چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2835

مرگ سالانه 25 هزار انسان بی گناه در جاده های ایران، باعث شده که مسئولان به تب و تاب بیفتند و تدابیر و راهکارهایی را در جهت کاهش آمار تلفات ناشی از تصادفات و همچنین ایمن سازی جاده های کشور، به کار ببندند.

سوانح رانندگی هر ساله جان حدود 1میلیون و 200 هزار انسان را در سراسر جهان می ‌گیرد و میلیون ‌ها مجروح بر جای می ‌گذارد. ضمن اینکه سوانح رانندگی، دلیل اصلی مرگ افراد در سنین 10 تا 24 سال محسوب شده و ضایعات جبران ‌ناپذیری را بر خانواده‌ ها و جوامع وارد می‌ کند.

از همین رو، اتخاذ تدابیر و راهکارهایی در جهت کاهش آمار تصادفات و در عین حال کاستن از میزان تلفات جانی و مصدومان تصادفی، می تواند از وارد آمدن هزینه های سنگین اقتصادی بر پیکره جوامع، جلوگیری کند.

این وضعیت در ایران نیز، تا حدودی جدی گرفته شده است اما آنچه مسلم است، برای رسیدن به وضعیت مطلوب ایمنی در جاده های کشور، راه دور و درازی در پیش داریم.

شاید اولین مقوله در این زمینه، کارکردهای فرهنگی و نهادینه ساختن فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی آحاد مختلف مردم باشد که می توان به اجرای طرح "پلیس همیار" به عنوان نمونه ای قابل توجه در جهت ارتقاء سطح فرهنگ احترام به قوانین ، از آن نام برد. موضوعی که اگر خیلی پیشتر از این ها اجرا می شد، شاید تا کنون وضعیت مطلوب تری در تصادفات درون و برون شهری داشتیم.

اما، اجرای همین طرح به قدری موفقیت آمیز بوده است که سردار محمد رویانیان، معاون راهنمایی و رانندگی ناجا نیز لب به اعتراف گشوده و اذعان داشته ، در ایام نوروز 86، بیش از 90 درصد مردم، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و میلیونها راننده به بهترین شکل رانندگی کرده اند. به طوری که در طول برنامه پنج ساله سوم توسعه، میانگین رشد تلفات جاده ای 3/11 دهم درصد بود و این رقم در برنامه چهارم توسعه به میانگین 5/2 درصد رشد رسید و حدود 9 درصد کاهش یافت.

این مقام ارشد پلیس در حوزه راهنمایی و رانندگی، رسیدن به چنین وضعیتی را مطلوب توصیف کرده و از آن به عنوان شاخص بسیار ارزشمندی یاد می کند که در سایه تعامل مردم و مسئولان به دست آمده است.

متاسفانه ، یکی از نکات قابل توجه و تامل در وقوع تصادفات رانندگی، میانگین سنی افرادی است که جان خود را در این قبیل حوادث از دست می دهند، به طوری که  در حال حاضر 40 درصد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در ایران، شامل گروه سنی 10 تا 35 سال می شود و متوسط سن کشته شدگان ناشی از تصادفات رانندگی در کشورما، کمتر از 32 سال است.

به گفته سرهنگ سید هادی هاشمی، معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور ناجا، در حال حاضر سهم متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی در کشور از کل متوفیان 10 درصد بوده که این میزان بیش از 5 برابر متوسط جهانی است.

وی، پیرامون تاثیر استفاده از کمربند ایمنی، کلاه ایمنی موتورسواران و... در جهت کاهش تلفات تصادفات، می گوید: استفاده از کمربند ایمنی می تواند بین 40 تا 50 درصد صدمات جرحی و بین 50 تا 60 درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی را کاهش دهد. همچنین استفاده از کلاه ایمنی در میان موتورسواران و ترک نشینان تا 70 درصد از کاهش صدمات شدید به سر جلوگیری می کند.

 

به گزارش مهر، علاوه بر مشکلاتی که رانندگان در جاده های سراسر کشور با آن مواجه هستند و آن چیزی جز خرابی جاده ها نیست، وجود برخی تجهیزات فنی خودروها نیز در افزایش تصادفات بی تاثیر نیست، به طوری که ، در ایام نوروز 86، تعداد کل وسایل نقلیه درگیر در تصادفات فوتی جاده ها، 444 دستگاه بود که تنها 9/2 درصد از این خودروها (معادل 13 دستگاه خودرو) دارای سیستم ترمز ABS و کمتر از یک درصد دارای سیستم ایربک بوده اند.

همچنین، با بررسی های به عمل آمده در تصادفات جاده ای، عمده ترین علل وقوع تصادفات منجر به فوت در بین نیمی از خودروهای دارای سیستم ترمز ABS، خواب آلودگی و خروج از جاده ها گزارش شده است.

از سوی دیگر، تخطی از سرعت مطمئنه با 29 درصد ، انحراف به چپ 6/26 درصد ، خستگی و خواب آلودگی 2/22 درصد ، عدم رعایت حق تقدم عبور 8/15 درصد و سایر علل با 4/6 درصد، مهم ترین علل وقوع تصادفات جاده ای در ایام نوروز 86 بوده است.

البته ناگفته نماند که مسئولان درگیر در حوزه راهنمایی و رانندگی کشور نیز بر این عقیده اند که ، تا زمانی که تجهیزات ایمنی در جاده های کشور از شکل سنتی خود خارج نشود، نمی توان به کاهش آمار تلفات تصادفات جاده ای چندان امیدوار بود.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی، رئیس پلیس راه ناجا با اشاره به پیشرفت کند در بهره برداری از بزرگراه ها و آزادراه های کشور، تاکید می کند: در شرایطی که هنوز از سیستم های سنتی کنترل ترافیک استفاده می شود، تصور افزایش سالانه مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در راه ها دور از انتظار نیست.

این مقام مسئول، علاوه بر اذعان به مشکلات پلیس راه کشور در برقراری و تامین امنیت و آرامش در سفرهای جاده ای، عنوان می کند که بسیاری از مشکلات فعلی در حوزه ترافیک، به زمان جنگ و پس از آن بر می گردد. چرا که پس از جنگ بخش اعظم منابع کشور به سمت بازسازی مناطق آسیب دیده صرف شد و انجام اقدامات زیرساخت در حوزه ترافیکی مورد غفلت واقع شد.

بیشتر اتوبان ها و جاده های پر ترافیک کشور نظیر جاده های شمال ، قدمت 4 تا 7 دهه دارد ضمن اینکه بسیاری از آزادراه ها موجود نیز بسیاری از ویژگی های استاندارد یک آزاد راه را ندارند.

بر اساس آمار سال 84، تنها 4/1 درصد از مجموع راه های کشور، آزاد راه و حدوده 5 درصد آن بزرگراه بوده است و این در حالی است که 7 درصد حمل و نقل بین شهری به صورت ریلی، 3 درصد هوایی و 90 درصد از طریق زمینی انجام می شود.

البته ، ناگفته نماند که فرمانده نیروی انتظامی نیز به عنوان مقام ارشد کشور در پاسخگویی به علل وقوع تصادفات درون و برون شهری می گوید: به رغم تلاش های صورت گرفته نتوانستیم به وعده خود در سال 85 ، یعنی کاهش 5 درصدی تصادفات عمل کنیم و تنها توانستیم تصادفات را یک درصد کاهش دهیم..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha