چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 28342
سلامت نیوز :معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی گفت: به دلیل انجام اقدامات غربالگری و مشاوره قبل از ازدواج، تنها 120 نفر در آذربایجان غربی به تالاسمی مبتلا هستند.

به گزارش فارس ، كامران دهقان ظهر امروز در جلسه‌ای كه برای بررسی شاخص‌های سلامت در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی تشكیل شد، اظهار داشت: میزان ابتلا به تالاسمی در آذربایجان غربی در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار كم است به طوری‌كه از هر یكصد هزار نفر، چهار نفر مبتلا به تالاسمی هستند.
وی تصریح كرد: مهم‌ترین استراتژی مسئولان دانشگاه علوم پزشكی استان برای مقابله با بیماری‌های خونی، غربالگری زوج‌های جوان است به طوری‌كه سال گذشته در آزمایشگاه‌های سراسر استان 25 هزار و 600 نفر از زوج‌های جوان برای مقابله با این بیماری غربالگری شدند.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: سال گذشته زوج‌های جوان با حضور در مراكز درمانی توسط كارشناسان غربالگری شدند كه برخی از آنها طبق تشخیص پزشكان ناقل بیماری بودند كه بعد از اعلام نتیجه غربالگری توسط متخصصان از ازدواج منصرف شدند یا اینكه روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری را مورد استفاده قرار دادند.
دهقان گفت: تالاسمی شایع‌ترین بیماری خونی در دنیاست كه از والدین ناقل بیماری به فرزندان منتقل می‌شود. بر این اساس و در راستای جلوگیری از به دنیا آمدن فرزندان بیمار باید افراد قبل از ازدواج به مراكز غربالگری و مشاوره مراجعه كنند.
وی اظهار داشت: در ارومیه دو مركز با امكانات و نیروی تخصصی كافی برای ارائه خدمات به بیماران آماده است و در مركز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) برای بزرگسالان و در مركز آموزشی و درمانی آیت‌الله مطهری برای كودكان خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می‌شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی تصریح كرد: شایع‌ترین درمان برای این بیماری تزریق خون است ولی شیوه‌‌های درمانی متفاوتی از جمله پیوند مغز استخوان و تجویز دارو نیز وجود دارد كه متناسب با وضع جسمی، سن و سابقه بیماری شیوه درمانی مناسب توسط پزشكان انتخاب می‌شود.
دهقان اظهار داشت: با توجه به اینكه با متولد شدن نوزاد‌ان بیمار برای درمان هزینه‌های سرسام‌آوری به اعضای خانواده همچنین جامعه تحمیل می‌شود از اینرو باید مسئولان در راستای پیشگیری از شیوع بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های خاص بسترسازی كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha