یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 284256

البته او معتقد است كه در ماه‌های آینده باید منتظر افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران باشیم. وظیفه البته معتقد است تا زمانی كه سیاستگذاران كشور در صدد استفاده از دستاوردهای سایر كشورها در مورد كاهش آلودگی هوا نباشند باید منتظر روزهای بدتری در این زمینه باشیم.

باید منتظر افزایش آلودگی هوا باشیم

سلامت نیوز:امسال بارش‌های پی در پی در كشور این انتظار را ایجاد كرده بود كه شهروندان تعداد روزهای پاك بیشتری را تجربه كنند. با این وجود برخی اظهارنظرها مبنی بر آن است كه با وجود این همه بارش و اجرای طرح‌هایی مانند طرح «كاهش»، شهروندان همچنان روزهای قابل‌توجهی از سال با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد با این وجود «احد وظیفه» كه تا چندی قبل معاونت پیش‌بینی سازمان هواشناسی را بر عهده داشته و هم اكنون نیز در سمت ریاست مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران به كار خود ادامه می‌دهد معتقد است كه بارش‌ها آلودگی هوا را تا حدودی كاهش داده است.

البته او معتقد است كه در ماه‌های آینده باید منتظر افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران باشیم. وظیفه البته معتقد است تا زمانی كه سیاستگذاران كشور در صدد استفاده از دستاوردهای سایر كشورها در مورد كاهش آلودگی هوا نباشند باید منتظر روزهای بدتری در این زمینه باشیم.

گفت‌وگویی كه بیشتر از آنكه دیدگاه‌های مدیریتی در آن لحاظ شده باشد، دیدگاه یكی از كارشناسان با سابقه سازمان هواشناسی است.

 

تا جایی‌كه می‌دانم سازمان هواشناسی علاوه بر پیش‌بینی هوا مسوول پیش‌بینی آلودگی هوا نیز هست. با این حساب باید بتوانید در مورد اطلاعات روزهای ناسالم امسال و مقایسه آنها با سال گذشته توضیحاتی را ارایه دهید. درست است؟

اصولا ما هر روز پیش‌بینی آلودگی هوا را برای 96 ساعت آینده هوای تهران انجام می‌دهیم و بعدا این پیش‌بینی را براساس رنج‌های بین 0 تا 50، 50 تا 100، 100 تا 150 و 150 به بالا گزارش می‌كنیم.

درست مطابق استانداردهای بین‌المللی. ضمن آنكه این پیش‌بینی را در وبسایت سازمان هواشناسی هم قرار می‌دهیم. این هم برمی‌گردد به وظیفه‌ای كه قانون هوای پاك برای ما مشخص كرده كه برمبنای آن، سازمان هواشناسی موظف شده تا برای شهرهای آلوده كشور سطح آلاینده‌های موجود را اعلام كند. البته در حال حاضر فقط برای تهران و اصفهان این گزارش به صورت مرتب تهیه و اعلام می‌شود و برای سایر شهرها، فقط در روزهای آلوده، اطلاعیه صادر می‌كنیم.

خب پس باید اطلاعات موثقی در مورد تعداد روزهای آلوده و ناسالم امسال در تهران داشته باشید.

بله. البته اندازه‌گیری این آلاینده‌ها را سازمان محیط زیست شهرداری تهران انجام می‌دهد ولی در كل اگر اشتباه نكرده باشم، در سال 98-97 چیزی حدود 50 روز سالم داشته‌ایم یعنی بقیه روزها، سطح آلاینده‌ها بیشتر از حد معمول بوده است. البته این آمار نسبت به سال 97-96 بیشتر بوده است.

با تمام این تفاصیل پیش‌بینی‌تان در مورد روزهای باقیمانده سال چیست؟ آیا تهرانی‌ها در اغلب روزها هوایی پاك را تجربه می‌كنند یا باید منتظر روزهای آلوده باشیم؟

این تا حدودی به رفتار خود ما شهروندان برمی‌گردد؛ به خصوص پاسخ به این سوال بیش از هر چیز به ترافیك و نحوه مدیریت آن برمی‌گردد و اینكه آیا مسوولان بتوانند ترافیك را به خوبی مدیریت كنند یا خیر؟ اما به‌طور نسبی ما در شرایط كنونی و با توجه به اینكه داده‌های ما حكایت از آن دارد كه بارش‌ها در دی ماه و آذرماه امسال كمتر از بقیه ماه‌ها خواهد بود، طبعا انتظار داریم كه میزان آلاینده‌ها نیز در این دو ماه بیشتر از بقیه روزهای سال باشد.

الان این آلاینده‌هایی كه در تهران وجود دارد بیشتر از چه جنس و چه نوعی هستند؟

بیشتر از جنس ذرات آلاینده كوچك‌تر از 5/2 میكرون هستند. این ذرات بیشتر ناشی از تردد خودروهای بنزینی و دیزلی در سطح شهر هستند. چه خودروهای دیزلی كه تركیبات سولفوری یا همان (ساكس)‌ها را آزاد می‌كنند و چه تركیبات ناشی از خودروهای بنزینی كه آنها نیز ناكس‌ها، یا تركیبات اكسید نیترو‍ژن و مشتقات آن را تولید و منتشر می‌كنند. این ذرات بعد از تركیب با آب موجود در هوا تركیبات مختلف شیمیایی خطرناكی را تولید می‌كنند كه باعث آلودگی هوا می‌شود.

شما جز تهیه گزارش آلایندگی‌ها، كار دیگری هم در این حوزه انجام می‌دهید؟

تنها وظیفه ما، تعیین سطح شدت آلایندگی‌هاست. البته این برآورد، میانگین است. چون به هر حال اعدادی كه ایستگاه‌های مختلف نشان می‌دهند باهم تفاوت دارد. ولی در كل ایستگاه‌های مركز شهر اعداد درشتی را در مورد آلاینده‌ها نشان می‌دهند. می‌توان این موضوع را این‌گونه تعبیر كرد كه شهروندانی كه وسط شهر هستند بیشتر در معرض آلاینده‌های هوا هستند. به خصوص در شب كه جریان هوا، آلاینده‌ها را به سمت جنوب شهر بیشتر سوق می‌دهد.

یك سوال دیگر. از زمانی‌كه قانون هوای پاك ابلاغ شده، همكاری سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با این موضوع چگونه بوده است؟

تا جایی‌كه خودم با مساله درگیر بودم می‌توانم بگویم ارتباط بین سازمان‌ها خیلی خوب و تنگاتنگ است. هم با سازمان محیط زیست شهرداری و هم با كمیته مواقع اضطراری كه مسوولان سازمان‌های مرتبط دور هم جمع می‌شوند و در مورد چگونگی مدیریت بحران‌های روزهای آلوده تهران صحبت می‌كنند. بد نیست بدانید سازمان محیط زیست شهرداری هم طرحی را در دست دارند كه قرار است با همكاری چند دانشگاه «سیاهه انتشار» آلاینده‌های چند شهر را استخراج كرده و آنها را در اختیار سازمان هواشناسی قرار دهد. این گزارش‌ها شامل اطلاعاتی مانند میزان انتشار (هم به صورت نقطه‌ای و هم به صورت زمانی)، اینكه كجا و چه زمانی بیشتر هستند و... از این اطلاعات سازمان هواشناسی استفاده می‌كند تا بتواند وضعیت آلاینده‌ها و آلودگی هوا در شهرهای مختلف كشورو به خصوص در تهران را بررسی و اعلام كند.

خب اگر اقدامات این كمیته و تصمیم‌هایی كه مثلا در مورد تعطیلی مدارس و افزایش روزهای زوج و فرد مثمر ثمر باشد، باید نمود آنها در گزارش شما دیده شود؛ همین‌طور است؟

بله. بعضی از این اقدامات قطعا در كاهش آلاینده‌ها موثر هستند. مثل تعطیلی مدارس. چرا؟ چون به هر حال تردد خودروها در این روزها به‌شدت كاهش پیدا می‌كند و ترافیك هم كمتر می‌شود. كلا هر طرحی كه به كاهش تردد خودروها در سطح شهر كمك كند، می‌تواند در كاهش ملموس آلودگی هوا موثر باشد.

من از صحبت‌های شما این برداشت را می‌كنم كه اقداماتی كه توسط سازمان‌های مرتبط در مورد كاهش آلودگی هوا انجام می‌شود، چندان موثر نبوده و نیست؛ درست است؟

نمی‌شود این‌گونه حكم داد و قضاوت كرد. اصولا ما در شهرهای بزرگ‌مان، به خصوص با حجم زیادی از مشكلاتی مواجهیم كه سال‌هاست روی هم تلنبار شده‌اند. مثل تولید خودروها و موتوسیكلت‌های بی‌كیفیت. خب شما در مواجهه با این شرایط نمی‌توانید معجزه كنید. ولی در عین حال قبول دارم كه باید تلاش بیشتری كرد. راه‌حل نیز تقریبا مشخص است. كافی است مطابق روش‌هایی كه كشورهای دیگر برای كاهش آلودگی هوا انجام داده‌اند، عمل كنیم و در همان مسیرها گام‌ برداریم. چند روز قبل خبری را می‌خواندم كه براساس آن در یكی از شهرهای هند بیش از نیم میلیون ماسك به خاطر آلودگی هوا توزیع شده بود. مسلم بدانید كه اگر چاره‌ای برای آلودگی هوای تهران نشود، قطعا ما نیز در آینده با چنین شرایط بحرانی مواجه خواهیم شد.


چند روز قبل خبری را می‌خواندم كه براساس آن در یكی از شهرهای هند بیش از نیم میلیون ماسك به خاطر آلودگی هوا توزیع شده بود. مسلم بدانید كه اگر چاره‌ای برای آلودگی هوای تهران نشود، قطعا ما نیز در آینده با چنین شرایط بحرانی مواجه خواهیم شد.

در كل ایستگاه‌های مركز شهر اعداد درشتی را در مورد آلاینده‌ها نشان می‌دهند. می‌توان این موضوع را این‌گونه تعبیر كرد كه شهروندانی كه وسط شهر هستند بیشتر در معرض آلاینده‌های هوا هستند. به خصوص در شب كه جریان هوا، آلاینده‌ها را به سمت جنوب شهر بیشتر سوق می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha