سلامت نیوز :عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشكان ایران گفت: توجه زیاد به خواسته‌های كودك موجب قطع رابطه وی با دنیای واقعیت‌ها می‌شود و همین مسئله موجب زیاده‌خواهی كودك در دوران جوانی می‌شود.

فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس  اظهار داشت: برای تربیت كودك ابتدا باید معیارهای خانواده سالم و به هنجار ایرانی را بشناسیم؛ این معیارها بر اساس پایه‌های آموزه اسلام و سنت‌های ملی ایرانی شكل گرفته است.

وی گفت: روش‌های تربیتی كشورهای دیگر نمی‌تواند برای ما مفید باشد؛ آنچه كه باید در تربیت كودك اصل قرار گیرد این است كه والدین نباید احساس كنند كه با بزرگ شدن ابعاد كودك، فكر كودك نیز بزرگ شده است؛ در حقیقت كیفیت تفكر كودك با بزرگسالان متفاوت است.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشكان ایران ادامه داد: در تربیت كودك باید از دادن پند و نصیحت مستقیم خودداری شود چرا كه برخورد انتزاعی بی‌فایده است بلكه باید از طریق نمونه‌ها به كودكان تذكر داد؛ كودكان را باید از طریق تقلید، تكرار، تمرین، تشویق ‌آموزش داد و اگر این وضعیت كارساز نبود والدین اجازه دارند كودك را تنیبیه كنند.

فدایی اضافه كرد: والدین باید از تنبیه بدنی كودك پرهیز كنند و به جای آن باید با محروم كردن وی از بعضی امتیازها، تنبیه صورت گیرد ضمن اینكه كودك باید احساس كند كه والدین در مقابل رفتار وی قاطعانه عمل می‌كنند و باید رفتار خود را اصلاح كند.

وی با بیان اینكه محیط خانه بهترین محیط برای آموزش و تربیت كودكان است، اظهار داشت: در خانه والدین باید با یكدیگر با احترام رفتار كند چرا كه كودك از آنها الگو گرفته و عشق و محبت ورزی را در خانواده می‌آموزد.

مدیر گروه روانپزشكی علوم‌بهزیستی تهران در خصوص باورهای غلطی كه در تربیت كودكان به وجود آمده است، گفت: بعضی از والدین بر این باورند كه باید همه خواسته‌های كودك خود را برآورده كنند؛ این كار والدین موجب قطع رابطه كودك با دنیای واقعیت‌ها می‌شود و همین مسئله موجب زیاده‌خواهی كودك در دوران جوانی می‌شود تا جایی كه توقع دارد همه چیز باید برایش فراهم شود.

فدایی ادامه داد: بعضی از والدین مهد‌های كودك را محیط مناسب برای تربیت كودكان می‌دانند در صورتی كه محیط خانواده، وجود مادر و بزرگترها بهترین محیط تربیتی برای كودك به شمار می‌رود؛ البته برای مادرانی كه مشغله كاری دارند مهد كودك می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha