شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 28421
سلامت نیوز : کسی که می‌خواهد حامله شود، بهتر است از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های حاوی کافئین صرف‌نظر کند. بر اساس تحقیقی جدید، کافئین از فعالیت سلول‌های لوله‌های تخمدان می‌کاهد. همین سلول‌ها نقش مهمی در جریان بارداری ایفا می کنند.
 
ماده‌ی کافئین که در نوشیدنی‌های بسیاری همانند قهوه، چای یا کوکا کولا وجود دارد، محرک  است اما در عین حال فعالیت ماهیچه‌های دیواره‌ی لوله‌ی تخمدان را متوقف می‌کند. همین امر باعث کاهش حرکت تخمک از تخمدان به رحم مادر می‌شود. مصرف بالای کافئین می‌تواند مانع رشد جنین و حتی سقط جنین شود.   

تحقیق توسط دانشگاهی در ایالات متحده

نتایج این تحقیق که توسط دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ایالت نوادا (Nevada) در ایالات متحده‌ی آمریکا صورت گرفته، در نشریه‌ی علمی „British Journal of Pharmacology“ منتشر شده است. این نتایج می‌توانند نشان دهند که چرا خانم‌هایی که مصرف کافئین بالایی دارند، باید زمان بیشتری در انتظار حاملگی بمانند. این تحقیق بر روی موش‌های آزمایشی صورت گرفته است. یکی از محققین این پژوهش در این‌باره می‌گوید: «درست است که ما این تحقیق را روی موش‌ها انجام داده‌ایم، اما این نتایج می‌توانند در توضیح این مساله موثر باشند».


مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند مانع رشد جنین و حتی سقط جنین شود
توضیح بیولوژیکی جریان حاملگی

در روند بارداری، باید تخمک تولید شده توسط تخمدان، از راه لوله‌های تخمدان وارد رحم شود. برای این انتقال، هم موهای ریز جداره‌ی لوله‌های تخمدان کمک می‌کنند و هم انفباض ماهیچه‌ها. تحقیق دانشمندان دانشگاه نوادا نشان می‌دهد که کافئین مانع فعالیت سلول‌های دیواره‌ی لوله‌های تخمدان می‌شود، در حالی‌که همین سلول‌ها برای هماهنگی حرکات انقباضی ماهیچه‌ها مهم هستند.

پژوهشگران مشاهده کردند که حرکات ماهیچه‌ای نسبت به موهای ریز جداره‌ی لوله‌ها نقش بزرگتری را در حمل تخمک به رحم مادر ایفا می‌کنند.
به گفته‌ی پژوهشگران، مشاهدات آنها هم برای کسانی مفید خواهد بود که قصد حامله شدن دارند و هم به شناخت بیشتر چگونگی فعالیت‌ لوله‌های تخمدان کمک می‌کند. این نتایج می‌توانند برای تحقیق در باره عفونت‌های نواحی لگن در بین زنان و هم‌چنین برخی بیماری‌های مسری مقاربتی نیز سازنده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha