخوان) در آنها می‌شود.

هیچكدام از اعضای بدن از آثار زیانبار سیگار در امان نیستند. بعد از 20 سال سیگار كشیدن از هر چهار نفر سیگاری یك نفر فوت می‌كند و سه نفر به یك بیماری ناشی از سیگار كشیدن مبتلا می‌شوند و بعد از 40 سال سیگار كشیدن از هر دو نفر سیگاری، یك نفر فوت می‌كند و یك نفر به بیماری حاصل از این عادت ناپسند مبتلا می‌شود. به راستی این ماده شوم حاوی هزاران ماده سمی است و به هزاران طریق جان انسان‌ها را می‌گیرد.

سیگار عامل حداقل 14سرطان مختلف در بدن انسان است. 90 درصد سرطان‌های ریه و 83 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات است. استعمال دخانیات باعث ناتوانی جنسی و عقیمی در مردان و همچنین نازایی در زنان می‌شود.

نباید فراموش كرد كه مصرف تنباكو به روش‌های مختلف علاوه بر سرطان ریه می‌تواند منجر به بروز سرطان‌های متعدد در اعضای مختلف بدن شده، سلامتی فرد و در نتیجه سلامتی جامعه را به خطر اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha