احتمالا در یک پرواز اکونومی یا اقتصادی و پس از نشستن روی صندلی و بستن کمربند ایمنی، مهمانداران به شما یک نوشیدنی در یک لیوان پلاستیکی پیشنهاد می‌کنند که می‌توانید آن را با یک قاشق پلاستیکی هم بزنید، اگر هم در یکی از پروازهای خارجی خواهان تماشای فیلم در هواپیما باشید از یک هدفون یک بار مصرف در پوشش پلاستیکی استفاده خواهید کرد، از سویی احتمالا در هنگام صرف غذا نیز با مجموعه‌های پلاستیکی دیگری روبه‌رو خواهید شد و ...

چرا حمل‌ونقل هوایی دشمن محیط‌زیست زمین است؟

سلامت نیوز: احتمالا در یک پرواز اکونومی یا اقتصادی و پس از نشستن روی صندلی و بستن کمربند ایمنی، مهمانداران به شما یک نوشیدنی در یک لیوان پلاستیکی پیشنهاد می‌کنند که می‌توانید آن را با یک قاشق پلاستیکی هم بزنید، اگر هم در یکی از پروازهای خارجی خواهان تماشای فیلم در هواپیما باشید از یک هدفون یک بار مصرف در پوشش پلاستیکی استفاده خواهید کرد، از سویی احتمالا در هنگام صرف غذا نیز با مجموعه‌های پلاستیکی دیگری روبه‌رو خواهید شد و ...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، سالی ۵ ساعت از هواپیما استفاده می‌کنید؟ پس بهتر است بدانید به طور استاندارد، میزان دی‌اکسید کربنی که با این کار تولید می‌شود، ۱۰درصد انتشار سالیانه خودرو شماست.

تخمین زده شده است که هم اکنون حدود ۲۰هزار هواپیما در زمین وجود دارد که سالیانه بیش از ۳میلیارد نفر را هزاران کیلومتر جابه‌جا می‌کنند، پیشبینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۰ تعداد هواپیما ۲ برابر شود و در نتیجه تعداد سفرهای هوایی هم بیشتر بشود.

اما اگر شما جزو این جمعیت ۳میلیاری نفر باشد، قطعا تاکنون آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست کره‌زمین وارد کرده‌اید؛ با پرواز در آسمان شما زباله‌های بیشتری تولید می‌کنید و به گرم‌تر شدن زمین کمک می‌کنید.

زباله‌هایی که در هواپیما تولید می‌شود؟

احتمالا در یک پرواز اکونومی یا اقتصادی و پس از نشستن روی صندلی و بستن کمربند ایمنی، مهمانداران به شما یک نوشیدنی در یک لیوان پلاستیکی پیشنهاد می‌کنند که می‌توانید آن را با یک قاشق پلاستیکی هم بزنید، اگر هم در یکی از پروازهای خارجی خواهان تماشای فیلم در هواپیما باشید از یک هدفون یک بار مصرف در پوشش پلاستیکی استفاده خواهید کرد، از سویی احتمالا در هنگام صرف غذا نیز با مجموعه‌های پلاستیکی دیگری روبه‌رو خواهید شد و ...

 

اما از سرنوشت چند ساعت بعد همه‌ی این ظروف و کیسه‌های پلاستیکی خبر دارید؟ چند ساعت بعد همه‌ی لوازم به زباله‌هایی تبدیل می‌شوند که بازیافت آن‌ها ماجراهای فراوانی به همراه دارد.

 به طور میانگین در هر سفر ۱.۳گیلوگرم زباله توسط هر مسافر تولید می‌شود و به طور کلی میزان تولید زباله‌های مسافران پروازی سالیانه ۵.۷ تن است و داستان بازیافت آن‌ها هم اصلا ساده نیست. به عنوان مثال امکان بازیافت  ۹۰ درصد زباله‌های ورودی به لندن براساس مقررات این کشور وجود ندارد. این زباله‌ها به دلیل نگرانی از امنیت زیست بوم سوزانده یا برای دفن به خارج از لندن فرستاده می‌شوند.

پرواز کنید تا زمین گرم‌تر شود

اما حمل‌وتقل هوایی پیامد بسیار گسترده‌تری هم برای محیط‌زیست جهان به همراه دارد، هر بار که هواپیمایی پرواز می‌کند به شمار گازهای گلخانه‌ای، گازهایی که دمای زمین را بالا می‌برند، افزوده می‌شود. برخی از این گازها هم منجر به آلودگی کره‌ی زمین می‌شوند.

به طور کلی فهرست گازهایی که هواپیماها تولید می‌کنند و پیامدهای آن از این قرار است:

ردیف

نوع گاز

پیامدهای زیست‌محیطی آن

۱

دی‌اکسید کربن

گرمایش زمین

۲

بخار آب

گزمایش زمین

۳

اکسید نیتروژن

گرمایش زمین و آلودگی هوا

۴

هیدروکربن

آلودگی هوا

۵

متان

آلودگی هوا

۶

مونواکسید کربن

آلودگی هوا

۷

سولفور اکسید

گرمایش زمین و آلودگی هوا

۸

ذرات ریز

گرمایش زمین و آلودگی هوا

به طور کلی براساس اطلاعات سازمان ملل، حمل‌ونقل هوایی ۵ درصد گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد و با توجه به افزایش تقاضاها نسبت به آن این امکان وجود دارد که در سال‌های آینده این عدد رشد چشم‌گیری داشته باشد.

برای کاهش این پیامدها اما، به رهبری گرتا تونبرگ دختر ۱۶ ساله فعال محیط‌زیست جنبشی به اسم «خجالت از پرواز» در اروپا تشکیل شده است تا مردم کمتر از حمل‌ونقل هوایی استفاده کنند. این دقیقا همان موضوعی است که مادر تونبرگ به خاطر آن شغلش را کنار گذاشت. او یک خواننده بین‌المللی اپرا بود و به خاطر این که کمتر از هواپیما استفاده کند، دیگر به کارش ادامه نداد.

البته به نظر می‌رسد افعالیت‌های تونبرگ حالا دیگر روی مادرش تاثیر نمی‌گذارد و جنبش جدید او تعداد افرادی که از هواپیما استفاده می‌کنند را به شدت کاهش داده است. مرکز حمل‌ونقل هوایی تایید کرده است که فشارهای فعالین محیط‌زیست تعداد مسافران را کمتر کرده است و شرکت‌های هواپیمایی را مجبور کرده که به دنبال راه‌حل بگردند.

برای مثال مدیر هواپیمایی بریتانیا ۲ هفته‌ی پیش قول داد که از این به بعد از مسیرهای به صرفه‌تری برای پرواز استفاده می‌کنند.

از ما چه کاری برمی‌آید؟

*راه اول؛ کمتر سفر کنید

قطعا همانطور که مشخص است بهترین راه برای این که بخواهید رد پای زیست‌محیطی خود را کاهش بدهید این است که کمتر سفر کنید، این کار همانطور که جنبش «خجالت از پرواز» اثبات کرده است فشار را روی هواپیمایی‌ها به شدت افزایش می‌دهد و در نتیجه این اتفاق آن‌ها برای کاهش پیامدهای زیست‌محیطی پرواز به دنبال راه‌حل‌های دیگری می‌روند.

البته برای مسافت‌های طولانی بهتر از است که به جای استفاده از خودرو شخصی از هواپیماها استفاده کنید، محاسباتی ساده با استفاده از اینترنت، به شما محیط‌زیستی‌ترین راه حل را برای سفرتان ارائه می‌دهد.

*هزینه زیست‌محیطیتان را خودتان پرداخت کنید

اگر به هر دلیلی مجبور هستید از حمل‌ونقل هوایی استفاده کنید، سعی کنید هزینه آن را به زمین پرداخت کنید. این کار می‌تواند با کاشت درخت و یا کمک به تولیدات سبز انجام شود. البته بهتر است مطمئن شوید که این کار شما به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

*به حرف‌های مهمان‌دار گوش بدهید!

در برخی از پروازها (بیشتر در مناطق گرم) مهمان‌دارها از مسافران می‌خواهند تا شیشه‌های خود را بپوشانند. علت این درخواست این است که سوخت کمتری از هواپیما برای خنک‌ کردن کابین استفاده شود. در نتیجه شما با این کار به زمین کمک کرده‌اید، تا حداقل سوخت کمتری در هواپیماها مصرف بشود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha