دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 284328

در طول سال تحصیلی یكی از دغدغه‌های والدین، تغذیه سالم برای كودكان و نوجوانان است به طوری كه هم انرژی روزانه جسمی و ذهنی را به نحو احسن تامین كند و هم در جهت حفظ سلامت و تامین نیازهای رشد فیزیكی فرزندانشان باشد.

اصول تغذیه كودكان و نوجوانان در فصل مدرسه

سلامت نیوز: در طول سال تحصیلی یكی از دغدغه‌های والدین، تغذیه سالم برای كودكان و نوجوانان است به طوری كه هم انرژی روزانه جسمی و ذهنی را به نحو احسن تامین كند و هم در جهت حفظ سلامت و تامین نیازهای رشد فیزیكی فرزندانشان باشد.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه جام جم ، از این رو امروز به شرایط غذایی كودكان و نوجوانان در این ستون می‌پردازیم.برای دانش‌آموزانی كه در شیفت صبح به مدرسه می‌روند خوردن صبحانه قبل از خروج از خانه یك الزام بی‌بدیل است حتی اگر اندك باشد .بهتر است وعده صبحانه مقداری شیرین باشد .اولویت با یك لیوان شیر همراه غلات صبحانه است كه معمولا اندكی شیرین است. گزینه بعدی شیر با كمی نان شیرمال یا نان قندی است.

كیك خانگی كم شكر هم یكی از گزینه‌هاست ولی به شرط آنكه با حداقل روغن ممكن پخته شده باشد. اگر كودك با خوردن خوراكی جامد دچار تهوع می‌شود حداقل ممكن شیر موز یا شیر عسل است.استفاده از مقدار كمی پودر كاكائو یا نسكافه داخل شیرمجاز است.

اولین میان وعده در مدرسه كه حدود ساعت 9 تا 10 و 30 دقیقه باید میل شود یك لقمه كامل و دارای مقداری كربوهیدرات مانند خرما یا نان یا سیب‌زمینی و مقداری پروتئین مانند پنیر یا تخم مرغ باشد.مخلوط مغزها مانند نخودچی، بادام، گردو، كنجد و سویا و كشمش می‌توانند كربوهیدرات و پروتئین را با هم تامین كند.آخرین میان وعده برای دانش‌آموزانی كه دیرتر از ساعت 13 تعطیل می‌شوند بهتر است یك ظرف سبزیجات خام مانند خیار و هویج یا یك عدد میوه متوسط باشد.

برای كودكان و نوجوانانی كه عادت دارند صبحانه كامل در منزل میل كنند میان‌وعده مدرسه یك عدد شیر پاكتی، 2 عدد میوه، چند عدد خرما یا بیسكوئیت كافی است و نیازی به لقمه نیست. در صورتی كه دانش‌آموز در معرض چاقی نباشد یك مشت كوچك مخلوط آجیل هم مشكلی ایجاد نمی‌كند .دانش‌آموزانی كه در شیفت بعد از ظهر به مدرسه می‌روند بین صبحانه تا نهار هیچ میان وعده‌ای نباید میل كنند.

برای این دانش‌آموزان خوردن یك وعده گرم برای نهار قبل از مدرسه ضروری است ولی از غذاهای چرب یا سرخ كردنی مانند كوكو یا كتلت باید پرهیز کرد چون این غذاها باعث خواب‌آلودگی و افت یادگیری می‌شود. همین‌طور باید از خوردن دوغ، ماست و غذاهای نفاخ باید پرهیز شود. مناسب‌ترین توشه مدرسه برای این دانش‌آموزان فقط میوه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha