چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 283689

بر اساس آمارهای سازمان‌های جهانی، سالانه تقریبا ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی می‌شوند.

وقتی خون به مغز نمی‌رسد

سلامت نیوز:بر اساس آمارهای سازمان‌های جهانی، سالانه تقریبا ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، سکته مغزی سومین عامل اصلی مرگ در سنین بالای ۶۰ سال و پنجمین عامل اصلی مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۵۹ سال در جهان است.


بنابر تازه ترین مطلب آماری دویچه‌وله، مرگ تنها یکی از پیامدهای سکته مغزی است. از ۱۵ میلیون نفری که بنا بر گزارش‌های سازمان‌های جهانی به سکته مغزی دچار می‌شوند، تقریبا شش میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.


سکته مغزی وقتی رخ می‌دهد که خون به بخشی از مغز نرسد که در اثر آن ممکن است سلول‌های مغزی آسیب ببینند یا بمیرند. بسته به اینکه کدام قسمت مغز دچار آسیب شود، بدن، حرکات، گفتار، حس و فکر بیمار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سکته مغزی علت اصلی ناتوانی حرکتی، شناختی، عصبی و به عبارتی، معلولیت در جهان است.


متخصصان عوامل سکته مغزی را به دو دسته قابل کنترل و غیر قابل کنترل تقسیم می‌کنند. عوامل ژنتیکی، سن و جنسیت از جمله عوامل غیر قابل تغییر هستند. به گفته متخصصان مغز و اعصاب، احتمال سکته مغزی در سنین بالای ۵۵ سال چند برابر بیشتر و در میان مردان هم بیشتر از زنان است.


نکات مهم برای پیشگیری از سکته مغزی
کنترل فشار و کلسترول خون، تحرک و تغذیه مناسب از جمله اقدام‌هایی هستند که می‌توانند از بروز سکته مغزی پیشگیری کنند. همچنین مصرف الکل و دخانیات که به تشدید بیماری‌های قلبی، عروق مغزی و فشار خون بالا کمک می‌کند از دیگر مواردی هستند که حذفشان به پیشگیری از سکته مغزی یا تکرار آن کمک می‌کند. پرهیز از استرس و هیجان‌های غیرطبیعی که باعث افزایش فشار و چربی خون شده و زمینه را برای سکته مغزی فراهم می‌کنند از دیگر مواردی هستند که در بحث پیشگیری از ابتلا به این نوع سکته مطرح می‌شوند. رژیم غذایی نامناسب و بی‌تحرکی هم از مهمترین عوامل ایجاد سکته مغزی به شمار می‌روند.
برخی نشانه‌های سکته مغزی
برای نجات بیماران در زمان طلایی، متخصصان روی جدی گرفتن نشانه‌های سکته مغزی تأکید می‌کنند. ضعف بدن، عدم توانایی تکان دادن دست و پا، بی‌حس شدن اندام‌ها و یک طرف صورت، اختلال در تلکم برخی از این نشانه‌ها هستند.


امید به نجات در "سه ساعت طلایی"
پزشکان می‌گویند، موفقیت درمان سکته‌های مغزی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب به اهمیت "زمان طلایی سه ساعته" اشاره می‌کنند و معتقدند که اگر درمان سکته در ساعت‌های اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون پیامدها و ناتوانی‌ها، بهبودی کامل می‌یابند.


به همین دلیل انتقال سریع بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند به مراکز درمانی برای دریافت کمک‌های تخصصی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. برای دریافت این خدمات اما ابتدا باید مراکز ویژه‌ای برای درمان سکته‌های مغزی وجود داشته باشد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha