سلامت نیوز :رییس مركز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشكی تهران از انشار كتابی با عنوان مراقبت های قبل از بیمارستان سوختگی در آینده ای نزدیك خبر داد.

 دكتر محمد جواد فاطمی در سمینار نقش سلول های بنیادی در سوختگی با اشاره به این كه استانداردهای درمان، پیشگیری و بازتوانی سوختگی در ایران تدوین نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر مراكز مختلف درمانی در سطح كشور روش های مختلفی را برای درمان سوختگی به كار می گیرند و در بازتوانی و پیگیری بیماران دچار مشكل هستیم.

 وی افزود:‌ اغلب بیمارانی كه دچار سوختگی می شوند به طور ناقص درمان می شوند و سالیان دراز با این مشكل دست به گریبان هستند و به همین دلیل اولویت اول مركز تحقیقات سوختگی این است تا استانداردهایی در این زمینه تدوین شود.

رییس مركز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: بسیاری از افراد در مواجهه با فرد دچار سوختگی، از مراقبت های اولیه آگاهی نداشته  و با مداخلاتی كه انجام می دهند به فرد دچار سوختگی صدمات بیشتری را وارد می كنند و به همین منظور برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی جامعه كتابی را در دست چاپ داریم كه در آن مراقبت های قبل از سوختگی آموزش داده شده است.

دكتر فاطمی گفت: ‌این كتاب پس از انتشار در اختیار مراكز اورژانس، ‌آتش نشانی ها،‌ خانه های فرهنگ، صداو سیما و همچنین آموزش و پرورش گذاشته می شود تا این آگاهی در سطح جامعه گسترش پیدا كند.

وی با اشاره به این كه اكثر درمان ها در كشورغیر استاندارد است،‌ ابراز داشت:‌ از آن جایی كه بسیاری از داروهای سوختگی در كشور تولید و یا وارد نمی شود و همچنین تحت پوشش بیمه قرار ندارند ما شاهد درمان های غیر استاندارد نیز هستیم.

دبیر اجرایی سمینار نقش سلول های بنیادی در سوختگی با بیان این كه سوختگی در كشور فقط معطوف به چهارشنبه آخر سال است،‌ گفت: مسئله سوختگی باید از سطح نا آگاه جامعه به سطح آگاه جامعه وارد شود و فرهنگ سازی در این زمینه بهترین راهكار برای جلوگیری از این مشكل است و از اهداف مهم این سمینار آگاهی مردم است زیرا سوختگی یك مشكل و معضل دائمی جامعه است.

دكتر فاطمی در خصوص درمان سوختگی با سلول های بنیادی،‌ بیان كرد: یكی از روش های جدید در درمان سوختگی استفاده از سلول های بنیادی است كه در این زمینه كارهای خوبی صورت گرفته است.

وی افزود:‌ سلول بنیادی سلولی است كه می تواند به همه سلول های بنیادی بدن تبدیل شود و از مغز استخوان،‌خون و چربی گرفته می شود و پس از این كه این سلول ها جدا و كشت داده شدند این قابلیت را پیدا می كنند كه به غضروف، استخوان، پوست و عصب تبدیل شوند.

رییس مركز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: مطالعات در زمینه پوست در ایران تازه كار خودش را آغاز كرده و مطالعات اولیه،‌ نتایج خوبی را به همراه داشته است.

دكتر فاطمی تصریح كرد: این روش به طور آزمایشی در حیوانات آزمایشگاهی انجام شده و توانسته زخم های سوختگی درجه سه را كه اغلب نیاز به پیوند پوست داشته است را ترمیم كند.

دكتر فاطمی خاطرنشان كرد:‌ مرحله آزمایشی بر روی انسان نیز در حال انجام است و پس از این كه از اثر بخشی و ایمنی آن اطمینان حاصل شد، این طرح بر روی بیماران دیگر انجام خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha