مشکل دارو افزایش نرخ ارز نیست. اول هزینه های بیمه را اصلاح کنید تا بیمه از پس پرداخت هزینه ها براید.

اگر دولت ۱۰ درصد حمایتی که از صنعت خودروسازی کرده بود، از صنعت دارو کرده بود، تمامی بازارهای صادراتی کشورهای منطقه را در دست داشتیم

سلامت نیوز:دکتر مرتضی خیرآبادی، عضو هیأت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفتگو با نشریه درمانیاب اظهار داشت: « من با آزادسازی نرخ ارز موافق هستم، اما اگر مشکلات این کار مطرح و حل نشود این طرح زمین می خورد. اولا این طرح مختص وزارت بهداشت نیست و تمام وزارتخانه ها و ریاست جمهوری شخصا باید وارد این جریان شوند. اگر وزارت بهداشت بصورت یکتا این طرح را در دست بگیرد، این طرح شهید خواهد شد و کارخانجات داروسازی فلج می شوند.

ما ۵٫۵ تا ۶ میلیون نفر فرد بیمه نشده داریم. از این تعداد، ۸۰ این افراد سطح متوسط و پایین جامعه هستند و حدود ۴ میلیون نفر است که حتی هزینه ی پرداخت بیمه اجباری را هم ندارند.

سوالاتی هم در همین زمینه مطرح خواهد شد که باید پاسخی کاملا خردمندانه به آنها داده شود از جمله اینکه فسلفه ی این کار برای داروهای OTC چگونه خواهد بود؟ افرادی که بیمه دارند باید دارویOTC  را با چه نرخی تهیه کنند؟

چه ارزی را با آزادسازی نرخ ارزی در نظر گرفته اند؟ آیا می توان اکنون ارز دارو را از دولت جدا کرد و در اختیار بخش دیگر قرار داد؟

باید روند ۸ ماهه ارز نیما را در کشور ببینیم و بسنجیم که چگونه بوده و براورد کنیم که می توان ارز نیما را به دارو اختصاص داد یا خیر.

ارز نیما طی ۸ ماه گذشته از ۱۳ هزار تومان به ۸٫۵ هزار تومان رسیده است. اگر شرکتی در آن زمان، مواد اولیه را وارد کرده باشد، به تاریخ حال با چه نرخی باید به واردکننده قیمت داد؟ در این صورت اینجا واردکننده متضرر خواهد شد.

حتی این سوال مطرح می شود که اگر نرخ ارز را به نیمایی تغییر دهند، آیا کنترلی بر روی نرخ نیمایی وجود خواهد داشت؟

دولت هیچ نقشی در دستگیری از صنعت دارو نداشته است. اگر دولت ۱۰ درصد حمایتی که از صنعت خودروسازی کرده بود، از صنعت دارو کرده بود، امروز تمامی بازارهای صادراتی کشورهای منطقه را در دست داشتیم.

همین هفته گذشته دولت مصوب کرده است که به ماشین آلات کارخانجات داروسازی، ارز تخصیص نمی دهیم. مگر می توان کالایی که به آن نرخ ارز رسمی اختصاص داده شده است، به ماشین آلات آن، ارز  اختصاص نداد؟

 امروز شاهدیم که پیرو صحبت های رییس اتحادیه واردکنندگان دارو، حدود ۳ ماه است که به شرکت های واردکننده ارز تخصیص داده نشده است که این یک نمونه بارز حمایت های دولت از دارو است.

بطور قطع می توانم بگویم که بحث هایی که در خصوص حمایت از ارز پیش آمده است، باعث شده است که آنقدر سازمان های نظارتی بر روی دارو هجوم آورده اند، تمام شرکت های دارویی به این نتیجه رسیده اند که برای خلاص شدن از این فشار ها و دخالت ها، به سوی آزادسازی نرخ ارز بروند.

پیشنهاد این است که متولیان مملکت ائم از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد و سازمان توسعه تجارت گرد هم بیایند و به پیشنهادات صنعتگران دارو گوش  فرا دهند، مشکلات اقتصادی دارو را حل کنند و دارو را نجات دهند.

دوستان پیشنهاد می دهند که ارز دارو و قیمتگذاری را آزاد و به نیمایی ببریم و مابه التفاوت آن را به بیمه بدهیم. اما چالشی که وجود دارد این است که ارز نیما ارز رسمی دولت است؟ ارز نیما متعلق به پتروشیمی است و دولت نمی تواند از پتروشیمی نرخ ارز را بگیرد و به بیمه بدهد.

حتی شاهد بودیم زمانی که دلاردولتی از ۲۰۰۰ تومان به ۴۲۰۰ افزایش یافت، دولت یارانه دارو را زیاد نکرد.

 بیمه ها هم نتوانستند هزینه ها را پرداخت کنند و شرکت ها دچار مشکل شدند. این بدان معناست که دولت میزان وجهی را که سود کرد هم در اختیار دارو قرار نداد.

اگر عجولانه قیمت دارو را افزایش دهیم، سازمان های بیمه گر در پرداخت های خود دچار مشکل می شوند و پرداختی های آنان از همین بازه زمانی به بیش از یک سال هم خواهد رسید.

من با افزایش قیمت دارو موافقم، ما باید با نکته بینی و حمایت دولت انجام شود.

۶ ماه است که در مملکت فریاد سر داده ام که بودجه سازمان های بیمه مشکل دارد و هیچکسی بدان توجه نمی کند.

مشکل دارو افزایش نرخ ارز نیست. اول هزینه های بیمه را اصلاح کنید تا بیمه از پس پرداخت هزینه ها براید.

امروز سازمان بیمه سلامت به رییس سازمان غذا و دارو می گوید که سازمان افزایش قیمت نده، من بودجه ندارم. سازمان هم افزایش قیمت نمی دهد.

تمامی مباحثی از جمله قیمت گذاری، آزادسازی نرخ ارز و … همه بستگی به بودجه بیمه سلامت و تامین اجتماعی دارد.

داروخانه ۱۳ آبان براورد کرده است که حدود ۲۸۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد.

یکبار برای همیشه مسئولان گردهم آیند و آیین نامه ای برای دارو تصویب کنند که الان دقیقا زمان آن است.

در این آیین نامه باید دولت بطور دقیق، بودجه سازمان های بیمه گر در سال ۹۹، نرخ ارز مورد نظر و قیمت گذاری را روی میز و به امضا بگذارد و ابلاغ نهایی کند. باید هم اکنون صنعت دارو را نجات داد. این کار به تنهایی از عهده وزارت بهداشت بر نمی آید.

دولت باید از صنایع پترو، ارز بخرد و در اختیار دارو قرار دهد. تصمیمات سراسیمه در حوزه دارو، هم شرکت ها را فلج می کند و به نوعی چاله به چاه افتادن است/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha