چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 283718

رئیس سازمان نقشه برداری گفت: فرونشست وابسته به تغییرات سطح سفره‌های آب زیرزمینی است و این تغییر ارتفاع یعنی منابع آب در حال کاهش است و سرزمین ما دچار مرگ تدریجی می‌شود زیرا با از دست دادن آب ظرفیت خاک به صفر می‌رسد و جهت شیب کاهش پیدا می‌کند.

فرونشست‌ها ایران را دچار مرگ تدریجی می‌کند

سلامت نیوز: رئیس سازمان نقشه برداری گفت: فرونشست وابسته به تغییرات سطح سفره‌های آب زیرزمینی است و این تغییر ارتفاع یعنی منابع آب در حال کاهش است و سرزمین ما دچار مرگ تدریجی می‌شود زیرا با از دست دادن آب ظرفیت خاک به صفر می‌رسد و جهت شیب کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مسعود شفیعی در برنامه بازدید میدانی از مناطق تحت تاثیر پدیده فرونشست برای نمایندگان مردم تهران در مجلس اظهار داشت: امروزه ضرورت دارد پدیده فرونشست را بشناسیم تا برای آن بهترین راه حل را ارائه کنیم.

وی در سازمان نقشه برداری اظهار داشت: در همه دنیا تغییرات ارتفاعی جزو ماموریت‌های سازمان‌های نقشه برداری است. در ایران نیز سازمان باید وضعیت ارتفاعی نقاط را بررسی کند، بنابراین در بندر شهید رجایی نقطه صفر ارتفاعات را داریم و بر مبنای آن ارتفاعات سایر نقاط را بررسی می‌کنیم.

شفیعی تصریح کرد: مدل ارتفاعی رقومی که در نظر گرفته شده دقت آن بین ۵ و ۱۰ متر دارد و در حوادثی مثل سیل گلستان و خوزستان مدل حرکت سیلاب را پیش‌بینی کردیم و  با مدل ارتفاعی زمین می‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری عنوان کرد: در مدل ارتفاعی به خصوص در دشت‌ها ضعف داریم و امکانات حاضر  کفایت این بحران‌ها را نمی‌دهد و باید به این مولفه به خوبی پرداخته شود.

وی تصریح کرد: داده‌های سازمان دقیق است و در زمینه فرونشست آمار و ارقام در رسانه‌ها مورد تایید ما نیست.

شفیعی اظهار داشت: تهران مهمترین منطقه فرونشست با توجه به نرخ فرونشست و جمعیت زیاد آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha