مردم برای هزینه های بهداشتی به بیمه ها پول میدهند تا صندوق های بیمه ای به ارائه دهندگان خدمات بهداشت پول بدهند. این خدمات دهی لاجرم هزینه های درمان را کاهش میدهد.اگرچه این نسخه یک شبه نمیتواند هزینه های درمان را کاهش دهد اما با برنامه ریزی درست میتوان همچون کشورهای توسعه یافته، سالیانه درصد بیشتری به بهداشت تخصیص داد تا بروز بیماری جدید کاهش یابد و از سوی دیگر هزینه درمان بسیار کاهش خواهد یافت و ما راه جز این نداریم یعنی " سرمایه گذاری در ارائه خدمات بهداشتی"

پیشنهاداتی برای استراتژی ارزش گذاری خدمات بهداشتی در بودجه سالیانه کشور

سلامت نیوز-*دکتر حسن جان فدا: آیا وقت آن رسیده است تا سازمان های بیمه گر با سرمایه گذاری فراگیر در حوزه بهداشت به کنترل هزینه های درمان بپردازند؟

به گزارش سلامت نیوز گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور اعم از واکسیناسیون، بهداشت محیط، تنظیم خانواده، مراقبتهای تغذیه ای، ارتقای سلامت روان، ، خدمات پزشکی و مامایی و موارد دیگر حاصل زحمات مردان و زنان کاربلد و متعهدی است که مایه افتخار ایران اسلامی اند.

 این دستاورد بزرگ نظام بهداشتی کشور، افتخار نظام و از موثر ترین ساختارهای خدمات رسانی در بخش سلامت در جهان است و همواره مورد تحسین سازمان جهانی بهداشت بوده است.

با توجه به رویکرد تامین منابع مالی سلامت از طریق بیمه ها، در کشور ما همچون بسیاری از کشورهای جهان، سازمانهای بیمه ای از محل پرداختهای مردم، دولت و سایر منابع سالهاست چرخ اقتصاد بیمه را با دریافتهای سهم بیمه گذار و کارفرما و...با افت و خیزهای دوره ای به حرکت درآورده اند.

اکثر این منابع در کشورهای در حال توسعه در حوزه درمان و بازتوانی جهت درمان بیماران بصورت حق الزحمه ارائه دهندگان و نیروهای انسانی صف و ستاد، خرید و نگهداری تجهیزات گرانبها، خرید و نگهداری ساختمان و سایر مصارف دیگر هزینه و بخش قابل توجهی هم سرمایه گذاری شده اند.

[quote-left]در سنوات آتی "هزینه های بسیارسنگین بردوش خانواده ها، پیکره نظام سلامت و صندوق های بیمه ای کشور تحمیل خواهد شد و اگر چاره نکنیم هزینه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...خواهد داشت و خود مشکلات بسیاری بر کشور اضافه خواهد کرد". [/quote-left]

اما امروزه شرایط تغییر کرده است. ابرچالش هزینه های درمان در کشور که ناشی از افزایش هزینه های خرید و نگهداری تجهیزات به دلیل تحریم ها، تورم، تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر بروز و شیوع بیماریها، تغییر الگوی بیماریها به سمت بیماریهای غیر واگیر( تا82% بیماریها در حال حاضر)، تغییر الگوی جمعیتی به سمت سالمندی و افزایش تقاضای بهداشتی و درمانی متناسب با افزایش سن، کاهش رشد جمعیت و از طرفی افزایش بار تکلف و مستمری بگیری بر سازمانهای بیمه گر و دلایل متعدد دیگر... همگی خبر از یک واقعیتی را میدهند که دور از ذهن نیست و بیانگر این که در سنوات آتی "هزینه های بسیارسنگین بردوش خانواده ها، پیکره نظام سلامت و صندوق های بیمه ای کشور تحمیل خواهد شد و اگر چاره نکنیم هزینه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...خواهد داشت و خود مشکلات بسیاری بر کشور اضافه خواهد کرد".

و اما راهکار پیشنهادی:

در حوزه بهداشت ارزش واقعی خدمات می بایست تعیین و صندوق های بیمه ای مکلف به پرداخت آن شوند. این عدم قیمت گذاری خدمات (حتی ارائه بصورت رایگان) به کاهش اثربخشی و درنهایت پرت منابع سازمان اعم از(مالی و انسانی...)  منجر خواهد شد.

شورایعالی بیمه سلامت کشورکه تعرفه های خدمات سلامت را به هیات دولت پیشنهاد می دهد در این خصوص نقش حیاتی دارد تا با روند محقق شدن آن را بصورت قانونی در برنامه توسعه آتی و همچنین قانون بودجه تسهیل کند.

سازمانهای بیمه گر با پرداخت ارزش خدمات بهداشتی به ارائه دهندگان نه تنها به صرفه جویی در سایر هزینه ها منجر میشوند بلکه به افزایش درآمد در این حوزه تخصصی نیز کمک شایانی خواهد کرد.

کتاب ارزش نسبی خدمات سالهاست که درحوزه درمان تعریف شده و هر چند یک سال بروز رسانی می شود و در حوزه بهداشت نیز نیاز است تا اقدام مشابهی انجام گیرد.مهمترین مزیت رقابتی در این اقدام کاهش هزینه های درمان است.

مردم برای هزینه های بهداشتی به بیمه ها پول میدهند تا صندوق های بیمه ای به ارائه دهندگان خدمات بهداشت پول بدهند. این خدمات دهی لاجرم هزینه های درمان را کاهش میدهد.اگرچه این نسخه یک شبه نمیتواند هزینه های درمان را کاهش دهد اما با برنامه ریزی درست میتوان همچون کشورهای توسعه یافته، سالیانه درصد بیشتری به بهداشت تخصیص داد تا بروز بیماری جدید کاهش یابد و از سوی دیگر هزینه درمان بسیار کاهش خواهد یافت و ما راه جز این نداریم یعنی " سرمایه گذاری در ارائه خدمات بهداشتی"

بعنوان نمونه سالیانه درحوادث ترافیکی تعداد زیادی از موتور سواران به علت نداشتن کلاه ایمنی یا حتی استفاده از کلاه ایمنی غیر استاندارد و ارزان قیمت ( معمولاً در کشورهای با درآمد متوسط پایین و متوسط) دچار فوت یا نقص عضو دائمی و یا مدتی مجروح و بستری می شوند که هزینه های اقتصادی- اجتماعی... فراوانی را به کشور تحمیل میکند.

[quote-right]در حوزه بهداشت ارزش واقعی خدمات می بایست تعیین و صندوق های بیمه ای مکلف به پرداخت آن شوند. این عدم قیمت گذاری خدمات (حتی ارائه بصورت رایگان) به کاهش اثربخشی و درنهایت پرت منابع سازمان اعم از(مالی و انسانی...)  منجر خواهد شد. [/quote-right]

مطالعات متعددی در خصوص هزینه درمان بیماران حوادث ترافیکی  که سالیانه بر دوش سازمانهای بیمه و خانواده ها سنگینی می گردد انجام شده است که بعنوان مثال در گروه موتور سواران اعم از راننده یا ترک نشین، اگراز کلاه ایمنی استفاده شود با توجه به جدول ذیل کاهش چشمگیری خواهد داشت.لذا تاکید می کنیم که سازمانهای بیمه گر و شورای عالی بیمه در صدر نسبت به ارزش گذاری خدمات بهداشتی همت و توجه ویژه نمایند.

جدول1- خلاصه ای از بررسی سیستماتیک اثرات استفاده از کلاه های ایمنی توسط موتورسواران

 عدم استفاده از کلاه ایمنی

استفاده از کلاه ایمنی

- افزایش خطر صدمات سر

- کاهش حدود 72 درصد خطر و شدت صدمات

- افزایش شدت صدمات سر

- کاهش احتمال 39 درصد مرگ با توجه به سرعت

- افزایش زمان بستری در بیمارستان

- کاهش هزینه مراقبت های بیمارستانی ناشی از تصادفات

- افزایش احتمال فوت در اثر صدمه سر

 - کاهش شدید خطر صدمات به سر

 

به عنوان نمونه:خرید یک کلاه ایمنی استاندارد که بطور متوسط 3-2 برابر کلاه ایمنی غیر استاندار قیمت دارد،( قیمت کلاه ایمنی استاندارد در کشورهای توسعه یافته کمتر از 30 دلار که معادل 000/300 تومان فعلی است) توسط بیمه ها و اهدای آن به موتور سواران دارای گواهینامه و بیمه نامه و اطلاع رسانی که در صورت عدم استفاده از کلاه ایمنی، فرانشیز سهم بیماردر صورت وقوع حادثه ترافیکی افزایش خواهد یافت، این موضوع نه تنها به مرور بصورت فرهنگ در می آید بلکه در کاهش حوادث ترافیکی و سایر هزینه های مرتبط با آن موثر است و این روش به صورت تدریجی و آرام می تواند روند پیشگیری از بار سایر بیماری های غیر واگیر که بعضاً تا آخر عمر گریبانگیر فرد، خانواده و جامعه خواهد بود را کاهش دهد.

 

*دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha