پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2843

امروزه تحقیق روی سلولهای بنیادی به دانش پیشرفته ای تبدیل شده است که نه تنها در حیات علمی بلکه در مسائل سیاسی و اقتصادی کشورها نیز موثر قلمداد می شود.

سالهاست که این تفکر در دانشمندان شکل گرفته که با توجه به قابلیت تقسیم این سلولها می توان از آنها برای درمان استفاده کرد. این تفکر و تحقیق بتدریج به سمت طب جدیدی سوق داده می شود که از آن با عناوین Regenerative medicinیا Reparative medicin نام برده می شود.
از سلولهای بنیادی به عنوان سلولهای چند پتانسیل با قابلیت تشکیل کلونی نام برده می شود که توانایی تقسیم نامحدود و خودنوزایی و تمایز به انواع سلولها و بافتهای بالغ را دارند. سلولهای بنیادی به 2گروه سلولهای بنیادی جنینی و سلولهای بنیادی بالغ تقسیم می شوند. سلولهای بنیادی جنینی از توده سلولی داخلی جنین درمرحله بلاستوما و سلولهای بنیادی بالغ از بافتهای مختلف نظیر مغز استخوان ، بافت عصبی ، پوست ، شبکیه و اپی تلیال دندانی جدا می شوند.
در این طرح نوع دیگری از سلولهای بنیادی بالغ از پالپ دندان شیری انسان تخلیص شده که SHED نام گرفته است. از ویژگی های مهم این سلولها توانایی تشکیل ساختارهای مشابه کمپلکس دنتین پالپ است. این ساختارها متشکل از ماتریکس معدنی به همراه توبول هایی است که با ادنتوبلاست ها و بافت فیبروز حاوی رگهای خونی با آرایشی مشابه کمپلکس پالپ دنتین در دندان معمولی دیده می شود.
افتادن دندان های شیری و جایگزین شدن دندان های دائمی از نظر فیزیولوژیک فرآیندی فعال و ویژه است ؛ چراکه تکوین و جوانه زدن دندان های دائمی همزمان و هماهنگ با جذب ریشه دندان های شیری است. مشخص شده که در پالپ دندان های شیری سلولهای بنیادی وجود دارد که می توان از آنها همانند سلولهای بنیادی بند ناف به عنوان منبعی برای کاربردهای کلینیکی استفاده کرد. با توجه به این که جداسازی پالپ دندان های شیری در لحظات اولیه پس از لق شدن و افتادن این دندان ها امکان پذیر است می توان به کمک تکنیک های کشت سلولی و بیوتکنولوژی سلولهای بنیادی پالپ را جداسازی و تکثیر کرد و از آنها برای پیوندهای اتولوگ و مهندسی بافت دهان و دندان بهره برد.
در حال حاضر پالپ دندان های پیشین نرمال کودکان 7 - 8 ساله را که به طور طبیعی در حال افتادن است ، جدا می کنند و پس از آن سلولهای بنیادی پالپ (SHED) تخلیص و تکثیر می شوند.
به علاوه در مراحلی از تکثیر، این سلولها با تیمارهای مختلف به سلولهای چربی و استخوان تمایز داده شده اند. با توجه به این که نتایج اولیه تمایز این سلولها مثبت است ، امید است این سلولها بتوانند کاربردهای کلینیکی مختلفی داشته باشند. 
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha