از گذشته‌های دور استان خوزستان به واسطه طبیعت و تالاب‌های بکرش میزبان پرندگان مهاجر بوده و کمتر زمانی مردم دوستدار محیط‌زیست این استان در زمینه شکار پرندگان فعالیت جدی داشته‌اند.

بیکاری عامل نسل کشی پرندگان در خوزستان

سلامت نیوز-*جواد کاظم نسب الباجی:از گذشته‌های دور استان خوزستان به واسطه طبیعت و تالاب‌های بکرش میزبان پرندگان مهاجر بوده و کمتر زمانی مردم دوستدار محیط‌زیست این استان در زمینه شکار پرندگان فعالیت جدی داشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این در حالی است که ایران در زمینه پرنده‌ کشی رتبه دوم را در جهان دارد و شکار غیرمجاز همواره در استان‌های شمالی وجود داشته، اما این روزها متاسفانه معضل بیکاری و نبود شغل در استان خوزستان باعث شده که بسیاری از جوانان و اهالی بومی منطقه برای تامین معاش زندگی به شکار پرندگان روی بیاورند.

این روزها فروش بی‌سابقه پرندگان زنده و کشته شده در استان خوزستان و مخصوصا بازار کیان اهواز یک موضوع نگران‌کننده است، در حالی که وضعیت در بازارهای اغلب شهرستان‌های استان به‌ویژه شهرهای مرزی نیز بهتر نیست و همه مملو از پرندگان مهاجر شکار شده است.

در گذشته مردم ساکن در اطراف تالاب‌ها از پرندگان ارتزاق می‌کردند اما در حال حاضر عده‌ای سودجو از شکار با به نوعی قتل عام پرندگان درآمدزایی می‌کنند که باید دستگاه‌های مربوطه جدیت بیشتری در این رابطه نشان دهند.

بیکاری در استان بیداد می‌کند و علی‌رغم وجود تاسیسات نفتی در اطراف هورالعظیم و سایر مناطق استان، جوانان با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و مجبور هستند برای تامین معیشت و درآمدزایی به این سمت و سو روی بیاورند. محیط زیست استان تلاش‌هایی برای مقابله با نسل‌کشی پرندگان مهاجر داشته اما این تلاش‌ها کافی نبوده و نیاز است تلاش‌های آنها افزایش یابد.

محیط زیست استان به‌عنوان متولی باید از حالت بی‌‌‌توجهی و انجماد خارج شده و با ورودی جدی برای جلوگیری از کشتار و قتل عام پرندگان مهاجر گام بردارد. شکارچیان و افراد سودجو با انواع روش‌ها نسبت به شکار و کشتار پرندگان اقدام می‌کنند و نسل برخی پرندگان مهاجر به‌دلیل صید بی‌‌‌رویه در معرض انقراض قرار دارد و به‌طور قطع اگر با این وضعیت پیش برویم در آینده ای نزدیک نسل اغلب پرندگان مهاجر منقرض می‌شود.

نبود اراده قوی و عزم جدی در مسئولان ذی‌ربط به کشتار پرندگان مهاجر دامن زده است. از رئیس سازمان محیط زیست می‌خواهم به مسئولان استانی دستور دهند نظارت‌ها را افزایش دهند و چنانچه از اعتبار و نیروی انسانی کافی برای مدیریت این معضل برخوردار نیستند، نسبت به افزایش تعداد نیروی انسانی و اعتبارات محیط زیست استان اقدام کند تا نسل‌کشی پرندگان کاهش یابد.

نیاز است سازمان تعزیرات و بازرسی همکاری لازم را با محیط زیست استان داشته و از این فاجعه بزرگ زیست محیطی جلوگیری کنند. سازمان محیط زیست اگر مشکلی در رابطه با مقابله با شکارچیان غیرمجاز و جلوگیری از قتل عام پرندگان مهاجر دارد آنها را به نمایندگان استان منتقل کند تا شاهد این مشکلات در سطح استان فرهنگی و دوستدار محیط زیست خوزستان نباشیم.

*عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha