زمان درست مصرف خوراکی‌ها به اندازه سلامت آنها مهم است؛ خوردن برخی مواد غذاییِ حتی سالم در وعده صبحانه تاثیر مخربی به اندازه سیانور دارد.

خوراکی‌هایی که اگر آن‌ها را ناشتا بخورید، مثل سیانور عمل می‌کنند!

سلامت نیوز:زمان درست مصرف خوراکی‌ها به اندازه سلامت آنها مهم است؛ خوردن برخی مواد غذاییِ حتی سالم در وعده صبحانه تاثیر مخربی به اندازه سیانور دارد.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، یک فنجان قهوه یا چای و آب پرتقال تازه، این چیزی است که اکثر مردم هنگام فکر کردن به یک صبحانه عالی به آن می رسند. اما باید توجه داشته باشیم، خوراکی‌هایی که هنگام صبح با معده خالی مصرف می‌کنیم، نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش ما ایفا می‌کنند.


همه ما تقریبا مواد غذایی مضر برای سلامتی را می‌شناسیم، اما زمان درست مصرف خوراکی‌ها هم بسیار مهم است. خوردن برخی مواد غذایی حتی سالم در وعده صبحانه تاثیر مخربی به اندازه سیانور دارد.


چای و قهوه

نوشیدن قهوه و چای با معده خالی باعث افزایش اسیدیته معده می‌شود که به نوبه خود باعث سوزش سر دل و سوء هاضمه در طول روز می‌شود. نوشیدن چای با معده خالی می‌تواند صفرا و اسید موجود در معده را کاهش دهد که هضم کلی غذا  و روند تنظیم کلسترول  را مختل می کند.


شیرینی‌ها و غذاهای  فرآوری شده 

همه ما می‌دانیم که مقدار زیاد قند برای سلامتی مضر است. اما آیا می‌دانید قند اضافه شده به بیشتر غذا‌های فرآوری شده - از جمله شربت ذرت با فروکتوز بالا و سایر شیرین کننده ها- مانند نوشیدن زیاد الکل بر روی کبد تأثیر دارد؟ قندی که به طور طبیعی در میوه‌ها یافت می‌شود با فیبر آن قابل جبران است، اما مقادیر فراوانی فروکتوز به ویژه در معده خالی منجر به آسیب به کبد شود. از طرفی غذا‌های حاوی مخمر باعث تخریب پوشش معده می‌شوند و ممکن است باعث نفخ شوند. 


گوجه فرنگی

گوجه فرنگی اگرچه مملو از مواد مغذی و مقادیر زیادی ویتامین C است، اما همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید تاننیک است که باعث افزایش اسیدیته در معده می‌شود و می‌تواند منجر به زخم معده شود. گوجه فرنگی‌ را برای سالاد شام مصرف کنید.


ماست

هر چند برخی کارشناسان ماست به همراه میوه را صبحانه‌ای سالم می دانند که به کاهش وزن کمک می‌کند، اما انواع ماست‌های آماده که برچسب بدون چربی خورده‌اند، اغلب پُر از قندند تا نبود چربی را جبران کنند. علاوه بر این، دلیل اصلی خودداری از خوردن ماست با معده خالی این است که فواید باکتری‌های اسید لاکتیک موجود در ماست به دلیل اسیدیته زیاد محیط معده در صبح بی اثر می شود؛ بنابراین با مصرف ماست در صبح مزایای بسیار کمی از  ماست برای سلامتی را به دست می‌آورید.


 موز

موز یکی از معروف‌ترین غذا‌های رژیمی است. این  میوه برخی از  بیماری های دستگاه گوارش را تسکین می‌بخشد، در رفع یبوست کمک می‌کند و از نظر برخی کارشناسان بهداشت یک غذای فوق العاده محسوب می‌شود. با این حال، موز حاوی مقادیر زیادی منیزیم و پتاسیم است که در صورت خوردن آن با  معده کاملاً خالی، می‌تواند منجر به عدم تعادل منیزیم و پتاسیم خون شود. موز یک نمونه اصلی از خوردن غذای مناسب در زمان اشتباه است.


اما در کنار موادغذایی مضری که از آنها نام بردیم، خوردن برخی از موادغذایی نه تنها با معده خالی مضر نیست بلکه بهترین زمان برای مصرف این خوراکی ها درست زمانی است که ناشتا باشید. این خوراکی ها، فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد و انتخابی عالی برای صبحانه هستند.


 میوه تازه

میوه یک گروه غذایی فوق العاده سالم  و مملو از ویتامین‌ها، مواد مغذی، فیبر و آب است. ترکیب مناسب میوه در رژیم غذایی شما، به روش صحیح، به دستگاه گوارش شما اجازه می‌دهد از طریق دریافت ویتامین و بهبود هضم، از مزایای بیشتری بهره‌مند شود. شروع روز  با میوه به شما کمک می‌کند تا سیستم بدنی خود را سم زدایی کنید. میوه ها انرژی بدنی زیادی را برای شما فراهم می‌کنند، می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند و انرژی مورد نیاز و تمرکز را برای سایر فعالیت‌های زندگی فراهم کنند.


قند‌های ساده موجود در میوه به زمان نیاز دارند تا کاملاً جذب بدن شوند. هنگامی که میوه‌ها به تنهایی خورده می‌شوند و معده شما خالی است، می‌توان همه مواد مغذی، فیبر و قند‌های ساده موجود در آن را آسان‌تر فرآوری کرد. 


 جو دو سر، گندم سیاه و فرنی ذرت

خوردن جو دو سر در صبح یا روی معده خالی چندین مزیت دارد. ابتدا این که پوشش روی معده را ضخیم می‌کند که از تحریک آن به طور طبیعی توسط اسید هیدروکلریک (HCL) موجود در شیره جلوگیری می‌کند. همچنین جو دوسر حاوی فیبر محلول است که به هضم غذا کمک می‌کند و کلسترول را کاهش می‌دهد.
گندم سیاه و فرنی ذرت هم با کاهش فشار خون و کلسترول خون هضم غذا را تحریک می‌کنند. آن‌ها سموم و فلزات سنگین را از روده خارج کرده و برای مدت زمان طولانی احساس سیری ایجاد می‌کنند.


 عسل

عسل به بیدار کردن سیستم ایمنی و هضم بدن کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که عسل به درمان "سندرم روده تنبل" و مشکلات معده کمک می‌کند. همچنین با پاک کردن بدن از ویروس‌ها و باکتری‌های مضر به عنوان یک داروی ضد ویروس و یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می‌کند.


تخم مرغ

تخم مرغ برای شما بسیار خوب است و هر زمان که مصرف شود، فواید بیشماری برای سلامتی به همراه دارد. چیزی که باعث می‌شود این ماده غذایی مناسب برای مصرف با معده خالی باشد، این واقعیت است که تخم مرغ باعث احساس سیری طولانی‌ مدت در فرد می شود. مطالعات نشان داده است که با خوردن تخم مرغ در صبح، کل کالری مصرفی روزانه کاهش می‌یابد و این ماده غذایی به کاهش چربی کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha