معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: طرح «پرستار ترخیص» یا «پرستار پیگیری» یا همان پرستاری از راه دور به منظور ارائه خدمات tele nursing آماده شده است و تا آخر پاییز اجرا می شود. با اجرای این طرح وضعیت بیماران پس از ترخیص از بیمارستان و مراقبت هایی که در منزل برای آنان انجام می شود، پیگیری می شود.

طرح خدمات پرستاری از راه دور تا آخر پاییز اجرا می شود

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: طرح «پرستار ترخیص» یا «پرستار پیگیری» یا همان پرستاری از راه دور به منظور ارائه خدمات tele nursing آماده شده است و تا آخر پاییز اجرا می شود. با اجرای این طرح وضعیت بیماران پس از ترخیص از بیمارستان و مراقبت هایی که در منزل برای آنان انجام می شود، پیگیری می شود.

به گزارش سلامت نیوز، مریم حضرتی در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال های اخیر مراکز مراقبت در منزل به منظور ارائه خدمات مراقبتی در خانه ایجاد شده و بیمارانی که در بیمارستان مراحل درمان را طی کرده اند و دیگر نیازی نیست در بیمارستان بمانند اما به خدمات مراقبتی در منزل نیاز دارند، از این مراکز خدمات پرستاری دریافت می کنند.

وی گفت: تاکنون بیمارانی که به خدمات مراقبت در منزل نیاز داشتند، از طریق بیمارستان به مراکز مراقبت در منزل معرفی می شدند اما از این پس یک نفر پرستار به عنوان پرستار پیگیری (پرستار follow up) یا پرستار ترخیص مسئول دنبال کردن وضعیت این بیماران خواهد بود تا مشخص شود که این بیماران آیا خدمات مراقبت در منزل را دریافت کرده اند یا نه؛ کیفیت خدماتی که در منزل با توجه به بیماری فرد ارائه شده چگونه بوده، چقدر از این خدمات رضایت داشته است و در واقع نوعی نظارت بر خدمات مراکز مراقبت در منزل هم محسوب می شود. البته از این طریق زمینه پوشش بیمه ای خدمات مراقبت در منزل نیز فراهم می شود.

معاون پرستاری درباره پوشش بیمه ای خدمات مراقبت در منزل نیز توضیح داد: طرح آزمایشی پوشش بیمه ای خدمات مراقبت در منزل برای پنج بیماری اصلی شامل بیماران دچار نارسایی قلبی پیشرفته، سکته های مغزی، سرطان و نوزادان نیازمند فوتوتراپی با همکاری سازمان های بیمه گر شروع شده، تعرفه های این خدمات در منزل نیز مشخص شده است و مراکز مراقبت در منزل بر اساس تعرفه های مصوب فعالیت می کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اضافه کرد: پوشش بیمه این خدمات به صورت آزمایشی در تعدادی از مراکز در پنج استان (از جمله یزد، کرمان، تهران) در حال انجام است البته هنوز این خدمات زیر پوشش بیمه قرار نگرفته اند، وزیر بهداشت پیگیر است که هر چه زودتر این خدمات زیر پوشش بیمه قرار بگیرد و اگر بتوانیم خدمات مراقبت در منزل را زیر پوشش بیمه ببریم، تحول بسیار بزرگی در نظام خدمات پرستاری و فرآیند این خدمات در کشور رخ می دهد و مردم می توانند خدمات مراقبتی را که نیاز دارند، با حمایت بیمه ها در منزل بگیرند و همان هزینه ای را که در بیمارستان باید متحمل شوند، در منزل پرداخت می کنند.

حضرتی گفت: افرادی که دچار بیماری مزمن و نیازمند دریافت مداوم خدمات مراقبتی هستند، از این مسیر خدمات مراقبتی را در منزل دریافت خواهند کرد و بیمارانی که وضعیت حاد دارند مثلاً نیازمند جراحی قلب یا جراحی چشم هستند، بعد از انجام جراحی و عبور از مرحله حاد بیماری به واحد آموزش بیمارستان معرفی و وارد چرخه دریافت خدمات مراقبت در منزل می شوند.

وی ادامه داد: وضعیت این افراد علاوه بر دریافت این خدمات در منزل از طریق خدمات پرستاری از راه دور یا tele nursing بیمارستان به صورت تلفنی مثلاً اینکه آیا داروی تجویزشده را مصرف می کند یا نه یا رژیم غذایی را رعایت می کند، پیگیری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha