میرزابیگی گفت: پرداخت مزایای پرستاران مبتنی بر طرح قاصدک که هیچ نسبتی با پرداخت عملکردی ندارد، با ادغام کارانه و اضافه کار و تأخیر چندین ماهه هر دوی آنها باعث دلسردی و بی تفاوتی پرستاران شده است.

پرداخت به موقع اضافه کار و کارانه، پرستاران را دلگرم می‌کند

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: ادغام کارانه و اضافه کار پرستاران و تأخیر چندین ماهه در پرداخت آنها باعث دلسردی و بی‌تفاوتی پرستاران شده است و رفع این مشکلات پرستاران را به بهبود خدمات دلگرم می‌کند.

محمد میرزابیگی سه شنبه در اولین جلسه شورای عالی پنجم نظام پرستاری در وزارت بهداشت افزود: سربلندی نظام سلامت زمانی است که مردم در اوج رضایتمندی از این نظام به سر برند و توسعه، تعالی پرستاری و پرستاران زمانی ارزشمند است که در سایه همدلی و هم افزایی اعضای تیم سلامت محقق شود.

میرزابیگی گفت: وزارت بهداشت با این استراتژی سازمان نظام پرستاری پنجم را در کنار خود بداند، نه در مقابل و نه در بیرون از حلقه تیم سلامت، پرستاری امروز ما به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و برخورداری از مواهب کشور داشته های ارزشمندی دارد.

وی ادامه داد: از جمله این داشته ها، بالغ بر ۲۱۰ هزار اعضای خانواده گروه پرستاری و رده های وابسته اعم از شاغل، بیکار و بازنشسته دولتی و غیر دولتی و حدود ۲۰۰ دانشکده پرستاری با حدود ۶۰ هزار دانشجو در تمام مقاطع از کارشناسی تا دکتراست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: همچنین بالغ بر ۱۴ هزار مدیر پرستاری از ستاد وزارت بهداشت تا سرپرستاران بخش های مختلف در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی دولتی و غیر دولتی ۲۴ ساعته در خدمت مردم هستند.

وی گفت: در سازمان نظام پرستاری نیز ۱۴۷ هیأت مدیره ۹ نفره و ۳۰ نفر عضو شورای عالی به عبارتی ۱۳۵۳ نفر وکلای جامعه پرستاری هستند. حدود ۱۱۰۰ مرکز مراقبت در منزل در سراسر کشور، انجمن های علمی و تشکل های پرستاری نیز در همه ابعاد اجتماعی، علمی، اقتصادی در خدمت نظام سلامت هستند.

میرزابیگی با اشاره به دستاوردهای حوزه پرستاری در سالهای اخیر گفت: تدوین شرح وظایف رده های حرفه ای و غیر حرفه ای پرستاری، تدوین و ابلاغ آیین نامه مراکز مراقبت در منزل، تدوین دستورالعمل اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای، تدوین و اجرای آئین نامه هیات علمی بالینی و عضویت در ICN (شورای بین المللی پرستاری)  و بین المللی شدن حرفه پرستاری از افتخارات جامعه پرستاری در سالهای اخیر است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: این دستاوردها از پرستاری ایران اسلامی به لحاظ داشتن دانش فنی و دارا بودن توانمندی های علمی یکی از چهره های اول منطقه ای و چهره ۱۴ تا ۱۵ بین المللی ساخته است.

وی افزود: اما کمبودهای مهمی نیز به عنوان موانع خدمتی بر سر راه پرستاران وجود دارد. که باعث شده است، هنوز پرستاران گله مند باشند که چرا مراقبت های پرستاری علمی، حرفه ای و اخلاقی به مردم آن طور که خود می خواهند و شایسته مردم است، ارائه نمی شود.

میرزابیگی گفت: پرداخت مزایای پرستاران مبتنی بر طرح قاصدک که هیچ نسبتی با پرداخت عملکردی ندارد، با ادغام کارانه و اضافه کار و تأخیر چندین ماهه هر دوی آنها باعث دلسردی و بی تفاوتی پرستاران شده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: کارانه پرستاران افت کرده و اضافه کار آنها که باید با حقوق سر ماه داده شود به همراه کارانه ها، ماه ها عقب افتاده است.

وی خطاب به مسئولان وزارت بهداشت گفت: سازمان نظام پرستاری آماده است تا این دو معضل اساسی را با همکاری وزارت بهداشت در کوتاه مدت حل کنیم، و از متولیان نظام سلامت می خواهیم کمک کنند تا مساله اعتباربخشی و جدایی اضافه کار از کارانه پرستاران را در کوتاه مدت حل کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: اقدامات وزارت بهداشت در جهت احیاء و تقویت نظام ارجاع، پزشک خانواده و نیز اجرای پرونده الکترونیک سلامت ستودنی است. رکن دیگر هم می تواند رقیب سازی مثبت برای بیمارستان ها در خارج از بیمارستان ها یعنی خدمات سلامت در منازل و با استفاده از فضای الکترونیک باشد.

وی ادامه داد: باید در نظام سلامت به نتیجه خدمت پول داد نه فقط به تعداد خدمت، باید از توان پزشکان عمومی و پرستاران با استعداد هزار و چند مرکز مراقبت در منزل، ماماها و سایر اعضاء تیم سلامت هم استفاده کرد تا با حضور یاوران کم خرج نظام سلامت هزینه ها کنترل شود.

میرزابیگی گفت: لزومی ندارد بیماران مزمن، صعب العلاج، مبتلا به سرطان و ... همیشه روی تخت های بیمارستان ها باشند و با استفاده از روشهای جدید و خدمات در منزل می توان ۵۰ درصد بیماران را از بیمارستان ها مرخص کرد و با یک سوم و تا دو سوم هزینه های کنونی خدمات را در منزل به این بیماران ارائه کرد.

وی گفت: همچنین لازم است در دیدگاههای معاونت آموزشی وزارت بهداشت در رابطه با پرستاری و مراقبت؛ تجدیدنظر اساسی صورت بگیرد. جامعه پرستاری علیرغم داشتن ۲۰۰ دانشکده، ۶۰ هزار دانشجو و بالغ بر ۱۷۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی، هنوز کمتر از ۶۰۰ نفر دکترای پرستاری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha