پسوریازیس یک بیماری مزمن و التهاب پوستی است که بسیاری از مردم آن را با اگزما یا حساسیت پوستی اشتباه می گیرند و به خود درمانی رو می آورند.

آیا پسوریازیس قابل درمان است؟

سلامت نیوز: پسوریازیس یک بیماری مزمن و التهاب پوستی است که بسیاری از مردم آن را با اگزما یا حساسیت پوستی اشتباه می گیرند و به خود درمانی رو می آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، نشانه‌ های پوستی این بیماری به دلیل التهاب در بدن ایجاد می ‌شوند. اگر این نشانه های پوستی در چهره و ظاهر فرد اثر خود را نشان دهند، باعث  تضعیف روحیه بیمار می شوند. همچنین این امر باعث می شود تا فرد بیمار از حضور در جمع دوستانه و فامیل خودداری کند و تنها به درمان خود بیندیشد.

7 آبان (29 اکتبر) روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده است؛ هدف از نامگذاری این روز جلب توجه پزشكان، بیماران، عموم مردم و اطلاع رسانی گسترده در مورد این بیماری پوستی است.

ریشه لغت پسوریازیس از یك كلمه یونانی به معنای خارش گرفته شده است. این بیماری پوستی مزمن و خود ایمن با نام های صدفک یا داء الصدف نیز شناخته می شود.

این بیماری زمانی روی می ‌دهد كه سیستم ایمنی بدن سیگنال ‌های اشتباهی بفرستد؛ این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌ های پوست می ‌شود؛ افزایش سرعت ساخت سلول ها بر سطح پوست، باعث ایجاد لكه های قرمز و خشك با فلس های نقره ای و همچنین سبب تغییر شکل و ضخامت ناخن ها می شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: پسوریازیس یا داء الصدف یک بیماری التهاب پوستی است که علت دقیق آن مشخص نیست. این بیماری ممکن است زمینه ژنتیکی داشته باشد یا خود به خود ایجاد شود؛ یک درصد امکان دارد این بیماری خود به خود ایجاد شود.

وی افزود: این بیماری می تواند تمامی گروه های سنی را درگیر کند اما شایع ترین سن برای شیوع این بیماری بیست تا چهل سالگی است.

به گفته وی، این بیماری 2 تا 3 درصد در کل جامعه شیوع دارد. همچنین شیوع این بیماری میان زن و مرد برابر است. این بیماری در همه مناطق ایران نیز به یک میزان شیوع دارد.

وی به علایم ظاهری این بیماری اشاره کرد و اظهارداشت: مشخصه اصلی این بیماری، ایجاد یک سری ضایعات پوست دهنده است. ضایعاتی که اغلب به صورت قرمزی، التهاب و پوسته ایجاد می شوند.

احسانی با تاکید بر اینکه پسوریازیس به هیچ عنوان مسری نیست، گفت: این ضایعات اغلب در ناحیه آرنج ها و زانو ایجاد می شوند و ممکن است با علایمی مانند خارش یا درگیری مفصلی همراه باشند.

وی تصریح کرد: پیش از این تصور می شد که بیماری پسوریازیس، صرفا یک بیماری پوستی است اما بعدها مشخص شد که این بیماری می تواند همراه با یک سری علایم و مشکلات داخلی باشد.

وی یادآورشد: ریسک افزایش بیماری های قلبی و عروقی، ایجاد مشکلات دیابتی و اسید اوریک در مبتلایان به بیماری پسوریازیس بسیار بالاست. احتمال سکته قلبی در این افراد نیز بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: بیماری پسوریازیس می تواند ناخن ها را نیز درگیر کند. در ناخن ها این بیماری به صورت ضخیم شدن، بلند شدن از بستر خود، تظاهر پیدا می کند.
آیا بیماری پسوریازیس درمان دارد؟

احسانی گفت: بیماری پسوریازیس درمان نسبی دارد. هم اکنون برای مداوای این بیماران چند نوع درمان وجود دارد. درمان های موضعی کمک می کنند تا بیماری بهبود پیدا کند. هرچند درمان های خوراکی قوی تر هستند اما عوارض شان نیز بیشتر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نور درمانی، یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای درمان این بیماری است. اخیرا نیز یک سری داروهای بیولوژیک وارد بازار شده اند. این داروها کمک می کنند تا بیماری کنترل شود.

وی اظهارداشت: متاسفانه تامین و تهیه این دارو به علت هزینه بسیار بالایی که دارد، سخت است اما خوشبختانه ایران توانسته است این دارو را تولید کند.

به گفته وی، این بیماری با مصرف این داروها و روش های درمانی قابل کنترل است اما ریشه کن نمی شود. همچنین این بیماری به دلیل اینکه علت ایجاد آن نامشخص است، قابل پیشگیری نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • غلام عباس ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام مدت پنج سال میشود به بیماری پسوریازیس پوست سر مبتلا هستم آیا.....