سلامت نیوز :وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در كشور، مصرف قلیان در بین همه گروه های سنی افزایش یافته است.
 
در این مطالعات درباره وضعیت استعمال دخانیات بین جوانان 13 تا 15 ساله طی سال های 82 تا 86 بررسی هایی انجام شده كه بر اساس نتایج آن، شیوع مصرف قلیان در بین پسران از 16 به 32 درصد و در دختران از 9/8 به 19درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، متاسفانه ‌تجربه اولین مصرف سیگار در سن 10 سالگی در سال های یاد شده از 6/17 به 1/36 درصد افزایش پیدا كرده است.
این گزارش همچنین حاكی است، مصرف كلی قلیان در كشور طی سال های یاد شده از 1/12 به 1/26 درصد رسیده است.
كاظم ندافی رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكی در این باره اظهار داشت: مصرف كنندگان قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پك می زنند كه هر پك حاوی 15/0 تا یك لیتر دود است.
به گفته وی هر فرد مصرف كننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار مصرف می كند.
رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: منوكسید موجود در دود قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات آن نیز چه برای مصرف كننده و چه برای افراد در معرض دود تحمیلی، فراتر از سیگار است.
ندافی تصریح كرد:‌ خطر انتقال بیماری های عفونی به دلیل استفاده مشاركتی افراد از قلیان وجود دارد و توتون و تنباكوی استفاده شده در قلیان از نازل ترین انواع توتون و تنباكوهای موجود است كه در واقع خطرناكترین آن است.
وی چاقی شكم را یكی از عوارض شایع مصرف قلیان برشمرد و افزود: قلیان عامل و تشدید كننده بسیاری ار بیماری ها مانند دیابت و فشارخون بالا است چرا كه دود منتشر شده از قلیان، حاوی مقادیر فراوانی مواد سمی است و نیكوتین حاصل از دود آن نیز همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha