رئیس انجمن علمی آموزش پزشكی گفت: زمینه فعالیت در مراكز بهداشتی و درمانی برای متخصصان پزشكی اجتماعی در كشور تعریف نشده است.

ژیلا شجری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با بیان اینكه ویژگی خاص رشته پزشكی اجتماعی بین‌بخشی بودن آن است اظهار داشت: بودجه آموزشی برای حضور اعضای هیئت علمی در مراكز بهداشتی-درمانی و خانه‌های بهداشت به منظور آموزش دانشجو و رزیدنت دیده نشده است و زمینه‌های لازم برای حضور این اعضاء در مراكز خدماتی هنوز فراهم نیست.

وی ادامه داد: زمینه آموزش این رشته، كلاس درس نیست بلكه مراكز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت است كه این مراكز زیر نظر معاونت بهداشتی و درمانی فعالیت می‌كنند.

وی با بیان اینكه برای اجرای دوره‌های آموزش پزشكی اجتماعی در این مراكز نیاز به هماهنگی‌های مختلف با معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی وجود دارد تصریح كرد: پرسنلی كه در این مراكز خدمت می‌كنند كارمندانی هستند كه اتصالی با گروه آموزشی ندارند ولی در عین حال برای دانشجو نقش آموزشی دارند لذا باید كاری منسجم و هماهنگ برای اجرای دوره آموزشی انجام شود تا در اجرا ضعف‌هایی وجود نداشته باشد.

شجری تصریح كرد: بودجه یا سرانه آموزشی برای حضور اعضای هیئت علمی در مراكز بهداشتی - درمانی و خانه‌های بهداشت به منظور آموزش دانشجو و رزیدنت دیده نشده است لذا وقتی دانشجو وارد این مراكز می‌شود نیاز دارد كه هم عضو هیئت علمی و هم متخصص پزشكی اجتماعی حضور داشته باشد.

شجری یادآور شد: دانشگاه‌های علوم پزشكی هنوز نتوانسته‌اند عرصه را طوری فراهم كنند كه سایر گروه آموزشی از جمله داخلی، زنان، جراحی و اطفال در این عرصه‌ها حضور یابند. البته پیش‌نیاز آن فراهم‌كردن زمینه استاندارد آموزشی است و گرنه نیاز مردم به آن وجود دارد.

وی گفت: نیاز مردم وجود دارد؛ محتوا و خوراك آموزشی نیز هست ولی باید توافقات در سطح وزارت بهداشت و گروه‌های آموزشی دانشگاه‌‌ها انجام شود كه متاسفانه این حمایت‌ها انجام نمی‌شود و اعضای هیئت علمی با اینكه دوست دارند در مراكز حضور یابند اما زمینه هنوز فراهم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha