سلامت نیوز :زندگی با یك فرد سیگاری به منزله مصرف مستقیم سالانه 80 نخ سیگار است و استنشاق غیرداوطلبانه دود ناشی از سوختن سیگار،‌به معنی سیگاری تحمیلی بودن است.
مسئول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات ، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ بر اساس اطلاعات مستند،‌ حتی بوی سیگار نیز می تواند به اطرافیان فرد سیگاری آسیب برساند و دودی كه از كناره سیگار به محیط وارد می شود بسیار خطرناكتر از دود استنشاقی سیگار است.
مهندس خدیجه محصلی افزود:‌ حرارت بسیار بالای نوك سیگار در مقایسه با فیلتر خطرناك تر بوده و همچنین دودی كه وارد ریه فرد می شود با مرطوب شدن و تغییر دما شرایطی را برای ایجاد مواد شیمیاییی جدید و مضرتر از دود اولیه فراهم می كند.
وی تصریح كرد:‌ ریه های افراد غیر سیگاری كه در كنار فرد سیگاری زندگی می كنند به مراتب عملكرد ضعیف تری نسبت به افراد سالم غیر سیگاری دارند و همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار، خطر بیماری های تنفسی را در بالغین تا حدود 25 درصد و در بچه ها تا حدود 50 تا 100 درصد افزایش خواهد داد.
مسئول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات با تاكید بر این كه دود مواد دخانی كه بر روی وسایل شخصی، وسایل اطراف و یا بر بدن و لباس فرد مصرف كننده باقی مانده است بسیار خطرناك است، ابراز داشت:‌ دود دست سوم نیز مانند دود مستقیم سیگار و دیگر انواع دخانیات خطرناك است كه اطلاعات اندك مردم از آن باعث آسیب رسانی ناخواسته به دیگر افراد به خصوص كودكان می شود.
گفتنی است، طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 30 درصد بیماری های قلبی و عروقی و یك سوم بیماری های تنفسی در بین سیگاری های تحمیلی ایجاد می شود و همچنین میزان بروز سرماخوردگی، عفونت گوش میانی،‌گلو درد، سرفه و گرفتگی صدا در كودكانی كه والدین سیگاری دارند بیش از كودكان دارای والدین غیر سیگاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha