رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانش‌آموزان ما در سنین بلوغ نیازمند دریافت آموزش‌های لازم در حوزه خودمراقبتی، بهداشت فردی و دوران بلوغ هستند، خاطرنشان کرد: هزینه در حوزه پیشگیری بسیار مقرون به صرفه‌تر از هزینه‌های سنگین درمان است.

نقش آموزش «بهداشت بلوغ» در کاهش هزینه‌های درمان

سلامت نیوز:رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانش‌آموزان ما در سنین بلوغ نیازمند دریافت آموزش‌های لازم در حوزه خودمراقبتی، بهداشت فردی و دوران بلوغ هستند، خاطرنشان کرد: هزینه در حوزه پیشگیری بسیار مقرون به صرفه‌تر از هزینه‌های سنگین درمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به ضرورت آموزش بهداشت فردی و دوران بلوغ به نوجوانان به ویژه دختران در مدارس به منظور پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های حوزه زنان، بیان کرد: یکی از مشکلات ما در مدارس کمبود مربی بهداشت مخصوصاً در مقطع ابتدایی و متوسطه اول است، این در حالیست که حضور مربیان بهداشت موجب تقویت و ارائه آموزش‌های خودمراقبتی به دانش‌آموزان و آگاه‌سازی والدین در راستای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.


رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیاز است دانش‌آموزان ما در مدارس آموزش‌های لازم در خصوص بهداشت فردی، بلوغ و حتی بهداشت اجتماعی را دریافت کنند، یادآور شد: متأسفانه عدم حضور مربیان بهداشت در مدارس موجب شده تا دانش‌آموزان آموزش‌های خودمراقبتی را دریافت نکنند. البته در برخی مدارس ما شاهد حضور مربی بهداشت به صورت پاره وقت هستیم که این پاسخگوی نیاز مدارس نیست و باید مربی بهداشت تمام وقت و در تمام ایام سال تحصیلی در مدارس حضور داشته باشند.


وی با توجه به اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) از سوی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: در اجرای این طرح بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ورود پیدا کردند و جهت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مربیانی را به مدارس اعزام کردند که این گام مثبتی است اما این احساس مسؤولیت باید در تمام دستگاه‌ها دیده شود. البته ما نباید نهاد خانواده را فراموش کنیم؛ زیرا خانواده نقش مهمی در تربیت و آموزش فرزندان دارند بنابراین ضروری است برای آموزش خودمراقبتی، بهداشت فردی و دوران بلوغ از ظرفیت خانواده‌ها از جمله مادران استفاده کنیم تا در شرایط خاص و ضرور بتوانند با تأمل فرزند خود را به درستی تربیت و آموزش دهند.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به کمبود مربی بهداشت در مدارس وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با انعقاد تفاهم‌نامه از ظرفیت بخش خصوصی برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کند، در واقع بخش خصوصی در چارچوب تفاهم‌نامه و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش به ارائه خدمت به دانش‌آموزان بپردازد که اکنون اقداماتی هم انجام شده و باید مورد حمایت قرار گیرد. 
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در راستای خرید خدمات آموزشی و بهداشتی و با انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های دقیق و جدی کمبود مربی بهداشت را از طریق بخش خصوصی جبران و نیاز دانش‌آموزان به آموزش‌های بهداشت فردی و دوران بلوغ را پاسخ دهد.
اولادقباد افزود: ما با ورود خودسرانه و بدون نظارت آموزش و پرورش بخش خصوصی به بحث آموزش دانش‌آموزان موافق نیستیم؛ زیرا ممکن است آموزش‌هایی ارائه شود که مناسب دانش‌آموزان نباشد.


رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با توجه به معایب عدم ارائه آموزش بهداشت فردی و دوران بلوغ به نوجوانان به ویژه دختران، گفت: ارائه این آموزش‌ها ضروری است و می‌تواند بروز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه بیماری‌های حوزه زنان از جمله ناباروری را کاهش دهد از طرفی دریافت این آموزش‌ها از سوی دانش‌آموزان موجب کاهش هزینه‌های درمان در آینده نیز می‌شود.
وی ادامه داد: متأسفانه عدم دریافت آموزش‌های کافی می‌تواند علاوه بر افزایش بار بیماری‌های زنان مشکلاتی را نیز در زندگی زناشویی دختران ایجاد کند بنابراین بهتر است ما هزینه‌ها را به جای درمان در حوزه پیشگیری و آموزش صرف کنیم که قطعاً بسیار مقرون به صرفه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha