شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 28398
سلامت نیوز :عضو مرکز تحقیقات سرطان پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:استعمال سیگار و دیگر دخانیات علت اصلی بروز سرطان حنجره به شمار می رود .
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه  علوم پزشكی مشهد، دکتر علی تقی زاده با اشاره به اینکه سرطان حنجره از شایع ترین سرطانهای سرو گردن به شمار می رود و سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می شوند، اظهار داشت : مصرف سیگار از اصلی ترین علل این بیماری است به طوری كه اغلب مبتلایان سابقه مصرف دخانیات دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: سیگار علاوه بر ایجاد سرطان حنجره می تواند مسبب سرطانهای ریه ، دهان ، لوزالمعده ، مثانه ومری نیز باشد و ریسك ایجاد این سرطانها با ترك مصرف دخانیات به طور چشمگیری كاهش می یابد.
به گفته وی افراد با سن بالاتر از 55 سال، مصرف الكل ،سابقه ابتلا به دیگر سرطان های سرو گردن ، تماس مستمر  با غبار اسید سولفوریك ، نیكل و آزبست ، بیماران مبتلا به ریفلاكس معدی-مروی را از دیگر عوامل بروز سرطان حنجره است.
عضو مرکز تحقیقات سرطان پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهدخشونت صدا یا هر گونه تغییر در صدا،وجود توده در گردن،گلودرد یا احساس انسداد در گلو،سرفه ای كه بهبود نمی یابد،تنفس بدبو،درد گوش و كاهش وزن را از علائم بروز این بیماری برشمرد و گفت : افراد در صورت بروز این علائم به پزشکان متخصص مراجعه کنند .
دكتر تقی زاده، متخصص رادیوتراپی وانكولوژی معاینه بالینی تیرویید، گردن وغدد لنفاوی آن توسط پزشك ،لارنگوسكوپی غیر مستقیم ،لارنگوسكوپی مستقیم ،سی تی اسکن (CT SCAN) و نمونه برداری را از جمله راههای تشخیص این بیماری دانست و افزود: تشخیص هر چه سریعتر این بیماری در مراحل اولیه  موجب  مو فقیت بیشتر درمان و كاهش عوارض آن می شود .
وی خاطر نشان كرد: جراحی( شامل برداشت كامل یا نیمه كامل حنجره )،پرتو درمانی (استفاده از اشعه ایكس یا گاما با انرژی بالا برای نابود ساختن سلولهای سرطانی)،و شیمی درمانی را از راههای درمانی این بیماری است.
گفتنی است امروزه متخصصین سرطان در مواردی از سرطانهای حنجره می توانند با استفاده از تركیب پرتودرمانی و شیمی درمانی ، حنجره بیمار را حفظ و با عث كاهش عوارض ناشی از برداشت حنجره و بهبود كیفیت زندگی این بیماران شوند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha