سلامت نیوز :برای نخستین بار در جهان پیوند بخشی از نای به مری بر روی مدل حیوانی در بیمارستان مسیح دانشوری با موفقیت انجام شد.
 دکتر عباسی فوق تخصص جراحی توراکس و مجری این طرح گفت: تنگی های مادرزادی و اکتسابی ناشی از بدخیمی ها بسیاری از مواقع موجب ناتوانی بیمار در بلع می شود که در شیوه رایج، جراح ناچار می شود قسمتی از بافت دچار تنگی و یا بدخیمی را بردارد. اما به جهت کوتاهی مسیر مری برای جایگزینی قسمت جراحی شده ناگزیر می شود بخشی از معده را از حفره شکم به درون قفسه صدری جا به جا کند که این مسئله موجب بروز مشکلات گوارشی دیگری برای بیمار می شود. وی افزود: در روش ابداعی اینجانب، تلاش شده است قسمتی از مری که برداشته می شود با بخشی از نای بیمار آناستوموز (پیوند) شود که این روش پس از چند سال مطالعه، تحقیق و پژوهش برای سه مدل حیوانی با موفقیت انجام شد.
دکتر عباسی در خصوص نتایج اعمال جراحی انجام شده بر روی مدل های حیوانی تصریح کرد: پس از انجام مراقبت های لازم پزشکی و آزمایشات انجام شده و نیز اتوپسی از بافت پیوندی، نتایج این روش ابداعی در کنگره ها و مجامع بین المللی ارایه و نیز در نشریات معتبر علمی چاپ شد که به سرعت مورد توجه اساتید و اطباء دنیا قرار گرفت.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در خصوص تسّری این روش از مدل حیوانی به انسان گفت: مراحل گرفتن مجوزهای قانونی و اخلاقی برای انجام این عمل جراحی روی انسان در شرف انجام است که به محض آماده شدن این مجوزها، عمل جراحی پیوند نای به مری بر روی یکی از بیماران نیازمند در همین مرکز انجام خواهد شد.
گفتنی است سرپرستی این تیم علمی را دکتر علی اکبر ولایتی عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر عهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha