متاسفانه‌امروزه به‌دلیل عدم وجود برنامه‌ریزی‌های مدون برای فضای شهری شاهد بروز مشکلات جدی در شهرنشینی واتلاف منابع مالی هستیم. در حال حاضر خیابان‌ها به مثابه پارکینگ خودروها درآمده است که ادامه داشتن این روند خود می‌تواند عاملی برای پایین آمدن راندمان زندگی افراد باشد چرا که افزایش آشفتگی‌های بصری نه تنها در سلامت جسمی افراد تاثیرات منفی را دارد بلکه می‌تواند باعث بروز بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی و یا تشدید آنها نیز شود.

سلامت نیوز:متاسفانه‌امروزه به‌دلیل عدم وجود برنامه‌ریزی‌های مدون برای فضای شهری شاهد بروز مشکلات جدی در شهرنشینی واتلاف منابع مالی هستیم. در حال حاضر خیابان‌ها به مثابه پارکینگ خودروها درآمده است که ادامه داشتن این روند خود می‌تواند عاملی برای پایین آمدن راندمان زندگی افراد باشد چرا که افزایش آشفتگی‌های بصری نه تنها در سلامت جسمی افراد تاثیرات منفی را دارد بلکه می‌تواند باعث بروز بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی و یا تشدید آنها نیز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،یک استاد دانشگاه در ارتباط با نقش استفاده مناسب از پشت‌بام‌ها در کاهش آلودگی محیط‌زیستی می‌گوید: با توجه به اینکه امروزه فضای سبز در سایه افزایش بی‌رویه ساخت و ساز کاهش یافته بنابراین انتظار می‌رود از فضاهای موجود نهایت استفاده شود.

به‌عنوان مثال طرحی که طی چند سال گذشته از سوی شهرداری مبنی بر پشت‌بام‌های سبز ارائه شد خود می‌تواند نقش بسزایی در افزایش فضای سبز و همچنین ایجاد فضای مناسب داشته باشد.رجبعلی ذاکر صالحی  و با اشاره به مطلب فوق اظهارداشت:

یکی از مهمترین مزایای پشت‌بام‌های سبز را می‌توان کاهش آثار منفی و وارونگی هوا عنوان کرد چرا که با توجه به اینکه پدیده وارونگی هوا در کلان‌شهرهابه خصوص تهران به یک معضل جدی تبدیل شده است بنابراین از این طریق به‌راحتی می‌توان تبعات منفی این پدیده را تا حد زیادی کاهش داد.

وی در ادامه افزود: افزایش عمر ساختمان‌ها قدیمی و کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌ها را می‌توان یکی دیگر از مزایای پشت‌بام‌های سبز عنوان کرد چرا که با استفاده از این روش میزان اتلاف انرژی به اندازه قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.متاسفانه امروزه شاهد اتلاف انرژی بیش از اندازه در واحدهای مسکونی هستیم.


مهار باران‌های سیل‌آسا
این استاد دانشگاه از دیگر مردم درباره دیگر مزایای استفاده از پشت‌بام‌های سبز می‌گوید: مهار باران‌های سیل‌آسا را می‌توان در زمره دیگر کاربردهای پشت‌بام‌های سبز دانست چرا که با توجه به اینکه شاهد افزایش میزان بارندگی هستیم بنابراین با استفاده از این روش‌ها به‌راحتی می‌توان احتمال بروز سیل را با استفاده از پشت‌بام‌های سبز تا حد زیادی کاهش داد که این خود تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌ها و همچنین مدیریت بحران دارد.

ذاکر صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا پشت‌بام‌های سبز می‌تواند باعث کاهش طول عمر ساختمان شود، می‌گوید: به طور حتم احداث پشت‌بام‌های سبز خود عاملی برای افزایش عمر ساختمان و همچنین پشت‌بام خواهد بود. وی ادامه می‌دهد:

ایجاد زیستگاه‌های متنوع یکی دیگر از مزایای پشت‌بام سبز محسوب می‌شود، چرا که امروزه متاسفانه در قالب افزایش شهرسازی و ساخت و سازها بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری تخریب و از بین رفته است بنابراین پیش‌بینی می‌شود با افزایش پشت‌بام‌های سبز این موضوع تا حد زیادی مرتفع شود.

چرا که ایجاد تنوع در پرورش گیاهان با توجه به فصول مختلف سال می‌تواند حیات بسیاری از گیاهان را احیا کند، متاسفانه در حال حاضر بسیاری از گیاهان دارویی بنا به‌دلایل مختلف دیگر کشت نمی‌شود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی پشت‌بام‌های سبز بسیاری از گیاهانی که به وادی فراموشی سپرده شده‌اند دوباره احیا و تولید شوند.

این استاد دانشگاه کاهش هزینه‌های خانواده را یکی دیگر از مزایای پشت‌بام سبز عنوان کرد و ادامه داد: کشت گیاهان و سبزیجات مورد نظر مورد استفاده خانواده‌ها می‌تواند یکی دیگر از مزایای پشت‌بام‌های سبز باشد چرا که امروزه متاسفانه بسیاری از سبزیجات با آب فاضلاب آبیاری می‌شود که این خود منشأ بسیاری از بیماری‌ها است از این‌رو پیش‌بینی می‌شود با کشت بسیاری از گیاهان و سبزیجات در پشت‌بام‌ها نه تنها فضای سبز مناسبی برای اهالی ساختمان ایجاد کرد بلکه بتوان تا حد زیادی هزینه‌های خانواده را نیز کاهش داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha