سلامت نیوز :یک زن دانشمند ایرانی موفق به کشف عامل مقاومت دارویی در باسیل سل شد.
دکتر پریسا فرنیا دانشمند جوان و میکروبیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تحقیق علمی و بررسی بر روی باسیل مقاوم به دارو طی مدت 4 سال، موفق شد علل بروز مقاومت در باسیل توبرکلوزیس (میکروب پدیدآورنده سل) را کشف کند.
دکتر پریسا فرنیا محقق و پژوهشگر بیمارستان مسیح دانشوری گفت: رفتار زیستی باسیل سل مقاوم به دارو، در شرائط بی هوازی طی چهار سال، مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت که این دوره زمانی چهار ساله برای نظارت بر رفتار زیستی این باسیل در دنیا بی سابقه بوده و تحقیقات علمی دانشمندان تا 12 ماه تحقیق را در مجلات معتبر پزشکی ثبت کرده است. وی افزود: نتایج اولیه تحقیقات 4 سالۀ ما بر روی رفتار زیستی باسیل سل مقاوم به دارو، حاکی از آن است که این باسیل در شرائط بی هوازی و آزمایشگاهی و در دوره نهفته یا کمون، برای زنده ماندن و تطبیق با شرائط سخت، تغییراتی در شکل، اندازه و روش تکثیر خود ایجاد می کند که این مسئله موجب بروز مقاومت باسیل سل در برابر داروهای رایج می شود.
دکتر فرنیا همچنین تصریح کرد: در بررسی های به عمل آمده بر روی باسیل سل در دوره کمون و در شرایط آزمایشگاهی مشخص شده است، قطر دیواره مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به طرز غیرقابل باوری شروع به افزایش می کند که ضخیم شدن دیواره مایکوباکتریوم شاید یکی از مهم ترین علل کاهش ضریب نفوذ داروها به داخل باسیل و در نتیجه افزایش مقاومت در برابر داروها محسوب می شود. وی ادامه داد: تصاویر اتمی گرفته شده از این افزایش ضخامت در دیوارۀ باسیل سل، نظریه ما را تأیید می کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دربارۀ نتایج دیگر این تحقیق افزود: تغییر از شکل میله ای به شکل کروی در باسیل و نیز تکثیر به روش جوانه زدن نیز از دیگر تغییرات کشف شده در رفتار زیستی باسیل سل در دوره کمون می باشد که تاکنون کسی به این موضوع توجه نکرده بود و در منابع علمی از آن گفته نشده است.
میکروبیولوژیست مرکز درمانی مسیح دانشوری با تأکید بر اینکه، نتایج این تحقیق علمی تاکنون بارها و بارها در مجلات معتبر پزشکی و علمی و نیز همایش های بین المللی ارایه و چاپ شده و شدیداً مورد استقبال اساتید و دانشمندان میکروب شناس قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد با روشن شدن تغییرات زیستی در رفتار باسیل سل مقاوم به دارو، در این تحقیق افق های تازه ای برای درمان بیماری سل مقاوم به دارو که امروز یکی از معضلات و چالش های نظام سلامت در دنیا و مناطق آلوده به این باسیل کشنده است، ایجاد شود.
گفتنی است وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز با حضور در مرکز مسیح دانشوری، ضمن دیدار با محققان و پژوهشگران این مرکز از زحمات و خدمات شایسته دکتر علی اکبر ولایتی و محققان این مرکز قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha