معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری گفت: یکی از علت های بروز خطا در حوزه پرستاری، کمبود کادر پرستاری است، زیرا استانداردهای تعداد پرستار در ایران رعایت نمی‌شود.

کمبود پرستار، از علت‌های بروز خطای پرستاری است

سلامت نیوز: معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری گفت: یکی از علت های بروز خطا در حوزه پرستاری، کمبود کادر پرستاری است، زیرا استانداردهای تعداد پرستار در ایران رعایت نمی‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد شریفی مقدم روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره قصور در فرآیندهای درمانی افزود: در اروپا به ازای هر هزار نفر جمعیت، حداقل ۱۰ یا ۱۱ پرستار دارند و حتی کشورهایی مثل آذربایجان و ارمنستان و گرجستان به ازای هر هزار نفر، ۵ یا ۶ پرستار دارند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد مردم ما حداقل مراقبت های پرستاری را دریافت کنند، باید به ازای هر هزار نفر، سه پرستار داشته باشیم، اما در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۱.۵ پرستار داریم. یعنی باید تعداد پرستار در کشور ما حداقل دو برابر شود تا به کف استاندارد برسیم.


معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری گفت: وقتی تعداد پرستار در کشور دچار کمبود است، پرستار مجبور می شود فشار کاری بیشتری را تحمل کرده و در نتیجه خطا در حوزه پرستاری افزایش پیدا می کند. بیشترین بار خدمات بهداشتی و درمانی بر دوش پرستاران است و اگر سلامت مردم برای ما اهمیت دارد، باید کمبود پرستار جبران شود.


تاثیر ساعت کاری در بروز خطای پرستاری
دبیرکل خانه پرستار درباره علت‌های بروز خطا در پرستاری بیان کرد: پرستاران در نظام های سلامت حرفه ای، مسئولیت های مهمی در چهارچوب شرح وظایف بر عهده دارند و ممکن است در هنگام کار، قصور یا خطا هم اتفاق بیفتد که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.
وی ادامه داد: در آمریکا ۲ ساعت به ساعت کاری پرستاران اضافه کردند و مشاهده شد که قصور یا خطا در کار پرستاران حدود ۱۴ درصد افزایش یافت و این در حالی است که ساعت کاری پرستاران هفت ساعت بود که با ۲ ساعت افزایش به ۹ ساعت رسیده بود.


انجام یا عدم انجام اقدام مراقبتی
شریفی مقدم گفت: خطای پرستاری مثل سایر گروه ها نیست، زیرا به سلامت بیمار مرتبط است و شغل پرستاری از جمله مشاغل حساس محسوب می شود. خطا با توجه به وسعت و نوع آن، ممکن است جان بیمار را تهدید کند. گاهی امکان دارد که پرستار کاری انجام بدهد که انجام آن منجر به بروز خطا می شود. به طور مثال ممکن است تزریقی انجام بدهد که انجام آن با خطا همراه باشد.
وی ادامه داد: همچنین بخش دیگری از خطاها در حوزه پرستاری مربوط به انجام ندادن یک کار است. یعنی اگر کاری انجام نشود، ممکن است به فوت بیمار منجر شود.
خوداظهاری خطای کادر درمان
معاون سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: در کشورهای اروپایی، وقتی یک خطا از گروه پزشکی سرمی زند، ابتدا مشکل فردی که خطا از او سر زده را بررسی می کنند و می پرسند که چرا این خطا رخ داده است. در کشور ما وقتی خطا اتفاق می افتد، ابتدا برخورد می شود. این در شرایطی است که وقتی در کشورهای دیگر، خطا رخ می دهد، خوداظهاری در این زمینه انجام می شود، اما سیستم گزارش دهی در ایران مناسب نیست و در نتیجه نمی توان آمار مشخصی از خطاها ارائه داد.
وی ادامه داد: کنترل عفونت بیمارستانی در ایران نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر است و علت آن این می تواند باشد که بسیاری از موارد به خاطر ترس از برخورد، گزارش نمی شود. بنابراین آمار مشخصی درباره خطا نداریم.


تاثیر حقوق پرستاران در بروز خطا
شریفی مقدم گفت: موضوع دیگری که در زمینه بروز خطا در حوزه پرستاری اهمیت دارد، حقوق پایین پرستاران است. در حال حاضر پرستاران مجبور می شوند حداقل در دو شیفت کار کنند و شاید حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از پرستاران در دو شیفت مشغول به کار هستند.
وی بیان کرد: عدم توجه به حرفه پرستاری که به تدریج ایجاد شده، پرستاری را وارد بحران کرده است. این موضوع باعث بروز خسارت های فراوان به بیماران می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha