چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 283663

ویتامینی که به عنوان ویتامین نور خورشید هم شناخته می‌شود، به عنوان داروی ضد افسردگی عمل می کند.

ویتامینی که افسردگی را دور و سرحالتان می‌کند

سلامت نیوز:ویتامینی که به عنوان ویتامین نور خورشید هم شناخته می‌شود، به عنوان داروی ضد افسردگی عمل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ویتامین D می‌تواند با افسردگی به ویژه در زنان مقابله کند. کمبود این ویتامین در زنان و کودکان بیشتر  بوده و مهمترین سنین ابتلا به افسردگی بین ۳۰ تا ۵۰ سال می‌باشد.


زنان معمولا در این سنین به بحران میانسالی می‌رسند که معمولا همزمان با یائسگی، بیماری افسردگی را در پی دارد که این بحران را می‌توان با مصرف ویتامین D کنترل کرد.


اگر ویتامین D با تجویز پزشک و به میزان مناسب مصرف شود، می‌تواند افسردگی دوران میانسالی و یائسگی زنان را کاهش دهد، کمبود ویتامین D به این معنی است که بدن شما محافظت و حمایت کافی برای رشد استخوان‌ها را دریافت نمی‌کند.


چه افرادی در خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستند؟

برخی از افراد جامعه نسبت به دیگران آسیب‌پذیرتر هستند و ممکن است بیشتر گرفتار کمبود ویتامین D شوند، مصرف ویتامین D برای کودکان زیر ۵ سال، خانم‌های باردار و شیرده، افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که در معرض کم نور خورشید قرار دارند و اغلب پوست خود را در برابر آفتاب می‌پوشانند و تیره پوست ها ضروری است.


ویتامین D را به چه شکلی دریافت کنیم؟

بهترین و موثرترین راه برای بالا بردن سطح این ویتامین در بدن، قرار گرفتن در زیر نور آفتاب است،  قرار گرفتن روزانه ده دقیقه در برابر آفتاب می‌تواند از کمبود ویتامین D جلوگیری کند، اشعه ماورای بنفش رسیده از خورشید، برای سلامتی مضر است و در صورتی که مدت زمان طولانی را زیر آفتاب سپری کنید، به خودتان آسیب می‌رسانید.


منبع اصلی ویتامین دی نور خورشید است و در ماه‌های سرد سال نور آفتاب ویتامین مورد نیاز فرد را تامین نمی کند و در این شرایط می توانید  ویتامین خود را با  مصرف مکمل‌ها دریافت کنید و به همین دلیل است که در بسیاری از شهر‌های بارانی و ابری خصوصاً در فصل زمستان، ساکنین شهر از دچار کمبود ویتامین هستند.


خوراکی‌های برای جبران ویتامین Dبسیاری از افراد کنسرو ماهی تن سبک را به‌دلیل طعم و بوی ملایم آن دوست دارند و به دلیل اینکه می‌توانند در خانه و مدت طولانی‌تری از آن نگه‌داری کنند، رغبت زیادی به مصرف‌ آن دارند.


میگو یکی از محبوب‌ترین نوع سخت‌پوستان است، با این حال برخلاف سایر منابع ویتامین D که پرچرب هستند، میگو میزان چربی بسیار پایینی دارد، این ماده‌ی مغذی حاوی مقدار زیادی ویتامین D و اسید چرب امگا ۳ است.


خبر خوب برای افرادی که ماهی دوست ندارند، این است که غذا‌های دریایی تنها منابع ویتامین D نیستند. تخم‌مرغ کامل، منبع خوبی است؛ همچنین یک غذای خوشمزه و مغذی نیز محسوب می‌شود. در حالی که بیشترین پروتئین تخم‌مرغ در سفیده‌ آن است، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن عمدتا در زرده وجود دارد.
قارچ منبع طبیعی ویتامین D است، قارچ‌ها نیز مانند انسان، اگر در معرض پرتو‌های فرابنفش قرار بگیرند، می‌توانند این ویتامین را تولید کنند.


غلات خاص و صبحانه‌های فوری حاوی بلغور جو دوسر با ویتامین دی غنی شده‌اند و می‌تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کند. اگرچه غلات غنی‌شده و بلغور جو دوسر ویتامین D کمتری نسبت به منابع طبیعی دارند، اما می‌تواند روش مناسبی برای افزایش مصرف این ویتامین باشند
شیر گاو منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha