هنوز هیچ‌كس نمی‌داند دقیقا چه اتفاقی افتاد كه برگزاری یك كارگاه و پوستر آن به مساله‌ای تبدیل شد تا كاربران شبكه‌های اجتماعی از یك سو و مدیران ارشد كشور از سوی دیگر درباره آن موضع‌گیری كنند.

چند همسری مساله كیست؟

سلامت نیوز:هنوز هیچ‌كس نمی‌داند دقیقا چه اتفاقی افتاد كه برگزاری یك كارگاه و پوستر آن به مساله‌ای تبدیل شد تا كاربران شبكه‌های اجتماعی از یك سو و مدیران ارشد كشور از سوی دیگر درباره آن موضع‌گیری كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،  شاید آن برنامه صدا و سیما بستر اولیه این موضع‌گیری‌ها و حساس‌شدن به پوستر برگزاری كارگاه را فراهم كرده بود. همان برنامه‌ای كه نامش «بدون توقف» است و شبكه 3 آن را پخش می‌كند. جالب آنجاست كسی كه در دفاع از چندهمسری در این برنامه سخنرانی كرده بود همان روحانی خوش‌سیما و خوش‌صدا بود.

شاید هم كسی باور نمی‌كرد كه «علیرضا قاسمیان» در این برنامه درباره چند همسری گفت كه بیش از سه میلیون خانم ازدواج نكرده در جامعه امروزمان داریم. از سوی دیگر وقتی پوستر برگزاری این كارگاه در شبكه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد طراح آن نیز صدایش درآمد.

اما مهم‌ترین واكنش‌ها به این ماجرا بازنشر دیدگاه مقام معظم رهبری درباره مقوله چندهمسری بود. سایت عماریون و روزنامه‌هایی چون خراسان نیز به این دیدگاه پرداختند. براساس آنچه از رهبر معظم انقلاب نقل شده است «افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار كنند، اخراج می‌شوند».

رهبر انقلاب دراین‌زمینه گفته‌اند: بنده اصلا فتوایی در زمینه استحباب تعدد زوجات در شرایط كنونی جامعه ندارم و اصلا هم‌چنین چیزی را قبول ندارم. آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند كه باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود.»

جالب اینجاست در حالی شبكه 3 سیما در برنامه یادشده سخنان آن روحانی را در باب چندهمسری پخش كرد كه باشگاه خبرنگاران جوان از مجموعه‌های صدا وسیما بلافاصله بعد از واكنش‌ها به این موضوع به طور مفصل موضع رهبری را مرور كرد. همین وضعیت سبب شده تا این پرسش پررنگ‌تر شود كه اگر صدا و سیما به موضع مقام معظم رهبری واقف است چگونه زمان و امكانات برای توصیه به چندهمسری در برنامه‌های خود تخصیص داده است.


حال 3 روز دیگر یعنی 17آبان قرار است این كارگاه برگزار شود و تاكنون علاوه بر «طیبه سیاوشی» و «سیده حمیده‌زرآبادی» اعضای فراكسیون زنان مجلس، محمدرضا بادامچی عضو كمیسیون اجتماعی هم درباره برگزاری این كارگاه از خانه ملت موضع گرفته‌اند. از سوی دیگر «محمدمهدی تندگویان» معاون وزیر ورزش و جوانان و «عالیه شكربیگی» جامعه‌شناس خانواده نیز درباره چندهمسری و برپایی كارگاه برای آن موضع گرفته اند.


چرا چنین مجوزی دادید؟
یكی از مسوولان موسسه «حیات حسنی» به خبرآنلاین در پاسخ به این سوال كه «شما كه خود مروج چند همسری هستید، خودتان چند همسر دارید؟» گفته است: «خانم‌های هیات موسس ما با این موضوع موافق هستند و گمان می كنم این پرسش شما خصوصی است كه از من می‌پرسید.»

مهم‌ترین نكته‌ای كه درباره این ماجرا مطرح است اینكه ما بیش از آنكه با مساله‌ای به نام «چندهمسری» مواجه باشیم با مشكلات مختلفی در طلاق و مهریه مواجهیم و نگرانی جامعه ما این روزها بیش از آنكه چندهمسری باشد عدم رغبت به ازدواج است.

چیزی كه سعید خراط‌ها جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با ‌پانا، گفت: چندهمسری جایی در فهرست مسائل و مشكلات اجتماعی ندارد و موضوعی كه اكنون باید در جامعه مورد توجه قرار بگیرد ازدواج و طلاق است.» مهم‌ترین پرسش این است كه از منظر جامعه‌شناختی مقوله «چندهمسری» چه جایگاهی در میان مسائل اجتماعی ایران دارد و آیا اساسا آنقدر اهمیت دارد كه برای حل و فصل ارتباطات درون چنین سبكی از زندگی نیاز به برپایی كارگاه باشد.

همان نكته‌ای كه «سیده حمیده زرآبادی» نماینده مجلس و عضو فراكسیون زنان در تذكر كتبی به وزرای اطلاعات و كشور گوشزد كرده بود. او در نامه خود به این دو وزیر كابینه نوشته است: «همان‌گونه كه مستحضرید چند روزی است تصویری از برگزاری كارگاه آموزشی با موضوع « مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چند همسری» با كوشش موسسه حیات حسنی با هدف «پژوهش، تبیین، و حمایت از سبك زندگی اسلامی از جمله ازدواج‌های چند همسری اسلامی، در سطوح محلی و ملی و بین‌الملل» و دارای مجوز رسمی (به ادعای ایشان) در سطح شهرهای قم، اصفهان و تهران پخش گردیده است.»


در بخش دیگری از این نامه آمده است: « سه معضل اصلی اشتغال، اقتصاد و ازدواج گریبانگیر درصد بالایی از جوانان این سرزمین است كه هر سه این مقوله‌ها رابطه تنگاتنگی با یكدیگر دارند. نبود بازار كار مناسب، بیكاری، مشاغل كاذب و در پی آن مشكلات اقتصادی، مقوله‌های خطرناكی همچون نرخ بالای طلاق، عدم رغبت جوانان به ازدواج و ازدواج سفید را در پی داشته است.

حال در این زمان كه به دلیل فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های حداكثری اعمال شده بر مردم، حفظ آرامش در جامعه در دستور كار وزارتخانه‌های اطلاعاتی و امنیتی قرار گرفته است آیا ترویج فرهنگ چندهمسری منتج به افزایش نارضایتی بیش از نیمی از جامعه بالاخص زنان و در نتیجه ایجاد التهاب در كشور نخواهد شد؟

آیا مجوز برگزاری چنین كارگاه‌هایی كه نه تنها مشكلی از مشكلات اجتماعی جوانان و جامعه را حل نمی‌كند بلكه سبب افزون طلبی و زیاده‌خواهی قشر خاص و بعضا متمول جامعه و در پی آن افزایش شكاف طبقاتی، ایجاد ناامنی و هرج و مرج در كشور خواهد بود یك تصمیم كارشناسانه و مدیریتی است با عنایت به اهمیت موضوع و جلوگیری از تنش‌های احتمالی اجتماعی در سطح جامعه و نیز جهت تحكیم بنیان خانواده، حفظ آرامش زنان اسلامی و ایرانی و جلوگیری از ترویج ساختارهای هنجارشكنانه خواهشمند است به قید فوریت و در اسرع وقت دستور فرمایید موضوع مورد بررسی دقیق و كارشناسانه قرار گرفته و از نتیجه اقدامات به عمل آمده اینجانب را مطلع نمایید.»


سست شدن بنیاد خانواده و اقتصاد
موضع‌گیران در برابر برپایی «كارگاه مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری» براین نكته تاكید دارند كه چنین رویه‌ای می‌تواند موجب سست‌شدن بنیاد خانواده شود . در عین حال موضوع اقتصاد بسیار مهم‌تر و تاثیرگذارتر از آن است كه با تكیه بر چندهمسری بتوان بنیاد خانواده را تحكیم بخشید. برای مثال محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران گفته است: «ترویج چند همسری باعث سست‌شدن بنیان خانواده‌ها است و باید جای ترویج چند همسری مشكلات اشتغال جوانان را حل كنید تا آنها بتوانند ازدواج كنند.»

او دراظهارنظر خود توضیح داده است: «برگزاری كارگاه آموزشی با هدف ترویج چند همسری تنها باعث از بین رفتن قبح موضوع در جامعه و ناپایدار كردن سلامت خانواده می‌شود. حتی امكان دارد كه برخی از افراد با این‌گونه تبلیغات به این موضوع روی آورده كه نتیجه آن از هم پاشیدن خانواده خواهد شد. در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونه‌ای پیش رفته كه حتی برخی از متولدین دهه ۶۰ هم نتوانستند به دلیل نبود شرایط به خصوص وضعیت اشتغال ازدواج كنند.

به جای برگزاری این كارگاه‌ها و ترویج چندهمسری وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیده و شرایط ازدواج را برای جوانان تسهیل كنیم تا ما شاهد وجود افراد ۴۰ ساله با تحصیلات عالیه نباشیم كه به دلیل نداشتن شغل امكان ازدواج ندارند.» بادامچی با انتقاد از پخش برنامه‌ای در صدا و سیما با موضوع ترویج چند همسری گفت كه انتظار می‌رود رسانه‌ ملی در پخش برنامه‌های خود نظارت بیشتر داشته و تجدیدنظر كند.

این رویه تنها به بنیان خانواده آسیب رسانده و یكی از غیراصولی‌ترین كارها به شمار می‌آید. در همین حال محمدمهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز توجه به مقوله اقتصادی را مهم‌تر از مولفه‌های تاثیرگذار دیگر دانسته و گفت: «از كسانی كه می‌خواهند در خصوص ترویج ازدواج دوم فرهنگ‌سازی یا كمك كنند، خواهش می‌كنم كه این هزینه را به خیرین ازدواج بدهند تا جوانان كشور كه دچار موانع اساسی در امر ازدواج هستند، مشكلات‌شان حل شود. وقتی با مشكل اساسی‌تری روبرو هستیم، مطرح كردن این موضوع نمی‌تواند جزو اولویت‌های ما قرار بگیرد. از سوی دیگر كشور ما كشوری نیست كه از لحاظ ساختار جنسیتی دچار مشكل باشد و نیاز داشته باشیم تا موضوع ازدواج دختران یا زنان دچار تجرد قطعی را مطرح كنیم.


شرایط فعلی فرهنگ ما چنین موضوعاتی را نمی‌پذیرد و ترویج چنین موضوعاتی نیز جوابگو نیست. جامعه فعلی ما با موضوعات مختلف فرهنگی، مسائل اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی موجود این فرهنگ را نمی‌پذیرد. هنوز نتوانسته‌ایم برای موضوع ازدواج ساماندهی مناسبی داشته باشیم كه حالا بخواهیم روی مدل‌های مختلف ازدواج بحث كنیم. »

عالیه شكربیگی جامعه‌شناس نیز در این باره به موضع‌گیری پرداخته است. او كه رییس كارگروه خانواده در معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز هست گفته است: افرادی كه چندهمسری را تبلیغ می‌كنند، تیشه به ریشه خانواده در ایران می‌زنند، آنها باید به این موضوع توجه داشته باشند كه این مقوله در فرهنگ ما قابل قبول نبوده، نیست و نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha