مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به سرانجام پرونده شرکتی که به‌جای استنت قلبی، مفتول برق وارد کرده بود، در عین حال گفت: تا پایان امسال تمام تجهیزات پزشکی برچسب اصالت دریافت می‌کنند.

سرانجام پرونده شرکتی که بجای استنت قلبی، مفتول برق وارد کرد

سلامت نیوز: مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به سرانجام پرونده شرکتی که به‌جای استنت قلبی، مفتول برق وارد کرده بود، در عین حال گفت: تا پایان امسال تمام تجهیزات پزشکی برچسب اصالت دریافت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، مهندس سیدحسین صفوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بحث قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: زمانیکه امکان قاچاق در کشور وجود داشته باشد، منجر به یکسری تخلفات مختلف می‌شود. حال اینکه کالا از کدام کشور به ایران قاچاق شود مهم نیست، مساله مهم این است که کالای غیر استانداردی وارد کشور شده که ممکن است برای مردم مخاطره ایجاد کند. بر این اساس باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی افزود: بر همین اساس ماموریت اداره‌ کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو این است که کلیه کالاهایی را که می‌خواهند با عنوان تجهیزات و ملزومات پزشکی وارد کشور شود، بررسی کرده و با استانداردها مطابقت دهد که این اقدامات هم در حوزه تجهیزات پزشکی تولید داخلی و هم تجهیزات پزشکی وارداتی اتفاق می‌افتد. حال اگر این کالاها با استانداردها مطابقت داشتند، به آن‌ها اجازه ورود به کشور و بازار را می‌دهیم.


سرانجام پرونده شرکتی که به‌جای استنت قلبی، مفتول برق وارد کرد

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی تخلفات ارزی در حوزه تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: در وهله اول ما به دلیل بحث مبارزه با قاچاق و بنابر وظایف نظارتی‌مان پرونده‌های تخلف را بررسی کرده و با کمک ارگان‌های دیگر کار را پیگیری می‌کنیم. بعد از جمع‌آوری اسناد و مدارک و احراز تخلف، با متخلفین برخوردهای شدیدی انجام می‌شود. در عین حال باید توجه کرد که پرونده‌های تخلف در ادامه از سوی مرجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. حال اگر شرکتی تخلف کرده باشد، ‌ با او برخورد شده و کالاهایش به نفع دولت توقیف می‌شوند. بنابراین برخی از این پرونده‌ها در حال بررسی در مراجع قضایی هستند.  شرکتی هم که در حوزه استنت‌های قلبی تخلف کرده بود، ‌به طور کلی ممنوع‌الفعالیت شده و هیچ IRC برایش فعال نیست.

صفوی درباره میزان قاچاق معکوس در تجهیزات پزشکی نیز گفت: قاچاق معکوس ممکن است اتفاق افتد، اما عدد و رقمش آنقدر نیست که تاثیری بر روی بازار ما بگذارد. زیرا مجوزهای ما کاملا تحت کنترل است.


با متخلفین برخورد می‌کنیم

وی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت‌های وسیعی انجام می‌شود، گفت: حدود ۲۰۰۰ شرکت اعم از تولید کننده و واردکننده در این حوزه فعالیت کرده و به مراکز درمانی خدمت‌رسانی می‌کنند تا سلامت مردم تضمین شود. بنابراین نباید نگرانی در سطح جامعه اتفاق افتد که مردم فکر کنند تخلفاتی که انجام می‌شود، در سطح عام است یا ممکن است سلامت مردم را به خطر اندازد؛ اینگونه نیست و نباید چنین شائبه‌ای هم ایجاد شود.

صفوی تاکید کرد: وزارت بهداشت وظیفه حفظ سلامت مردم را بر عهده دارد و در این حوزه بسیار پیگیر است تا اگر شرکتی یا فردی تخلفی در حوزه تجهیزات پزشکی انجام داد، حتما مورد پیگرد قرار داده و با متخلف برخورد می‌کند.


تجهیزات پزشکی قاچاق وارد بیمارستان‌ها می‌شوند؟

وی درباره امکان ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به بیمارستان‌ها، گفت: طبق دستورالعمل‌ها و قوانینی که وجود دارد، ما موظف هستیم که سامانه ردیابی کالاهای پزشکی را از مبدا تا مقصد راه‌اندازی کنیم و بر همین اساس در حال حاضر شرکت‌ها موظف شدند که به سامانه برچسب اصالت وصل شوند. باید توجه کرد که هر زمانی که ارز دولتی به تجهیزات پزشکی اختصاص یابد، به دلیل اختلاف قیمتی که به وجود می‌آید، عرصه برای ورود کالای قاچاق تنگ می‌شود. بنابراین در این مقاطع همیشه عرضه کالای قاچاق سخت‌تر می‌شود.

صفوی ادامه داد: ضمن اینکه ما در سایت‌مان فهرستی داریم که شامل کدهای IRC هستند و در دسترس همه مراکز درمانی قرار دارند. بنابراین مبادی مجاز فروش تجهیزات پزشکی و کالاهای پزشکی مجاز در سایت ثبت شده‌اند و قیمت هم دارند. بنابراین احتمال ورود کالای قاچاق به مرکز درمانی بسیار کم است. در عین حال مسئولین فنی در حوزه توزیع و مسئولین فنی بیمارستان‌ها، تجهیزات پزشکی را رصد می‌کنند. البته ممکن است تخلفاتی هم رخ دهد، اما نسبت به حجم خدمتی که در بازار انجام می‌شود، ‌تخلفات بسیار کم هستند که به آن‌ها هم رسیدگی می‌شود.


تا پایان ۹۸ تمام تجهیزات پزشکی برچسب‌ اصالت می‌گیرند

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره زمان تکمیل سامانه ردیابی کالاهای پزشکی، گفت: باید توجه کرد که تعداد اقلام تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است. ما بالغ بر ۲۸۰ هزار قلم IRC داریم که برای بخشی از آن‌ها نصب برچسب اصالت الزامی است مانند برخی تجهیزات حوزه ارتوپدی، دندان‌پزشکی و... که به تدریج قرار است این برچسب‌گذاری تا پایان سال ۱۳۹۸ تمام کالاهای پزشکی را شامل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha