سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات سوختی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: به دلیل غیراستاندارد بودن خطوط نیرو خصوصاً داخل شهر و فرسوده بودن سیستم برق كشور سوختگی‌های الكتریكی در ایران 10 برابر متوسط كشورهای دیگر است.

به گزارش  فارس ، محمدجواد فاطمی رئیس مركز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشكی تهران در نخستین سمینار نقش سلول‌های بنیادین در سوختگی كه در سالن‌ همایش‌های رازی برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل غیراستاندارد بودن خطوط نیرو خصوصاً داخل شهر و فرسوده بودن سیستم برق كشور، سوختگی‌های الكتریكی چند10برابر كشورهای دیگر است. این سوختگی بیشتر برای كارگران ساختمانی اتفاق می افتد و اغلب موجب قطع 2 دست و یك پا می شود. این عارضه بیشتر در جوانان بین سنین 20 تا 35 سال اتفاق می افتد.

مهمترین اهداف مركز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشكی تهران از زمان شروع فعالیت استانداردسازی درمان و پیشگیری از سوختگی بوده است. به همین منظور برنامه‌های تدوین شد و در مراكز مختلف درمان سوختگی در كشور به كار برده شد اما با این حال كافی نیست.

وی گفت: آتش‌سوزی در ساختمان، اتومبیل و كارخانه صدمات جبران‌ناپذیری را به افراد وارد می‌كند و همین مسئله موجب شده در بازتوانی و پیگیری وضعیت بیماران مشكلاتی داشته باشیم و از آنجایی كه درمان‌های سوختگی در كشور ناقص است عوارض آن تا آخر عمر برای بیمار می‌ماند.

رئیس مركز تحقیقات سوختی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: در زمینه سوختگی چند اولویت را در رأس كار خود قرار داده‌ایم. نخست استاندارد و مراقبت از بیمارستان‌ها است. همچنین چاپ و انتشار مطالبی در خصوص سوختگی جهت آگاهی‌‌ دادن به مردم و پخش آن توسط اورژانس، آتش‌نشانی، شهرداری تهران، صداوسیما و آموزش و پرورش است. امیدواریم با این اقدام بتوانیم در سطح جامعه در خصوص پیشگیری و اقدامات درمانی در خصوص سوختگی آگاهی‌های لازم را به افراد جامعه بدهیم.

فاطمی در ادامه این مطلب با بیان اینكه بیمه‌ها درمان سوختگی را به خوبی پوشش نمی‌دهند، اضافه كرد: در بعضی از موارد برای درمان سوختگی نیاز به موادهای خاصی داریم كه اغلب در كشور وجود ندارد و باید وارد كنیم. از این‌رو بیمه‌ها این درمان‌ها را به خوبی پوشش نمی‌دهند و همین مسئله موجب شده درمان سوختگی برای بیماران ناقص بماند.

وی به كارگیری استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان سوختگی را یكی دیگر از اولویت‌های مركز تحقیقات سوختگی تهران بیان كرد و اظهار داشت: استفاده از این روش، روش جدیدی است كه در این زمینه كارهای زیادی انجام شده البته باید چندین سال نیز بر روی این روش كار كرد. چرا كه آوردن سوختگی از سطح ناآگاه جامعه به سطح آگاه زمان‌بر است. این به این دلیل است كه متأسفانه در كشور سوختگی فقط به چهارشنبه‌سوری اختصاص یافته است و چند روز قبل از این روز اطلاعات،‌ آگاهی و برنامه‌هایی را برای افراد از طریق نهادهای مختلف طراحی می‌شود و به محض اینكه این روز تمام شد دیگر هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

فاطمی سوختگی را معضل و مشكل دائمی جامعه دانست و عنوان داشت:‌ باید در این زمینه آموزش‌های لازم به افراد جامعه داده شود و با توجه به اینكه سلول‌های بنیادین می‌تواند نقش مؤثری در درمان عارضه‌های سوختگی داشته باشد باید به عوارض این روش نیز توجه كرد.

رئیس مركز تحقیقات سوختی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: سلول‌های بنیادین از قسمت‌های مختلف بدن نظیر مغز، استخوان و چربی تشكیل می‌شود. این سلول‌ها را جدا و سپس كشت می‌كنیم و این سلول‌ها توانایی را دارند كه به غضروف، عصب و استخوان تبدیل شوند.

وی گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان عارضه‌های پوستی در ایران تازه شروع شده و مطالعات اولیه آن نتایج خوبی را در بر داشته است. از این‌رو در مركز تحقیقات سوختگی علوم پزشكی تهران استفاده از این روش برای درمان عارضه‌های سوختگی در مرحله انسانی شروع شده و با توجه به اینكه استفاده از این روش بر روی حیوانات نتایج خوبی را در بر داشت می‌توانیم با استفاده از این روش درمان ضایعات سوختگی بر روی انسان را نیز ترمیم كنیم. البته استفاده از سلول‌های بنیادین علاوه براینكه مزایایی دارد، خطراتی نیز خواهد داشت. از این‌رو باید در این زمینه چندین سال كار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha