در روزهایی که آمار ازدواج در جامعه روبه کاهش است و کارشناسان از بالا رفتن آمار طلاق به دلایل اقتصادی و اجتماعی ابراز نگرانی می‌کنند، روز گذشته انتشار پوستری از سوی موسسه‌ای در تهران با عنوان برگزاری کارگاه آموزشی «مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چند همسری» در شبکه‌های اجتماعی با بازخوردهای بسیاری مواجه شد.

«چند همسری» فقط به این پوستر ختم نمی‌شود

سلامت نیوز: در روزهایی که آمار ازدواج در جامعه روبه کاهش است و کارشناسان از بالا رفتن آمار طلاق به دلایل اقتصادی و اجتماعی ابراز نگرانی می‌کنند، روز گذشته انتشار پوستری از سوی موسسه‌ای در تهران با عنوان برگزاری کارگاه آموزشی «مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چند همسری» در شبکه‌های اجتماعی با بازخوردهای بسیاری مواجه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در متن این پوستر که تاریخ برگزاری کارگاه آموزشی را ۱۷ آبان و بدون اشاره به محل برگزاری آن، عنوان کرده بود، قرار است مباحثی همچون ضرورت احیای فرهنگ چندهمسری، الزامات تشکیل خانواده چند همسری، احکام فقهی خانواده‌های چندهمسری، مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری در دو ساعت آموزش داده شود! در توضیح این موسسه آمده است:

« با توجه به ابعاد بحران تجرد دختران و زنان سرپرست خانواده در کشور و وجود تبلیغ این مهم، طبق مصوبه هیات امنا موسسه، برگزاری دوره‌ها بدون هزینه خواهد بود» بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی انتشار این پوستر را برخلاف واقعیت دانستند.

زمانی‌که به صفحه این موسسه در اینستاگرام سر زدیم شاهد آن بودیم که این موسسه در آبان ماه سال گذشته نیز فراخوان برگزاری این کارگاه را در شهر اصفهان داده بود، اما خیلی سریع پوستر برگزاری آن کارگاه را از صفحه خود حذف کرد، از سوی دیگر در وبسایت این موسسه هیچ گونه شماره تماس و آدرسی وجود ندارد و تنها فیلم‌ها و عکس‌ها از سخنرانی‌هایی در رابطه با ترویج فرزندآوری و چند همسری در آن دیده می‌شود.

اما تبلیغات درباره موضوع «چند همسری» به این پوستر ختم نمی‌شود و در سال‌های اخیر بسیاری از مسئولان و فعالان حوزه زنان از سیاست‌های صدا و سیما در این رابطه انتقاد کرده‌اند. معصومه ابتکار، معاونت زنان و نهاد خانواده ریاست جمهوری همواره یکی از منتقدان اصلی تبلیغ چند همسری است و روز گذشته نیز بار دیگر به تبلیغ چند همسری در یکی از برنامه‌های صدا و سیما واکنش نشان داد و گفت:

ما باید مشکلات و معضلاتی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد را برطرف کنیم تا آنان خانواده خود را تشکیل دهند نه اینکه در رسانه ملی به ترویج فرهنگ چند همسری از سوی مردان بپردازیم.

نظر صریح مقام معظم رهبری درباره چندهمسری کاملا مشخص است ایشان فرمودند که حتی شوخی آن نباید انجام شود و مردی که یک همسر رسمی و قانونی دارد و با آن زندگی می‌کند نباید چنین موضوعی را مطرح کند، زیرا خانم را نسبت به ادامه زندگی دلسرد می‌کند. ابتکار معتقد است که شرایط ازدواج مجدد در جامعه ما بسیار خاص است و عنوان می‌کند که همسر اول باید با آن موافقت کند.


چند همسری یک شوخی است
یک فعال حقوق زنان در این رابطه می‌گوید: انتشار این پوستر و برنامه‌هایی که صداوسیما در رابطه با موضوع چند همسری می‌سازد یک موضوع کاملا شوخی است و نباید آن را جدی گرفت، چون جامعه ما فعلا سخت تن به ازدواج می‌دهند، چه برسد به موضوع چند همسری ورود پیدا کند.

مینو مرتاضی لنگرودی در ادامه خاطر نشان می‌کند: روانشناسی اجتماعی بر روی چند همسری احساس کاملا منفی دارد و فقط یک تعداد خاص از جامعه که قشر صاحب قدرت و ثروت هستند، می‌توانند چند همسر داشته باشند، در حالی که قشر ضعیف کمتر تن به ازدواج می‌دهد. از سوی دیگر مرد یا زنی که به واسطه عشق ازدواج می‌کند، بر اساس کدام منطق می‌تواند عشقش را با فرد دیگری تقسیم نماید. او همچنین بر این باور است که جوانان به واسطه فقر، بیکاری و اختلاس‌هایی که صورت می‌گیرد، نمی‌توانند ازدواج کنند و می‌افزاید:

امروز برای هر امری مافیا تشکیل شده، همان‌طور که وزیر بهداشت هم بارها به آن تاکید کرده مافیای دارو که به عنوان موضوعی که با سلامت و جان شهروندان سروکار دارد در کشور بیداد می‌کند و حالا دارو برای بیماران سرطانی نایاب شده است؛ روابط اقتصادی و اجتماعی غیر شفاف است و آن زمان ما داریم درباره کارگاه و تبلیغ چند همسری صحبت می‌کنیم!

در جامعه‌ای هستیم که فلان مسئول می‌گوید مدرسه مناسب برای فرزندم پیدا نکردیم، رفتیم مدرسه غیر انتفاعی ساختیم و حالا آمار منتشر شده نشان می‌دهد که بسیاری از مسئولان مدرسه غیرانتفاعی شهریه چند ده میلیونی دارند. هر زمان که جامعه با مشکلی روبه‌رو بوده دلواپسان موضوع زنان را مطرح می‌کنند تا ذهن‌ها به این سمت کشیده شود، یک روز بحث ورود آنها به استادیوم را مطرح می‌کنند و یک روز موضوع چند همسری‌و ... همه این‌ها برای دور کردن ذهن جامعه از مشکلات‌شان است.


نظام خانواده با این موضوع از هم می‌پاشد
با این اوصاف سوال اینجاست که آیا در شرایط حال جامعه ایرانی با آمار بیکاری و طلاق و جوانانی که دچار فقر عاطفی هستند،آیا پرداختن به موضوع چندهمسری واجب است،درحالی که جوانان برای ازدواج اول هم دچار مشکلات متعدد بسیاری هستند و برای ترویج ازدواج این امر مقدس در دین اسلام به نظر باید روش عاقلانه و با تدبیر تری را در پیش گرفت.

امان ا... قرایی مقدم، جامعه شناس اجتماعی نیز با تایید صحبت‌های خانم مرتاضی در این‌باره می‌گوید: به طور کلی چندهمسری مردان موضوعی بوده که در اسلام هم وجود دارد در بین آمریکائیان و زمانی هم در کره وجود داشته است. دین، شرع و قانون ما هم تا حدی ازدواج چندهمسری را برای مردان مجاز شمرده به شرطی که با رضایت همسر اول و تمکن مالی مرد باشد.

این جامعه‌شناس چندهمسری را خشونت روحی، روانی و جسمی برای زن دانست و تصریح کرد: ضرر اجتماعی این نوع ازدواج بیشتر است چرا که بنیان و نظام خانواده را از هم می‌پاشد. بر اساس تحقیقاتی که در زندان داشته‌ایم درصد بیشتری از افراد مجرم یا کسانی که به آسیب‌های اجتماعی روی آوردند از چنین خانواده‌هایی بودند.

وی با بیان اینکه میزان موفقیت فرزندان در چنین خانواده‌هایی کمتر است، اظهار کرد: ریشه این موضوع همین چندهمسری است به‌طوری که چنین فرزندانی آزرده خاطری را تا پایان عمر خواهند داشت زیرا شاهد خشونت علیه مادر خود بوده‌اند و اصولا مردانی که با روش چندهمسری زندگی می‌کنند زندگی چندان موفقی نخواهند داشت. برای یک جامعه‌شناس صدماتی که چنین ازدواج‌هایی دارد مهم است چرا که این نوع زندگی باعث ناهنجاری می‌شود و ازدواج دوم برای زنانی که فرزند دارند مشکلات آنها را دوچندان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha