وقتی وزارت بهداشت می‌خواهد با قلیان‌ها برخورد كند با اعتراض 4 قهوه‌خانه سنتی و مدرن سریع پا عقب می‌كشد، یا وقتی در مجلس می‌خواهیم با افزایش عوارض بر مواد دخانی فشار ایجاد كنیم لابی شركت ملی دخانیات با ارایه اطلاعات صد در صد غلط و جانبدارانه از این كار ممانعت می‌كند، و یا زمانی كه بعضی از نمایندگان مجلس بدون این‌كه اطلاعات لازم را از جمعیت مبارزه با دخانیات یا وزارت بهداشت بخواهند گارد می گیرند و همراهی نمی‌كنند چطور می‌توان انتظار داشت موضوع حل و قانون اجرا شود.

سلامت نیوز :عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره عدم اجرای قانون مبارزه با استعمال دخانیات گفت: تا وقتی كه مافیای سیگار در دنیا حاكم باشند و بتوانند كارهایشان را پیش ببرند و سیگاری‌ها و طرفداران سیگاری‌ها هم از آنها حمایت كنند نتیجه همین است كه امروز مشاهده می‌كنیم.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا تصریح كرد: تعهد سیاسی لازم میان دولتمردان و مسوولان ذیربط برای برخورد جدی و اساسی و ریشه‌ای با این موضوع وجود ندارد و بیشتر بازی است.

وی در ادامه تاكید كرد: وقتی وزارت بهداشت می‌خواهد با قلیان‌ها برخورد كند با اعتراض 4 قهوه‌خانه سنتی و مدرن سریع پا عقب می‌كشد، یا وقتی در مجلس می‌خواهیم با افزایش عوارض بر مواد دخانی فشار ایجاد كنیم لابی شركت ملی دخانیات با ارایه اطلاعات صد در صد غلط و جانبدارانه از این كار ممانعت می‌كند، و یا زمانی كه بعضی از نمایندگان مجلس بدون این‌كه اطلاعات لازم را از جمعیت مبارزه با دخانیات یا وزارت بهداشت بخواهند گارد می گیرند و همراهی نمی‌كنند چطور می‌توان انتظار داشت موضوع حل و قانون اجرا شود.

عضو كمیسیون بهداشت افزود: وقتی لابی سیگاری‌ها، سیگارفروشان و قاچاقچیان سیگار در كشور قوی است نتیجه و خروجی آن عدم اجرای قانون مبارزه با مواد دخانی می‌شود.

وی عدم برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر كه آخرین بار یكسال و نیم پیش برگزار شد را به دلیل كوتاهی‌های وزارت بهداشت به عنوان دبیر این جلسات دانست و گفت: وزارت بهداشت پیگیری‌های لازم را در خصوص برگزاری جلسات این ستاد نكرده است و یا شاید هم به این دلیل كه هر چه تصویب می‌شود به اجرا در نمی‌آید، وزارت بهداشت تمایلی برای برگزاری این جلسات ندارد اما وزارت بهداشت باید محكم با این مسایل برخورد كند و نباید كوتاه بیاید.

قاضی‌زاده در خاتمه خاطرنشان كرد: مقابله صحیح با استعمال دخانیات راهكاری جز ایجاد همت و عزم عمومی یعنی ایجاد یك بلوغ اجتماعی ندارد، البته هم‌اكنون مردم بیشتر با خطرات سیگار آشنا هستند تا مسوولان، به تعبیر بهتر افزایش فرهنگ عمومی جامعه باعث كاهش نرخ ورود سیگار شده است نه كاری كه مسوولان در این راستا انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha