محققان دانشگاه ایالتی جورجیا موفق به توسعه یک روش ایمن و غیر تهاجمی شده‌اند که بیماری‌های کبدی را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهد.

تشخیص بیماری‌های کبدی در مراحل اولیه امکان‌پذیر می‌شود

سلامت نیوز: محققان دانشگاه ایالتی جورجیا موفق به توسعه یک روش ایمن و غیر تهاجمی شده‌اند که بیماری‌های کبدی را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بیماری‌های کبد معمولا بدون علائم اولیه هستند، به همین دلیل تا زمان پیشرفت بیماری هیچ نشانه‌ای ندارند.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس،  محققان دانشگاه ایالتی جورجیا برای تشخیص بیماری‌های کبد از جمله فیبروز کبدی (آسیب به بافت کبد) راه‌حل ایمن و موثری توسعه داده‌اند.معمولا برای بررسی دقیق در تصویربرداری MRI از مواد حاجب ( عامل کنتراست) استفاده می‌شود.

محققان موفق به توسعه یک کنتراست به نام ProCA۳۲.collagen۱ شده‌اند که بیان غیر طبیعی (over-expression) نشانگر کلاژن را هدف قرار می‌دهد و به کنتراست گادولینیوم متصل می‌شود.آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهد این روش می‌تواند بیماری‌های فیبروز، کبد چرب و هپاتیت را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

محققان در ادامه دریافتند تشخیص با این روش دو برابر دقیق‌تر از روش‌های کنونی است و حتی می‌تواند تومورهایی به اندازه ۰.۱ تا ۰.۲ میلی‌متر را تشخیص دهد. اکنون با کنتراست‌های موجود می‌توان تومورهایی با اندازه ۱۰۰ برابر این مقدار را تشخیص داد.برای تشخیص با استفاد از این روش، به مقدار بسیار کمی ماده حاجب نیاز است، بنابراین خطر مسمومیت کاهش می‌یابد.نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha