رئیس اورژانس كشور گفت: 62 میلیون نفر طی صدسال گذشته در ایران متحمل صدمات ناشی از حوادث عمدی و غیر عمدی شدند و حدود 20 میلیون دلار از این محل به كشور خسارت وارد شد.

به گزارش فارس، فرزاد پناهی امروز در نشست خبری به مناسب هفته ایمنی در وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران افزود:‌ كشور ما جزء 6 كشور حادثه خیز دنیاست و از 34 حادثه مختلف 31 نوع آن در كشور ما واقع می‌شود كه حوادث ترافیكی، سوختگی و سقوط مهمترین این حوادث هستند.
وی اضافه كرد: مركز حوادث و فوریتهای پزشكی وزارت بهداشت یا اورژانس كشور برای ارائه خدمات مناسب‌تر به حادثه دیدگان طی سال گذشته با افزایش 2 برابری تعداد پایگاهها، تعداد پایگاههای خود را از 650 پایگاه به 1300 پایگاه افزایش داد و امسال نیز 242 پایگاه دیگر به این مجموعه اضافه می‌شود و از این نظر از الزامات برنامه چهارم توسعه كشور كه باید تا آخر برنامه به 1980 پایگاه برسیم جلو هستیم.
وی گفت: در زمان حاضر در جاده های اصلی تقریبا به ازای هر 40 كیلومتر یك پایگاه اورژانس داریم و در استانهایی كه فاصله پایگاهها بیش از 45 كیلومتر است از دانشگاههای علوم پزشكی خواسته‌ایم این فاصله را كمتر كنند.
رئیس اورژانس كشور افزود: در زمان حاضر 165نقطه كور اورژانس در جاده‌های كشور داریم ضمن اینكه به حدود 200 پایگاه اورژانس روستایی نیز نیازمندیم كه باید برای ایجاد پایگاه اورژانس در این مناطق اقدام كنیم.
پناهی گفت: زمان میانگین رسیدن اورژانس بر بالین مصدوم در جاده‌ها طی دو سال اخیر از 25 دقیقه به 15دقیقه كاهش یافته است و این زمان در شهرها نیز از 10دقیقه به 8 دقیقه كاهش یافته البته این قضیه در تهران با توجه به مشكل ترافیك فرق می‌كند و فعلا توانسته ایم زمان متوسط رسیدن اورژانس بر سر مصدوم را در تهران از 14 دقیقه به 11دقیقه برسانیم.
وی افزود:‌ دو سال پیش اورژانس و هلال احمر در مجموع 10 درصد مصدومان را مراكز درمانی می‌رساندند و 90 درصد مصدومان توسط خود مردم جا به جا می‌شدند اما اكنون حدود 50 درصد مصدومان توسط اورژانس پیش بیمارستانی 115 منتقل می‌شوند.
رئیس مركز اورژانس كشور اضافه كرد: البته هلال احمر با 150 پایگاه در مقایسه با 1300 پایگاه اورژانس تعداد پایگاههای كمتری دارد اما در مجموع همكاری و هماهنگی بین بخشی باعث كاهش مرگ و میرهای حوادث ترافیكی در كشور شده است به طوری كه در سال 85 برای اولین بار شاهد كاهش 7/0 درصدی این مرگها بودیم در حالی كه سالهای قبل به طور متوسط هر سال با افزایش 11 درصدی مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی در كشور مواجه بودیم.
وی همچنین از راه افتادن اورژانس ریلی در مسیر تهران -اهواز و فعالیت اورژانس دریایی به صورت كلاسیك در استان هرمزگان و 10 پایگاه اورژانس هوایی در كشور در استانهای كرمان، اصفهان، گیلان، خوزستان، كرمانشاه، شاهرود، خراسان رضوی و زاهدان خبر داد.
پناهی گفت: در صورت متعهد بودن شركت ایران خودرو دیزل امسال 1500 آمبولانس بنز اسپرینتر جدید به ناوگان اورژانس كشور اضافه می شود، این ناوگان در زمان حاضر 2250 آمبولانس دارد كه 1250 آمبولانس آن جدید است و از هزار آمبولانس فرسوده آن200 آمبولانس از رده خارج شده است و البته 500 آمبولانس دیگر فرسوده باید به تدریج از رده خارج شود.
وی افزود: از نظر نیروی انسانی به 32 هزار نیروی انسانی در سیستم اورژانس كشور نیازمندیم اما اكنون فقط 7800 نیرو در اختیار داریم كه با اضافه كاری معادل 11 هزار نیرو كار می‌كنند.
رئیس مركز اورژانس كشور گفت: برای جبران كمبود نیرو از امسال شاهد افزایش 1400درصدی پذیرش كاردانهای طب اورژانس در دانشكده ها و آموزشكده های طب اورژانس هستیم و سال گذشته 1100دانشجوی جدید در این رشته پذیرش شد كه اكثر آنها به صورت بومی پذیرش و مشغول به كار می‌شوند.
وی ادامه داد: در كنار این برنامه ها آموزش همگانی امداد و نجات به مردم، آموزش رانندگان وسایل نقلیه عمومی و آموزش پرسنل نیروهای مسلح و پلیس راه را هم در دستور كار داریم ضمن اینكه از همكاری دانش آموزان، دانشجویان، معلمان آموزش و پرورش، اصناف و كارگران نیز برای ترویج فرهنگ صحیح رانندگی و پیشگیری از وقوع حوادث استفاده می‌كنیم.
پناهی همچنین با اعلام تشكیل 8 كمیته فوریتهای پزشكی در زمینه تروما، سوختگی، سقوط، حوادث تنفسی، اعصاب و روان و مسمومیتها و حوادث قلبی و عروقی و نیز كمیته‌های حوادث نامتعارف هسته‌ای، بیولوژیك و شمیایی در آینده از ایجاد اولین مركز جامع تروما در بیمارستان سینای تهران طی سال 86 خبر داد.
وی گفت: استقرار نظام مدیریت بحران با ایجاد اتاق بحران در دانشگاههای علوم پزشكی و نظام جامع مدیریت اطلاعات در بحرانها نیز در حال انجام است.
به گفته رئیس مركز فوریتهای و حوادث غیر مترقبه وزارت بهداشت امسال 8 بیمارستان صحرایی فوق سبك برای استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، كرمان، خوزستان، كرمانشاه و سیستان و بلوچسنان خریداری شده و در اختیار اتاق بحران این استانها قرار گرفته است.
وی در مورد فعالیت اورژانسهای خصوصی گفت: ما در كشور اورژانس خصوصی نداریم بلكه آمبولانس خصوصی داریم و این آمبولانسها در موارد غیر اورژانس فعالیت می‌كنند البته مدیریت نیروی انسانی 65 درصد پایگاههای اورژانس را به بخش خصوصی واگذار كرده‌ایم كه شاید از این نظر بتوان گفت اورژانس خصوصی هم داریم.
وی همچنین از استقرار نظام ارزیابی و پایش خدمات اورژانس كشور با نمونه گیریهای تصادفی به منظور ارائه خدمات مناسب به مصدومان، جلوگیری از دریافت وجه از مصدومان، ارزیابی زمان رسیدن اورژانس، امكانات و تجهیزات آمبولانس و افزایش رضایتمندی مردم خبر داد و گفت: ارزیابی ما نشان می‌دهد كه رضایتمندی مردم از خدمات اورژانس حدود 90 درصد است با این حال واحدهای رسیدگی به شكایات در همه استانها فعال است.
وی افزود: اعتبار اورژانس كشور در سال 83 حدود 54 میلیارد تومان بود اما طی 3 سال اخیر هر سال حدود30 میلیارد تومان به اعتبار اورژانس كشور اضافه شده است و در زمان حاضر فقط در مورد اورژانس تهران با توجه به حجم بالای خدمات آن نیازمند اعتبارات بیشتر هستیم زیرا اورژانس تهران بین 10 تا 15 درصد كل خدمات اورژانس كشور را انجام می‌دهد اما فقط 5 درصدامكانات و اعتبارات را در اختیار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha