شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 28411
سلامت نیوز :دانه‌های زیره نه تنها طعم مطبوعی به غذا می‌دهند بلكه همچنین برای بدن بسیار مفید هستند.

به گزارش ایسنا، زیره در سالیان بسیار دور كاربرد زیادی در انواع غذاهای هندی داشته است.

روزنامه تایمز آو ایندیا در مقاله‌ای در این باره آورده است زیره یك منبع غنی از آهن است و به همین خاطر برای افرادی كه به بیماری كم خونی مبتلا هستند بسیار مفید است. همچنین برای مادران شیرده و زنان باردار توصیه می‌شود چون آنها نیز نسبت به دیگران به آهن بیشتری نیازمند هستند.

از سوی دیگر، زیره به گوارش بسیار كمك می‌كند و از سوء هاضمه، نفخ، اسهال و حالت تهوع جلوگیری می‌كند. اگر دچار بازگشت اسید معده می‌شوید با جویدن چند عدد دانه كامل زیره می‌توانید این مشكل را برطرف كنید.

دانه‌های زیره خواص ضدعفونی كنندگی بالایی دارند و در نتیجه برای درمان سرماخوردگی‌های معمولی مفید هستند. زیره از سرفه جلوگیری كرده و برای سیستم تنفسی بدن نیز سودمند است. همچنین از آنجا كه طبع گرمی دارد از تجمع مخاط در مجاری تنفسی جلوگیری می‌كند.

برای مقابله با علائم سرماخوردگی می‌توانید معجون دانه زیره با آب تهیه كنید و آن را جرعه جرعه بنوشید. برای آماده كردن این معجون كافی است یك مشت دانه زیره در آب در حال جوش بریزید و مدتی آن را بجوشانید. نوشیدن این مایع باعث برطرف شدن سرماخوردگی و بهبود مشكلات گوارشی می‌شود.

دانه زیره همچنین موجب تحریك ترشح آنزیم‌هایی در غده پانكراس (لوزالمعده) می‌شود كه به نوبه خود به جذب ریز‌مغذی‌ها كمك می‌كند. علاوه بر اینها دانه زیره قدرت كبد را در سم‌زدایی از بدن افزایش می‌دهد و كارآیی این عضو حیاتی را بهبود می‌بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha