چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 283706

رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران درباره منشاء بوی تهران که سال گذشته در صدر اخبار قرار گرفت، گفت: سناریوهای مختلفی در این خصوص بررسی شد؛ اما هیچ یک تایید نشد و منشائی برای بوی نامطبوع تهران مشخص نشد.

منشاء بوی نامطبوع تهران مشخص شد؟

سلامت نیوز: رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران درباره منشاء بوی تهران که سال گذشته در صدر اخبار قرار گرفت، گفت: سناریوهای مختلفی در این خصوص بررسی شد؛ اما هیچ یک تایید نشد و منشائی برای بوی نامطبوع تهران مشخص نشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، زهرا صدراعظم نوری  درباره انتشار بو در سطح شهر تهران که سال گذشته منتشر شد و شناخت منشاء آن گفت: این موضوع پیگیری شد و تمام سناریوها مورد بررسی قرار گرفت حتی در این مورد وزارت نیرو و آبفا ورود پیدا کردند و شهرداری هم همکاری کرد و تمام سناریوها و پیش بینی‌ها مورد بررسی قرار گرفت؛ اما هیچ یک تأیید نشد و منشائی معرفی نشد و شاید تنها سناریو اتفاقی شبیه به حادثه اصفهان و بوی منتشر شده ناشی از ماده‌ای شیمیایی است.

وی همچنین درباره منشاء بوی نامطبوع تهران در محدوده فرودگاه امام خمینی(ره) نیز تصریح کرد: گفته شد که منشاء بوی نامطبوع در این محدوده مجموعه آرادکوه است؛ اما بر اساس مطالعات نشان داده شد ۲۰ فاکتور در انتشار این بو موثر است که آرادکوه فاکتور ۱۲ بوده و در این محدوده دامداری‌ها و کارخانه‌هایی وجود دارند که پساب آنها در انتشار این بو موثر است.

رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: برای مثال در موضوع تامین منابع آبی برای آبیاری درختان پارک چیتگر بعد از بازدیدهایی که داشتیم ابعاد مختلف موضوع را بررسی و پیگیری کردیم و در صحن شورا نیز تذکراتی داده شد و نهایتا جلسه‌ای جدی و اثرگذار تشکیل شد که علی رغم وجود تنش در آن نتیجه این شد که آب روی این پارک باز شد لذا گاهی مجبوریم در برخی موارد مسیر را تغییر دهیم مانند زیست شبانه که هدف این بود همانند سایر کلانشهرها که مردم از ساعات شب برای فعالیت‌ها استفاده می کنند برای تهران هم این موضوع مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: بسیاری از اصناف تا ساعت ۱۷ عصر مراجعه کننده‌ای ندارند و نیاز است که از ساعات شب برای فعالیت‌های مختلف مثل کسب و کار استفاده شود؛ اما متاسفانه برخورد بدی شد و به چیزهای مختلفی نسبت داده شد و اصل موضوع از بین رفت.

نوری در ادامه تاکید کرد: در بحث باغات هم جدی ایستادیم و آنچه که خیلی کمک کرد افکار عمومی بود که از طریق رسانه‌ها شکل گرفت و امروز قطع درخت بسیار بیشتر از گذشته قبح دارد؛ به طوریکه اگر منافع افرادی در این روند به خطر می افتاد مقابل تصمیم شورا می‌ایستادند و سعی می‌کردند با شیوه‌های مختلف افراد را از میدان به در کنند. به این ترتیب بسیاری از پیگیری ها برای جلوگیری از تشویش مردم به گونه‌ای علنی نمی‌شود که این به معنای عدم پیگیری موضوع از سوی شورای شهر نیست.

رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح آخرین پیگیری‌های شورا در ارتباط با موضوع افزایش گوگرد در سوخت تهران گفت: در ارتباط با بنزین و آلاینده‌های آن مستمر پیگیری و گزارش‌هایی ارائه می‌شود. بر اساس آخرین گزارشات، گوگرد بنزین در شهر تهران قابل قبول و حدود ۵۰ ppm است البته در برخی جایگاه‌ها و برخی خودروها که از این جایگاه‌ها سوخت‌گیری کرده‌اند گوگرد آنها افزایش داشته است ولی در سطح شهر تهران نگران کننده نیست و به طور کلی گوگرد در تهران قابل قبول است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه وزارت نفت در این مورد حساسیت ویژه دارد و سازمان حفاظت محیط زیست و کمیته سلامت شورا نیز این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

این عضو شورای شهر تهران در تشریح روند ساماندهی آرادکوه و رویکرد مدیریت پسماند در شهر تهران نیز گفت: یکی از دغدغه‌های ما در مدیریت شهری موضوع مدیریت پسماند است و در همین مسیر کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ورود جدی داشته است. تصویب طرح جامع مدیریت پسماند اواخر سال ۱۳۹۶ مصوب شد و سال ۹۷ قرارداد آن بسته شد و مقرر شد ظرف مدت ۱۸ ماه گزارش‌های آن تهیه شود تا مبنا و الگویی برای مدیریت پسماند در شهر تهران شود.

وی افزود: بی تردید در کلانشهر تهران باید در این حوزه تغیر رفتار و نگرش داشته باشیم و در حقیقت نیازمند کار فرهنگی در این حوزه هستیم. باید میزان تولید پسماند را کاهش دهیم. بر اساس قانون مدیریت پسماند، وظیفه جمع آوری تمامی پسماندها بر عهده شهرداری نیست در حقیقت وظیفه شهرداری جمع‌آوری پسماندهای عادی است و جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی و خطرناک بر عهده تولیدکننده است و این کار باید توسط مراکز درمانی و بهداشتی انجام شود. این پسماندها به شرط رعایت استانداردها در جمع آوری و انتقال، تحت روشی خاص دفن می شوند.

وی تاکید کرد: قطعا ظرفیت مجموعه آرادکوه محدود است و روزی به اتمام خواهد رسید. مجموعه شهرداری مشغول مطالعه هستند تا زمانی که این ظرفیت باشد این کار انجام می شود اما باید تفکیک از مبداء به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود. در این شرایط می‌توان از پسماند کمپوست تهیه کرد. در حال حاضر نیز به شهرداری تکلیف شده از کمپوست تولیدی برای فضای سبز شهر تهران استفاده شود. بی تردید در این حوزه اگر تغییر رفتار نداشته باشیم کاری از پیش نمی رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha